Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Butiigid kolivad sadamasse

    Admiraliteedi basseini kõrvale kerkib tulevikus äri- ja elamukvartal, mis muudab piirkonna väikekauplejatele järjest atraktiivsemaks.Foto: Andres Haabu

    Butiikide ja väikepoodide jaoks on Tallinnas kõige atraktiivsemaks alaks muutumas sadama piirkond.

    Süda- ja vanalinn on olnud läbi aegade kauplemiseks hinnatud piirkonnad, ent suurte ja mugavate kaubanduskeskute ehitamisega seoses spekuleeritakse üha enam selle piirkonna butiikide ja väikeäride väljasuremise teemal. Kas ja millal see võiks tõeks saada, uurib 13. jaanuari Äripäev kinnisvara rubriigis.
    Pindi Kinnisvara äripindade maakleri Eduard Sorokini sõnul kehtib nendes piirkondades põhimõte, et kui sa pole nähtav ja leitav, pole sind olemas. Ehk geograafilisest asukohast isegi suuremat rolli mängib logistilis-visuaalne faktor.
    Nii võivad ühel ja samal tänaval samaväärsetes majas paiknevate äripindade üürihinnad erineda kolm korda või enamgi. "Kui näiteks ühe uks avaneb tänavale ja teise oma hoovi," tõi Sorokin näiteks.
    Sorokini sõnul on turul märgata trendi, et butiikide kese kaldub sadamaalale. "Samas vanalinn ei kaota meie hinnangul atraktiivsust, likviidsust ega tootlikkust, kuna see on turistide poolt siiski esikohal olev külastuspiirkond," lisas ta.
    "Mõnevõrra keerukamas olukorras on südalinna piirist lõuna- ja läänepoolsematesse piirkondadesse jäävate pindade omanikud. Tuntava löögi said aasta tagasi ka Pärnu maantee alguse ärid, kuna linn muutis parkimiskorda Pärnu maanteel. Erinevaid faktoreid on palju,“ selgitas Sorokin.
    Uus Maa Kinnisvarabüroo maakleri Kristjan Ploompuu sõnul massilist kolimist vanalinnast kaubanduskeskustesse või vastupidi ei toimu, kuid sõltuvalt asjaoludest ollakse selleks vajadusel valmis.
    1Partner Kinnisvara konsultant Leelo Ratas nentis, et tung vanalinna jätkub, seda eelkõige pideva turistidevoo tõttu. Samas kohalikule elanikule suunatud ärid otsivad pinda pigem kaubanduskeskustest. Osa butiike kolib vanalinna ka sel põhjusel, et emafirma on andnud ettekirjutuse, mis keelab selle kaubamärgi poodide avamise keskustes.
    Uue trendina võib välja tuua teenusepakkujate osakaalu tõusu kaubanduspindadel. Sorokini hinnangul on selleks kaks peamist põhjust. Esiiteks on tarbijad järjest enam huvitatud emotsioonide ja teenuste, mitte asjade ostmisest, mis tähendab, et maailm liigub teenusmajanduse suunas. Teiseks arvestatavaks põhjuseks on palgalõhe Skandinaavia ja Eesti teenuste hindades, mis toob siia järjest enam kliente Põhjamaadest. "Elanike tõusev ostujõud ja suur tarbimisaktiivsus on suurendanud näiteks väljas einestamist. Sellest tulenevalt on märgata ärikinnisvaras üha enam söögikohtade avamise soove," märgib ta.
    Kuigi soovijaid on palju, suudavad äri käima panna neist vähesed. Sorokin selgitab seda äripinna sihtotstarbe muutmise keerukusega. "Toitlustuspindade nõudlus on praegu suurem kui pakkumine, seda nii restoranide, kiirtoidukohtade kui ka lõunasöögikohtade puhul," märkis Ploompuu.
    Ratase sõnul on alati puudus väiksematest viiekümneruutmeetristest üüripinadest, millel oleks vitriinaknad ning eraldi sissepääs. "Üle jäävad enamasti 200ruutmeetrised ja sellest suuremad üüripinnad, mis asuvad vana- ja südalinna äärealadel."
    Populaarsed piirkonnad
    Nõutavam piirkond kaubandus- ja teenindusettevõtete poolt on sadama-ala ja Põhja-Tallinn laiemalt. "Näiteks on klientidel suur huvi Noblessneri kvartali vastu, kuigi ehitustöödega alustatakse alles kevadel ja projekt valmib aastal 2017," märkis Ratas.
    Sorokini sõnul on Kalaranna tänav, Rotermanni ja Porto-Franco piirkond kõige kuumemad alad. "Lisaks Telliskivi piirkond, kuhu arendaja planeerib juba järgmist etappi.“
    Ploompuu lisas, et Porto Franco valmimisega tõuseb sadama-ala atraktiivsus märgatavalt, millest võidab ka Rotermanni kvartal. Samuti toob muudatusi Viru ringi ja Narva maantee alguse uus lahendus – jalakäijatele planeeritakse rohkem ruumi. Tänu sellele tekib kaubandusala alates Porto Francost ja Rotermannist kuni Viru Keskuse ja Kaubamajani. Menetluses on detailplaneering, mis pikendaks seda ala Solarise keskuseni.
    "Kui lähtuda kaubanduskeskuste populaarsusest, siis nii turistide kui ka kohalike voo tõttu on populaarseimad keskused praegu Tallinnas Viru Keskus, Ülemiste Keskus, Rocca Al Mare ning Telliskivi piirkond.    

    Vanalinnas on tänavaid, kuhu ostja ei jõua

    Loomelood poe omanikud Sigrid ja Signe Valdmann

    Meil on Väike-Karja tänaval väike kunsti- ja disainipood. Väike-Karja tänaval on kolimist olnud väga palju. On käsitööpoode, mis juba pärast paari-kolme kuud otsustavad uksed kinni panna, ja ka butiike, mis paar-kolm aastat tegutsevad.

    Praegu on meie lähedal väga palju tühje kaubanduspindu, mida huvilised käivad küll vaatamas, aga sellest hoolimata on mõni pind olnud juba pikalt tühi. Tundub, et kauplejad eelistavad pigem kaubanduskeskusi. Vanalinnas kaubeldes oleneb väga palju asukohast, mõnele tänavale turiste lihtsalt ei satu ja Eesti inimene satub vanalinna niisama jalutama pigem harva.

    Meil pole kolimisplaane olnud, rendihind on mõistlik ja hinnatõusu pole olnud. Vanalinnas annab hooajalisus tugevalt tunda, parim kauplemisaeg on suvi ja aasta lõpp. Kuue tegutsemisaasta jooksul on välja kujunenud püsikliendiring, kelle hulgas on näiteks ka mitmeid soomlasi, kes Eestit külastades alati meie poest läbi astuvad. Kodumaised kliendid ja turistid jagunevad enam-vähem pooleks.

    Oleme tegutsemisaastate jooksul täheldanud kodumaise tarbija disainiteadlikkuse kasvu. Eesti inimene ostab väga hea meelega käsitööd ja on nõus välja käima ka suuremaid summasid. Oleme täheldanud ka seda, et turist tingib hinnas oluliselt rohkem ja tihedamini kui eestlane.

    ASi Gemhill juhatuse esimehe Gregor Raudvere sõnul on nad müügipunktide asukoha valikul lähtunud turusituatsioonist. "Eestis ei ole kauplemistänavaid välja kujunenud ega arendatud, vähemasti mitte sellises mõistes, nagu oleme neid välismaal harjunud nägema," märkis Raudvere. "On samas mõned üksikud asukohad südalinnas, kus kaupluse avamine on mõeldav," lisas ta. "Lõppude lõpuks määrab asukoha sobivuse ikkagi turg ja klient."
    ASile Gemhill kuuluvad BonBon Lingerie poed ning butiigid nii vanalinna piirkonnas kui ka keskustes. Raudvere sõnul peaks äripinna valik sõltuma brändi tuntusest. "Mõnel juhul on eelised südalinnal, teisel juhul jälle kaubanduskeskusel," tunnistab ta. "Tasub arvestada, et tundmatul brändil on tarbijaskonda keskusest oluliselt lihtsam leida kui tänaval. Samas on ostusagedus tänaval suurem."
    Südalinna butiikides on tema sõnul suurem vabadus ka pinda kujundada ja sisustada, mis  keskustes võib olla kohati piiratud. "Samuti on südalinna atmosfäär intiimsem," kiitis ta.
    Raudvere sõnul võib rendihindu vaadates öelda, et enamasti on keskustes kulud suuremad kui südalinna piirkonnas. Hüppelist muutust üürihindades pole viimasel ajal toimunud. "Tekib küsimus, kas hüppelist muutust saakski olla. Kui aastaid tagasi võisid keskused rõhuda üürnike rohkusele, siis praegu oleme olukorras, kus müügipinnad aina kasvavad ja sellest kannatavad kauplejad," avaldas ta arvamust. 
    BonBon Lingerie põhikliendiks on enesekindlad parimas eas naisterahvad. "Südalinna butiikidesse tulevad kliendid selge sooviga soetada meie pesu. Keskustes jõuavad meie poodidesse ka teisi brände tarbivad kliendid, kellel pole keskuses ringi liikudes ehk veel selget ettekujutust, mida täpselt soovitakse," selgitas ta. "Külastajate hulgast rääkides jagub neid enam keskustesse, ent ostvaid kliente jõuab enam südalinna butiikidesse."
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.