Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks sulges linn Mati Kaalu käsutuses olnud krediitkaardi?

    Tallinna Loomaaia direktor Mati Kaal.Foto: Albion Reisid OÜ

    Aastaid Tallinna loomaia direktori Mati Kaalu käsutuses olnud krediitkaardi sulgemise kohta ütles teenekas direktor, et linna ametnikke ei huvita, kui head tulemust loomaaed näitab, neid huvitab üksnes bürokraatlik protseduur.

    Mati Kaal rääkis avameelselt, miks ja kuidas on sündinud linna silmis küsitavad otsused krediitkaarti kasutades soetada loomaaiale vajalikke asju või inventari.
    Äripäev asus pärast paari nädala tagust politsei- ja piirivalveameti peadirektori Elmar Vaheri asutuse krediitkaardiga tehtud põhjendamatute ostude ilmikstulekut uurima teistes riiklikes ja avalikus halduses olevates institutsioonide ja asutuste krediitkaartide kasutamist.
    Tallinna linna finantsdirektorilt Katrin Kendralt Mati Kaalu krediitkaardiga tehtud ostude kohta andmete saamise järel teatas linn ettepanekust loomaia direktori krediitkaart sulgeda. Kendra sõnul analüüsisid nad Tallinna loomaaia direktori käsutusse antud krediitkaardi kasutust ja kuigi nad tõdesid, et kulutused olid loomaaia tegevuseks vajalikud, ent mitte tehtud õiget kanalit pidi, siis soovitakse veebruari jooksul sulgeda viiest linna organisatsioonis kasutusel olevast krediitkaardist kolm, sealhulgas ka loomaaia direktori oma.
    "Seega jääks tänavu kasutusele kogu linna organisatsiooni kohta kaks krediitkaarti, üks Tallinna ettevõtlusametis ja teine linnakantseleis," märkis Kendra.
    Olukord läheb loomaaiale ebakindlamaks
    Kaal on ise nördinud, öeldes, et igal juhul teeb see olukorra ebaturvaliseks ja paljudel juhtudel aeganõudvamaks ning ka kallimaks. „Seega olemasoleva eelarvelise ressursi puhul on võimalik saada näiteks raamatukogule vähem raamatuid või näiteks kallimad, ent kehvemate tehniliste näitajatega rajakaamerad,“ põhjendas ta.
    Konverentsidele minevad inimesed peavad tema sõnul edaspidi saama linnalt suuremat avanssi ja riskima suuremate sularahakoguste kaasaskandmisega, kui neil pole just isiklikku krediitkaarti, sest deebetkaart välismaal enamasti ei toimi.
    „Formaalselt võttes on muidugi kõik võimalik ka teisiti, kuid asjaajamise protseduurid on oluliselt aeganõudvamad ega anna võimalust operatiivselt olukordi lahendada ning mõnedki asjad jäävad lihtsalt tegemata või saavad tehtud vähemkvaliteetselt,“ lausus Kaal. „Ametnikel on lihtne — pole kaarte, pole probleeme. Neid ju ei huvita meie tegevuse tulemuslikkus, vaid linna bürokraatlik protseduur ise.“
    Kaal on loomaaia krediitkaarti kasutanud pikki aastaid, mis on selle asutuse eripära tõttu tema sõnul oluline abi tegevuse tõrgeteta toimimiseks. „Kaart annab võimaluse ootamatutes olukordades operatiivselt probleeme lahendada ja ära hoida võimalikke hullemaid olukordi. Linnas kehtiv kord ning paljude tarnijate usaldamatus linna asutuste suhtes ei võimalda kaupa kohe kätte saada, vaid muudab protsessi nädalate pikkuseks,“ selgitas Kaal.
    Kaardi teise kasutamise põhjusena nimetas Kaal seda, et Tallinna loomaaia, aga ka tööpäevadel avalikkusele kasutamiseks kättesaadava erialase raamatukogu tarvis on soodsaim võimalus erialaste teoste tellimine internetipõhiselt, kus tuleb tellimisel selles keskkonnas ka tasuda.
    Tallinna loomaaia inimeste lähetamisel rahvusvahelistele kogunemistele on Kaalu sõnul lihtsaim ja sageli soodsaim võimalus osaluse ja majutuse eest tasuda krediitkaardiga. Eriti, kui need toimuvad nn kolmandates riikides.
    Kaal selgitas lähemalt krediitkaardi kasutamist
    ARKile mullu jaanuari keskel tasutud 63,5 eurot oli seotud Tallinna Loomaaia Sõprade Seltsilt loomaaiale kingitud veoauto MAN registreerimiseks vajaliku riigilõivu tasumisega. „Vastasel juhul pidanuks tegema ülekande läbi linna tsentraliseeritud raamatupidamise ja alles maksedokumendi koopia esitamisel ARKile saanuks auto ümber registreerida, aga loomade eest hoolitsemiseks oli vajalik seda vahet pidamata edasi kasutada,“ lausus Kaal.
    61 eurot maanteeametile mullu detsembri algul oli Kaalu sõnul tegelikult samuti ARKi makse, et registreerida loomaaiale jääkhinnaga välja ostetud sõiduk.
    Viking Motors ASile maksti mullu veebrauri lõpus 101,99 eurot, et vahetada loomaaia sõiduki tagaluugi rikki läinud magnetlukustus, mida kuu lõpus ei tahetud loomaia direktori sõnul 21-päevase maksetähtajaga teha.
    Kaks makset, 145 ja 290 eurot mullu 1. sepembril tehti selleks, et hankida loomaaia keskkonnahariduse keskusele kaks eraldussirmi seminaride toitlustamise ajal ruumiosa eraldamiseks. „Läksin info peale, et sisustuskaupluse Home for You kauplustes on käimas 50% allahindluse kampaania, kuid kohapeal selgus, et järele oli jäänud viimane kampaaniale määratud eksemplar ja teine tuli osta täishinna eest. Enne kontrollisime, et ka teistes sisustuskaupluse Home for You enam neid sirme kampaania raames ei müüdud. Vaja oli, et need oleksid ühesugused,“ rääkis Kaal. Sirmid on loomaaias inventarina arvel ja pidevas kasutuses.
    Kaks makset K-Rauta kauplusele eelmise aasta novembris, 6,48 ja 75,08 eurot tulenesid Kaalu sõnul mingil määral teineteisest. Nimelt avastas ta enda sõnul kuu varem, et enne üht avalikku üritust vajab kiiresti puhastamist loomaaia lumeleopardide ekspositsiooni juures üleni tumedaks oksüdeerunud vasest plaat ja ruttas sellepeale puhastusvahendit hankima. Siis jäidki talle K-Rauta poes silma liikumisanduritega lülitid, mida saab monteerida tavalise lüliti asemele. „Kuna polnud enda pädevuses kindel, läksin mõne päeva pärast koos elektriinseneriga tagasi, et saada kinnitust enda arvamusele. Ostsin need krediitkaardiga,“ rääkis Kaal. 
    Liikumisanduriga lüliteid vajas loomaaed loodushariduse keskuse akendeta avalikesse käimlatesse ja trepikotta, et seal ei peaks hõredama külastamise ajal kogu aeg valgus põlema ja loomaaiale kulusid tekitama. „Olime neid otsinud juba pikka aega ja ehitusmaterjalide kauplused, mida hõlmasid linna ühishanke raamlepingud, väitsid, et neid enam ei toodeta,“ märkis Kaal. 
    Viimase küsimust tekitanud 770eurose makse kohta Photopointile rääkis Kaal, et see tehti kahe rajakaamera hankimiseks loomaaia liigikaitse laboratooriumile, sest nende tehnilised näitajad olid uskumatult head võrreldes mujal oluliselt kõrgemate hindadega müüdavatest, mida olnuks võimalik pangaülekandega osta.
    Lisaks asutuse krediitkaardi kasutamise küsimustele oli teenekas loomaia direktor nõus andma selgituse tema osalemise kohta Albion Reisid OÜ korraldatud safarireisidel. „Kinnitan, et olen Albion Reiside OÜ vahendusel seni reisinud üksnes oma korraliste puhkuste ajal. Minu ülesandeks pole neil kunagi olnud otseselt reisikorraldusega tegelda. Selleks on alati olnud keegi firma esindaja,“ rääkis Kaal. 
    Ta nentis, et niisuguste reiside maksumus jääb tõesti 4000 euro hinnaklassi ega poleks talle, loomaaia palgataset arvestades, üldjuhul jõukohased, kuigi kõiki sealseid elukaid oma pika tööstaaži jooksul maailma loomaaedade tehistingimusis kohanud zooloogile on need ülimalt ihaldusväärsed. „Seetõttu olen väga õnnelik, et võin neid oma puhkuse ajal tasuta kaasa teha ja saan kaaslastele jutustada, keda ja mida parajasti vabas looduses näha on,“ lisas ta.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.