Kui poest ei leia, tooda ise

11. veebruar 2016, 07:00
Puidust kikilipse tootva OÜ Wooden Lifestyle müügijuhi Marje Kallaste sõnul kasutab ettevõte enda reklaamimiseks palju sotsiaalmeediat.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160211/NEWS/160209642/AR/0/OÜ-Wooden-Lifestyle-müügijuht-Marje-Kallaste.jpg

Ameerika ja Euroopa internetipoodides koeratarbeid müüva ettevõtte NufNuf tegevus sai alguse, kui asutaja ei leidnud oma labradorile minimalistliku disainiga tooteid, nii et ta otsustas probleemi ise lahendada. Paari aasta pärast kasvas ettevõtmine aga suuremaks, kui julgeti arvata.

Edukas äri võib alguse saada nii juhusest kui ka isiklikust vajadusest teatud toote järele, kirjutab 11. veebruari Äripäev mikroettevõtluse rubriigis.

Puidust kikilipse tootev OÜ Wooden Lifestyle jõudis oma originaalse tooteni juhuse tahtel. Ettevõtte müügijuhi Marje Kallaste sõnul ei olnud äri väga keeruline käima saada, kuna ühel asutajatest oli varasem ettevõtluskogemus olemas.

Samuti toetas värske ettevõtte tegevust ka omandamisel ärialane kõrgharidus ja kõrgkoolist saadud teadmised. "Õpime mõlemad kõrgkoolis, Siim (Siim Kirsipuu, ettevõtte kaasasutaja – toim.) ärinduse erialal neljandal kursusel ja mina ärijuhtimise erialal, teisel kursusel,” selgitas Kallaste. Ettevõtte algfaasis seisidki selle taga Kallaste ja Kirsipuu kahekesi, lisaks mõned koostööpartnerid.

"Esimese tooteni jõudis mu kolleeg Siim Kirsipuu kogemata," märkis Kallaste. "Oli vaja ühel puidumessil oma messiboksi teistest eristada ja tal tuli idee teha selleks spoonist vest. Siis tundus talle, et sealt on midagi puudu, ja tegi ka pika lipsu. See ei jäänud nii kihvt, kui ta lootis, ja ta proovis teha puidust kikilipsu, mis oli oluliselt efektsem. Esimene prototüüp valmis seega 2013. aastal,” rääkis Kallaste.

Enne ettevõtte käivitamist koostati tema sõnul äriplaan ja finantsprognoos, analüüsis kasutati konkurente üle maailma. "Saime indu juurde, sest taolisi 3D-kikisid valmistas maailmas teadaolevalt vaid üks-kaks ettevõtet, kahemõõtmelisi puidust kikilipse alla kümne tegija,” rääkis Kallaste.

Kuna toonane messiboks sai väga palju tähelepanu, otsustati ideed edasi arendada ning 2014. aasta novembris võeti ette plaan hakata tootma kolmemõõtmelisi puidust kikilipse, mis võrreldes esimese ekspromt-korras valminud lipsuga olid juba täiustatud variandid.

Tooted sündisid enda vajadusest

Koeratarbeid tootva OÜ NufNuf müügijuhi Aivar Roobi sõnul on Eestis ettevõtet väga lihtne käivitada, kuid keeruline elus hoida. "Peamine takistus ettevõtte käivitamisel Eestis on ebaproportsionaalselt kõrged tööjõumaksud. Oleks ammu aeg loobuda oma aja ära elanud ettevõtte tulumaksuvabastusest ning lasta oluliselt alla tööjõumaksud, sest uus majandus on väga tööjõumahukas ning ettevõtja ei saa omale head töötajat madala palgaga,” märkis Roop.

Roobi sõnul on Eesti ettevõtluses peale kasvamas uus ning avatud mõtlemisega põlvkond, kellel pole oma ideede realiseerimisel sisemisi takistusi. Seetõttu on äärmiselt oluline hoida ka välised takistused võimalikult väiksed.

"Me peame mängima alates esimesest päevast samas liigas rahvusvaheliste suurettevõtetega, kelle ridadesse kuuluvad tuhanded töötajad, tasuma samu makse ja esitama aruandeid,” lausus Roop. Tema hinnangul ei premeerita alustavaid ettevõtteid piisavalt, vaatamata tõsiasjale, et nende arv on langustrendis.

Sellest hoolimata julgustab Roop kõiki ettevõtlusega alustavaid inimesi oma rida jätkama. "Ettevõtja olemuslik osa ongi riski võtmine ja esimene samm tuleb ise ära teha. Meie oleme riigilt abi saanud ja selle eest väga tänulikud, kuid see ei saa olla tingimus tegutsemise jätkamiseks. Lähenemine, et andke toetust, siis teen ettevõtte, on vale,” sõnas Roop.

OÜ NufNuf tooted sündisid asutaja enda vajadusest. "Otsisin oma labradorile minimalistliku disianikeelega tooteid ega leidnud. Siis sündiski otsus probleem ise lahendada. Paari aasta pärast kasvas ettevõtmine aga suuremaks, kui julgesin arvata. Meid märkasid juhtivad elustiilitooteid pakkuvad internetipoed nii Euroopas kui ka USAs, kes tegid meile ise koostööettepanekuid toodete edasimüümiseks,” rääkis Roop.

Roop tunnistas, et kuna head maitset ja stiilitunnetust ei saa õppida, tuli see ettevõttesse sisse osta. "Tundsime, et vajame veidi lisajõudu ideedest toodeteni jõudmiseks. Nüüd, kolmandal tegevusaastal aitab meid juba Eesti üks tunnustatumaid tootedisainereid Aap Piho, kelle roll ongi ennekõike teha meie toodetest bränditud tooted, mis eristuksid sadade teiste sarnaste hulgast,” rääkis Roop.

Uute ideede talletamiseks on Roobil meilboksis eraldi arendusideede kaust, kuhu ta talletab iga viimsegi kui ideevälgatuse. "Kogun kõik ideed kokku ja süstematiseerin neid umbes kord kuus. Kaks korda aastas toimuvad meil ka tootearendustalgud, mille puhuks valmistatakse ette põhjalikud mood board'id võimalikest uutest värvidest, tekstuuridest, kujunditest, meeleoludest jne,” rääkis Roop.

Turg on täis täitmata nišše

Roobi sõnul on oluline veenda iseend ning kliente, et pakutava toote või teenuse eest tasudes läheb kellegi elu tõepoolest paremaks. Kui seda tehakse riigi abiga, ei saa iial kindel olla, kas heaolu on tingitud toote unikaalsusest või lihtsalt riigi toega turule paisatud keskpärasusest.

"Küll aga kulub riigi abi ära pärast esimesi tehtud samme, kui toote või teenuse vajalikkus on ennast õigustanud, et võimendada müüki ja palgata uusi töötajaid, kelle tasustamine alustaval ettevõttel endal võib üle jõu käia,” märkis Roop, kes alustas oma äri kahe kolleegiga, kellest üks on tänaseks loobunud.

Eritellimusel ülikondi tootva OÜ Suit Up asutaja Viljari Veskivälja sõnul kulus tal ettevõtte käima saamiseks paar aastat aktiivset tööd, mille jooksul katsetati erinevaid ideid ja võimalusi. "Ettevõtlusega alustamine pole kerge ja alguses tuleb lahendada probleeme ning takistusi, kuid peamine on vastu pidada ja saada omad õppetunnid võimalikult kiiresti kätte, et teha parandusi ja edasi liikuda,” kirjeldas Veskiväli.

Algfaasis seisis ettevõtte taga sisuliselt üks inimene koos õmblejatega, tänaseks on meeskond oluliselt kasvanud. Lisaks aitasid OÜ Suit Up loomisel kaasa ka paljud eriala spetsialistid, kes on omal alal pikalt tegutsenud. "Samuti oleme tänulikud moeloojatele, kes on aidanud meil hinnata meie tooteid nii visuaalselt kui ka kvaliteedi poolest,” lisas Veskiväli.

Veskiväli jõudis oma toodeteni puhtalt isiklikust huvist. "Kuna neli aastat tagasi olin ise veel ülimalt kitsa kehaehitusega, siis poest endale hästi istuvat ülikonda oli sisuliselt võimatu leida. Kuna meiega samalaadse teenuse pakkujate hinnad jäid tol ajal minu jaoks veidi kõrgeks, tekkis sellest mõte teha eritellimusel ülikonnad inimeste jaoks natukene kättesaadavamaks,” rääkis Veskiväli. Tema sõnul on tänaseks ka paljud kliendid kinnitanud, et nende puhul on saanud määravaks just toote hind.

Ettevõtet käigus hoidvad ideed võrsuvad Veskiväli sõnul peamiselt probleemidest, millega silmitsi seistakse – edasi viib rahulolematus olemasolevaga ja usk, et ise suudetakse paremini teha. Samuti motiveerib uusi ideid genereerima tulusa turusituatsiooni ärakasutamise võimalus või mõni katmata turunišš. 

Populaarseimaks reklaamikanaliks sotsiaalmeedia

Puidust kikilipse tootva OÜ Wooden Lifestyle müügijuhi Marje Kallaste sõnul kasutab ettevõte enda reklaamimiseks palju sotsiaalmeediat, eeskätt Facebooki ja Instagrami. "Viimases kvaratalis oleme tellinud kord kuus ka tornbännerreklaami Catwalki, Delfi ja Naisteka lehele,” lisas Kallaste. Olulisemaks otsereklaamiks on müügiüritustel, laatadel, turgudel ja messidel osalemine, mida tuleb ette umbes kord kuus. "Oleme leidnud aasta jooksul ligi kakskümmend edasimüüjat üle Eesti ning suur osa meie toodete müügist tuleb nende kaudu. Ostjate hulgaga oleme rahul,” lisas müügijuht.

Ka eritellimusel ülikondi tootva OÜ Suit Up asutaja Viljari Veskivälja sõnul toimub peamine turundustegevus sotsiaalmeedias. "Leiame, et see on kõige kiirem ja samuti ka kuluefektiivsem viis klientuurini jõudmiseks. Teeme samuti koostööd erinevate ettevõtetega, kus igapäevane riietumisviis ühtib meie tegevusalaga. Ühe näitena võib siinkohal välja tuua müügiesindajad ja panganduses või õigusalal töötavad inimesed,” rääkis Veskiväli.

Korraliku kliendibaasi loomine ja ülesehitamine võtab Veskivälja sõnul üksjagu aega. "Nagu enamiku algfaasis olevate ettevõtete puhul, alustatakse esmalt sõprade ja tuttavate ringist, et saada oma ideele ja pakutavale tootele või teenusele tagasisidet. Kui see osutub positiivseks, võib mõelda järgmistele sammudele,” rääkis Veskiväli.

Ta lisas, et ettevõtte jaoks on oluline olla kuluefektiivne, mis tähendab, et alati peab pakkuma kõrget kvaliteeti, samas kontrollides ja teades täpselt, kui palju turundusse investeeritakse.

"Siiani oleme hoidnud joont, et proovime kasutada kõiki turunduskanaleid, mis ei too meile kaasa suuri kulutusi, ning panustame suust suhu levivale turundusele. Suur osa meie klientidest tuleb just tänu soovitustele,” lisas Veskiväli. 

Kliendile tuleb pakkuda oodatust rohkem

Kuna Suit Up'i näol on tegu siiski veel väikeettevõttega, pingutatakse palju oma töö ja toodete täiustamise nimel. "Lähikuudel oleme välja tulemas täiesti uue platvormiga, mis lihtsustab ülikondade tellimist ning annab meie klientidele parema ülevaate kõikidest meie tegemistest. Lisaks oleme avamas uut suunda naisterahvastele," rääkis Veskiväli.

OÜ-l NufNuf, mis on suunatud eeskätt Euroopa ja USA turgudele, vähemal määral ka Eesti turule, on müügis oluline osakaal internetikanalitel. Turundus toimub sotsiaalmeedias, püsikliendi uudiskirjadena, edasimüüjate kanalites eripakkumisi tehes ning vähesel määral ka pabermeedias. "Keskendudes ekspordile, on võimalik ära elada ning areneda, samas kui koduturule keskendudes poleks see võimalik. Taotleme ka toetusi EASilt, kuid need pole määrava tähtsusega, vaid aitavad pigem võimendada olemasolevaid tugevusi,” märkis ettevõtte müügijuht Aivar Roop.

Roobi sõnul on ettevõte äriliselt väljumas start-up'i faasist ehk teenib oma ülalpidamiseks vajalikud vahendid ise, kuid käibekapitali jääb suuremate tellimuste täitmiseks puudu. Selleks kasutataksegi erinevaid võõrkapitali instrumente.

Kliente leitakse peamiselt rahvusvahelistelt lemmikloomamessidelt ning edasimüüjate soovituste kaudu. "Kuna meie kaubamärk kuulub pigem premium-klassi, on meid valinud kliendid reeglina lojaalsed,” sõnas Roop.

Ettevõte ootab praegu mais Saksamaal Nürnbergis toimuvat maailma suurimat lemmikloomamessi, mis on võtmetähtsusega sündmus. "Oleme selleks valmistunud väga põhjalikult. Meil on sündinud uued tooted ja oleme aegsasti ühendust võtnud potentsiaalsete ostjatega," rääkis Roop.

Roobi hinnangul saab müüginumbreid suurendada ennekõike toodetega, mis lahendavad päris probleeme ning pakuvad erilist kasutajakogemust. "Otsime pidevalt tasakaalu hea disaini, kvaliteetsete materjalide ning kuluefektiivse tootmise vahel,” sõnas Roop.

Lisaks püüab ettevõte olla aktiivne lemmiklooma pidamise teemadel meedias ning öelda oma sõna sekka erinevates ajakirjades ja sotsiaalmeedias toimuvates vestlustes. "Meil on antud selge lubadus klientidele, et maksimaalselt viis protsenti meie toodete tootmisel järele jäävast tootmisjäägist läheb prügimäele," lisas Roop.

Jääkkangast teeb ettevõte erinevaid upcycling mänguasju. "Samas kui tavaliselt läheb tekstiiliäris pea viiendik materjalist prügimäele. See on looduskeskkonnale tohutu koormus, eriti kui tegu on kunstliku materjaliga. Säästlik tarbimiskultuur kasvab kiiresti ja kindlasti on meie panus säästlikku tarbimisse kasvatanud omakorda meie toodete müüki,” rääkis Roop.          

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
11. February 2016, 06:58
Otsi:

Ava täpsem otsing