Vedu Aasiasse odavam kui Euroopasse

06. märts 2016, 16:00
Balbiino turundusdirektori Enel Kolgi sõnul on nad partneritele täpselt ära seletanud, kuidas nende tooteid eksportida tuleb.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160306/NEWS/160309866/AR/0/ASi-Balbiino-turundusdirektor-Enel-Kolk.jpg

Käes on hea aeg eksportida eksootilistele turgudele, sest kaubavedu laevaga Aasiasse võib olla isegi odavam kui selle transport Euroopa piires. Mõni Eesti eksportija korraldab kogu transpordi ise, teine jätab selle kliendi hoolde.

Oma kauba välisriikidesse transportimisel tuleb leida usaldusväärsed koostööpartnerid ning mõelda ka kindlustamisele, kirjutab 8. märtsi Äripäev logistika rubriigis.

Hiiumaal höövelmaterjali tootva ettevõtte OÜ Vesset juhatuse liikme Toomas Perteli sõnul müüvad nad 99% oma toodangust tarnituna sihtriiki. "See tähendab, et korraldame valdava osa oma kauba transpordist ise," märkis Pertel. Selle tarbeks on puidutöötlusettevõttel tütarfirma OÜ Vesset Transport, mis korraldab kogu autotranspordi. Laevaveo korraldab aga laevafirma Eestis toimetav agent. 

Aasiasse saadab OÜ Vesset kaupa konteinerites, Euroopasse reeglina veoautodega, erandiks vaid Portugal, kuhu on kaupa konteineriga saata odavam. "Võtame oma tütarfirma autoga konteineri Muugalt peale, toome Hiiumaale, laadime täis ja viime Muugale tagasi," kirjeldas Pärtel.

Edasi läheb konteiner laevale, mis viib selle mõnda suurde Euroopa sadamasse, näiteks Hamburgi, kus see tõstetakse ümber ookeanilaevale. Konteineri saatmise hind Lõuna-Koreasse või Jaapanisse on Perteli sõnul soodsam kui veoautokoorem Prantsusmaale. Hinnaläbirääkimised käivad Perteli sõnul jooksvalt.

Klient hindab mugavust

Saku Õlletehase ekspordijuhi Margus Masingu sõnul jõuab Saku toodang välismaale kolmel moel. Esimesel juhul on kliendil oma partnerid, kes tema transporti korraldavad ja kellega klient ise arveldab. Teisel juhul on kliendil samuti oma partnerid, kuid nendega suhtlemine jääb Saku Õlletehase kanda. "Võtame neilt pakkumised, valime välja sobivama, korraldame transpordi ning lisame selle eraldi reana arvele," ütles Masing. Kolmas variant on see, kui kliendil pole partnerite suhtes eelistusi ja kogu logistika on usaldatud õlletehasele.

Masing ütles, et klient ootab eelkõige mugavust. Mida lähem on eksporditurg, seda suurem ja kindlam on kliendi partnerite ring. Kõige kaugematele turgudele on õlletehas transpordi otsast lõpuni ise organiseerinud. "Nendel puhkudel ootab klient tavaliselt täislahendust," ütles Masing ja lisas, et transpordi hind mõistagi kooskõlastatakse kliendiga.

Kõige kaugem turg, kuhu Saku eksportinud, on Uus-Meremaa – 16 700 kilomeetrit. Saku kaubakonteiner jõudis Aucklandi selle aasta veebruaris. "Aucklandi suundunud konteineris oli meie esindusõlu Saku Kuld, Humal&Oder eriõllede sarja IPA ja Dark Lager ning Kissi siidrid," ütles ta.

Ettevõte ekspordib 18 riiki, ekspordiks läheb pool toodangust, rääkis Masing. Ta lisas, et nad on oma toodangut viinud Hiina, Hongkongi, Singapuri, Austraaliasse. Üle Atlandi eksporditakse üsna regulaarselt Islandile, suurem tellimus on läinud ka Tšiili.

Hinnad on muutunud

Võrumaal saematerjali tootva ASi Toftan turundus- ja müügijuhi Merli Randoja sõnul veavad nemad kaupa Euroopasse autode, laevade ja konteineritega ning ka kõiki kolme varianti kombineerides. Transpordiliik valitakse hinna ja ajakulu järgi.

Randoja sõnul veavad nad kaupa Aasiasse ja Lähis-Idasse ainult konteineritega ning Põhja-Aafrikasse laevadega. Hinnad on tema sõnul praegu sellised, et Kesk-Euroopasse on autoga märksa kallim vedada kui Aasiasse konteineriga. Hinda mõjutab tema sõnul transpordivahendite saadavus ja ka ekspordi-impordi tasakaal.

Toftan tellib transporditeenuseid enamasti Eestist. Hinnad on mõne koostööpartneriga kokku lepitud üheks aastaks, teistega lepitakse iga vedu eraldi kokku. "Üks kõige tähtsamaid asju on leida endale usaldusväärsed koostööpartnerid," rõhutas Randoja. "Sest üha enam kliente hindab tarnetäpsust ning kvaliteetset teenindust."

Samuti tasub Randoja sõnul kaup igaks juhuks kindlustada – ettearvamatusteks peab alati valmis olema.

Jäätise ja külmutatud toidukauba veol on transpordi kvaliteet erakordselt tähtis, ütles Balbiino turundusdirektor Enel Kolk. "Müüme oma tooteid ex-works tarneklausliga – kõik transpordiga seonduv on suuremate välispartnerite (nagu Taani ja Soome) endi kanda," selgitas Kolk. Seetõttu peavad ka transpordi hinna läbirääkimisi partnerid ise. Samas on Balbiino andnud klientidele ette tingimused, milline peaks olema kvaliteetne transport," lisas Kolk.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. March 2016, 15:22
Otsi:

Ava täpsem otsing