Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sõnajalad tohterdavad Ida-Virumaa haavu

    Vennad Andres (vasakul) ja Oleg Sõnajalg on oma uue tuuliku prototüüpi arendanud seitse aastat.Foto: Andres Haabu

    Vendadele Oleg ja Andres Sõnajalale kuuluv tuulikutootja Eleon plaanib Ida-Virumaale luua tehase, mis annaks täisvõimsusel töötades leiba 360 inimesele. Üheks ajendiks oli valitsuse otsus toetada Ida-Virumaale töökohtade loojaid.

    Oleg Sõnajala sõnul on nad praeguseks ära teinud kogu eeltöö, et saaks Ida-Virumaale Jõhvi Logistika- ja Äriparki tuulikulabade tehase rajada. Äripargiga on allkirjastatud ühiste kavatsuste protokoll, välja on vaadatud sobiv kinnistu ja võetud on ka juba hoonete ehitamise pakkumisi. Ettevõte kavatsetakse rajada koos Saksa tuulikulabade tootjaga Euros, kel on praegu sarnane tehas Poolas. „Euros pole huvitatud Poola tootmise ületoomisest Eestisse, vaid hoopis siin ühiselt uue tehase rajamisest,“ rääkis Oleg Sõnajalg.
    Enne, kui kopp maasse lüüakse, lubas Oleg Sõnajalg ära oodata, mida kavatseb valitsus taastuvenergia toetamisega teha. „Leiame, et toetusplaan kohalikule taastuvenergia innovatsioonile võiks olla meede, millega saavutatakse nii taastuvenergia vajalik osakaal kui ka tuulikutööstuse käivitumine, seda oleks vaja veel mõnda aega. Kui aga valitsus otsustab toetusskeemi oluliselt muuta ja tuuleenergeetikale ukse kinni lüüa, siis kahjuks jääb tõenäoliselt meie tootmisüksuse rajamine Eestisse katki,“ ütles ta. Sõnajala sõnul läheb nende tehase rajamine maksma suurusjärgus 6–10 miljonit eurot.

    Eleoni toodetavad tuulikulabad

    Ühe laba pikkus 65–70 m, laius 4,5 m

    Ühe laba kaal 15–18 tonni

    Tuuliku laba liikumiskiirus kuni 300 km/h

    Tuuliku labad on projekteeritud tootma energiat tuule kiirusel 2,5-30 m/s

    Tuuliku labad peavad taluma tuulekiirust kuni 60 m/s

    Valitsuse toetus motiveerib
    Eestis hakataks tootma tuulikute labasid, mille pikkus on üle 65 meetri. Kuivõrd Eestis pole varem selliseid asju toodetud, tuleb töötajaid enne koolitada. Kokku võib Ida-Viruma tuulikulabade tehases tööd saada kuni 360 inimest. Umbes kümmekonna juhi koolitamiseks tuleb Sõnajala sõnul nad esialgu saata paariks-kolmeks kuuks Poola tootmisüksusesse. „Labade tootmisel on äärmiselt keeruline tehnoloogia, kuna labad peavad vastu pidama kuni 40 aastat ja seda ekstreemsetes ilmastikutingimustes,“ ütles Sõnajalg. „Üksinda nullist multimegavati tuulikulabade tootmist alustada on liiga riskantne, seepärast olemegi kohe algusest peale teinud koostööd Saksa partneriga,“ lisas ta.
    Sõnajalg märkis, et üheks ajendiks viia tootmine Ida-Virumaale oli valitsuse otsus hakata toetama ettevõtteid, kes võtavad tööle Ida-Virumaa töötuid. „Kindlasti on see üks motivaator ja usun, et mitte ainult meile. Mujal Euroopas on selliste toetusprogrammidega erinevaid piirkondi turgutatud ja see töötab,“ ütles ta. Sõnajala sõnul on oluline, et tööle võetav inimene on tubli, töökas, võimekas õppima, korrektse elustiiliga ja lojaalne. Kui kõik läheb plaanipäraselt, asub Eleon tootmist Eestisse rajama sellel aastal. Reaalseks tootmiseks läheks aga kõige varem järgmise aasta suvel.

    Ida-Virumaa toetamise projekt

    Märtsi alguses otsustas valitsus hakata toetama ettevõtteid, kes võtavad tööle teatud arvu (arvatavasti 20) töötuid. Sellisel juhul hüvitab riik talle ühel aastal 50% töötajate brutopalgast.

    Töökoht peab säilima vähemalt kaks aastat.

    Toetusele kvalifitseeruvad nii alustavad ettevõtted kui ka need, kes viivad oma tegevuse Ida-Virumaale või laiendavad seal tegevust.

    Huvi on suurenenud
    Töötukassa Ida-Virumaa osakonnajuht Anneki Teelahk kinnitas, et valitsuse otsus Ida-Virumaale töökohtade loomist toetada on ettevõtjate huvi maakonna vastu suurendanud. Teelahk rääkis, et ka teisipäeval aset leidnud töömessil Jõhvis oli nii kohalikke ettevõtjaid kui ka väljastpoolt maakonda tulijaid. „Hea meel on tõdeda, et ettevõtjad on olnud meeldivalt üllatunud, et Ida-Virumaal on töökäsi, mida mujal Eestis ei ole,“ rääkis ta. Teelahki sõnul on tööandjad harjunud, et esmalt tuleb puuduvaid töökäsi välismaalt otsida. „Muidugi peame ka tulevikus üle piiri töökäsi otsima, kuid esialgu võiks selleks hoopis Ida-Virumaale sõita,“ lisas ta.
    Teelahk märkis, et enamasti tunnevad Ida-Virumaa vastu huvi keskmist kasvu tööstusettevõtted. „Arvan, et ühte superlahendust pole olemas, kuid erinevate meetmetega on võimalik Ida-Virumaa olukorda aidata,“ ütles ta. Teelahk lisas, et kuigi Ida-Virumaal on töötus suur, on olukord siiski parem kui kolm aastat tagasi. Kui praegu on töötuna kirjas 7775 inimest, siis kolm aastat tagasi oli see arv pea 9000. „Siis oli meil suurim probleem pikaajaline töötus. 9000st olid üle poole pikaajaliselt töötud,“ meenutas Teelahk. Praeguseks on selliseid töötuid Ida-Virumaale jäänud 2500. „Põhiline on see, et inimesi tuleb hoida aktiivsena, tuleb teha ümberõpet ja mitte jätta neid lootusetusse olukorda,“ rääkis ta.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.