Laupäev 1. oktoober 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Perekond Osula suurtehing avab ukse Euroopasse

17. märts 2016, 07:15
Andres Osula juhitav T grupp otsis oma rahvusvahelisele piletimüügisüsteemile suurinvestori asemel suure kliendi.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160317/NEWS/160319771/AR/0/Andres-Osula.jpg

Perekond Osulale kuuluv ettevõte müüs piletimüügisüsteemi teenuse prantsuse transpordihiiule Transdev, mille aastane käive on võrreldav Eesti riigieelarvega. Tehingu tulemusel laiendab Osulate firma jõuliselt oma tegevust ja palkab uusi töötajaid.

„Tänaseks on meil Transdeviga sõlmitud kolmeaastane leping, millega anname neile kasutada T solutsionsi piletimüügisüsteemi,” ütles T grupi juht, bussiärimehe Hugo Osula poeg Andres Osula. „Ühtlasi vastutame lepinguperioodi vältel ka süsteemi hoolduse ja arendamise eest. Olemuselt on tegu klassikalise IT-lepinguga selle erinevusega, et me ei alusta nullist koodi kirjutamist, vaid meil on juba reaalselt toimiv ja ennast tõestanud toode,” kirjeldas Osula tehingu olemust. 

T solutionsi müügisüsteem võetakse kasutusele Transdevi kaugliinidel, mis sõidavad Eurolinesi ja Isilinesi kaubamärgi all Prantsusmaal, Hollandis, Belgias, Portugalis, Saksamaal ja Tšehhis. Pileteid hakatakse süsteemi kaudu müüma kaks korda nii palju kui praegu. Seni on välisturgudele sisenetud LuxExpressiga Ida-Euroopas, piletimüüki korraldatakse ka Hongkongi trammiliikluses.

Lepingu kogumahtu on Osula sõnul raske hinnata, sest Eestis töötava piletisüsteemi T pileti ärimudel on seotud mahtudega ja see sõltub Transdevi edust ning võrgu kasvatamisest. Ja Transdevil on plaanis kasvada, sest kogu Euroopa bussiliiklus kasvab. „Kümnetes protsentides aastas, kui isegi mitte sadades,“ oli ta optimistlik.

Rahvusvaheline edu

ID-Pileti ja ühiskaardi süsteemi käivitanud ettevõtte Ridango juht Erki Lipre pidas positiivseks, et Eesti tehnoloogiaettevõtted suunavad järjest rohkem pilgud välisturgudele „See näitab endiselt, et Eestis loodud IT-süsteemid ja -teenused on kvaliteetsed ning konkurentsivõimelised,“ leidis Lipre. Tema hinnangul on leping Transdeviga T grupi jaoks oluline alus Kesk-Euroopasse sisenemisel.

GoBusi juhatuse liige Enn Randmaa avaldas arvamust, et tehingu taga paistavad vanad sidemed. Tehingut rohkem kommenteerida Randmaa ei osanud.

Osula selgitas, et T solutions leidis prantsuse kliendi tänu Eestist väljaspool elavale müügiesindajale, kes on transpordiäris 10 aastat töötanud ja kogunud tohutu võrgustiku. „Võrgustiku kaudu saime ühel hetkel sõnumi selle kohta, et Transdev plaanib kiiremas korras enda müügisüsteemi välja vahetada. Me olime õigel ajal õiges kohas ja eks see muidugi toimus läbi hanke,“ ütles Osula. Prantslasest partneri saamisel ei olnud Osula kinnitusel sugugi vähetähtis ka fakt, et T solutions leidis endale nende rahvuskaaslasest projektijuhi, kellest oli läbirääkimistel suur kasu.

Osula näeb selge eelisena konkurentide ees ka pärinemist bussiettevõttest Mootor Grupp. Nimelt oli nende esimene klient gruppi kuuluv Lux Express, kust saadi esimene ja olulisim süsteemi arendamise kogemus. Toode ise sarnaneb lennufirmade süsteemile, kus saab vastavalt nõudlusele paindlikult hindadega mängida. „Taolist süsteemi bussiliikluses ei ole siiamaani väga palju arendatud. Isegi rongiliikluses, peab tunnistama, on kõvasti arenemisruumi. See äri, kus meie oleme, on veel lapsekingades ja kindlasti on meil väga palju eelist,“ oli Osula enesekindel.

Otsivad IT-talente

„Kui siiamaani olime T pileti tootega rohkem müügikanalite äris, siis nüüd me selgelt liigume IT-ettevõtteks, hakkame tootma uute turgude jaoks IT-toodet,“ ütles Osula. Ettevõte plaanib veel sel aastal palgata 15 töötajat, arendajatest testijateni. Praegu töötab ettevõttes 25 inimest.

T grupi juhi sõnul oli veel mõni aeg tagasi keeruline IT-inimesi tööle leida, sest ettevõtet seostati pigem bussiettevõtlusega. Möödunud aastal Ajujahi konkursi võitmine uudse piletisüsteemi Jiffi projektiga aitas aga maine muutumisele kaasa ja nüüd nähakse neid rohkem IT-ettevõttena. „Ajujahis me suutsime selgelt tõestada, et meil on IT ettevõtte jaoks rohkem sisu, kui paljud arvavad.“

IT-valdkonna inimestele peab Osula tööd T solutionsi ja Jiffi arendamisel põnevaks, sest bussipiletite kombineerimine ja keerukas hinnastamine on tema sõnul paras väljakutse. „See ei ole väike äpp ega kiirlaenusüsteem, see on tõsiselt suur väljakutse. Selles seisab ka põhjus, miks meil on konkurentsi järjest vähem, sest see on niivõrd nišitoode, niivõrd hästi teostatud ja niivõrd keerukas, et seda on raske järele teha. Ma arvan, et IT-talentidele sellised väljakutsed pakuvad huvi,“ loodab Osula, et nad leiavad oma tee T gruppi.

Kuna müügitsükkel on pikk, tegeleb T solutions juba praegu järgmiste turgudega ja ettemüügiga. Kui aga õnnestub selle kevade ja suve jooksul 10-15 inimest juurde palgata, saavad nad sügisest järgmisi suuri kliente juurde võtta. Osula sõnul alustasid nad väikselt, et näha kas nende tootele on turgu, kuid nüüd on selgelt aeg kasvada. 

„Meil on siin päris mitu asja soolas, võiks küll öelda, et kui oleks juba praegu meeskond, oleks tõenäoliselt vähemalt sama suur leping olemas Saksamaalt. Aga me veel hoiame ennast tagasi, ei tasu endale võtta ette sellist tööd, mida ei jõua ära teha.“

Sihid Euroopast kaugemale

Ehkki sellest on veel vara rääkida, vihjas Osula, et nad sihivad turuna Ladina-Ameerikat. „Alates Mehhikost kuni Argentinani välja on ikkagi tehingute mahud sadu-sadu kordi suuremad kui Euroopas. Ega me risti ette ei löö, aga Aasia on kõvasti keerukam. Euroopat sihime samamoodi ja muidugi Skandinaaviat.“ T solutions peab läbirääkimisi ka Norras, aga selle aasta lõpuni on nad end Transdevi lepinguga tugevalt sidunud. Edasiseks laienemiseks on vaja kiiremas korras meeskonda laiendada ja see on järgmine tänavune suur samm.

Bussiliiklust näeb Osula turuna, mida on kõige kiiremini võimalik haarata, aga siiski sihivad nad ka rongi. Lennuliiklusesse pürgimiseks on tema hinnangul veel vara. „Meil on tööd kõvasti veel selles valdkonnas, kus me praegu oleme, oleme seal esirinnas ja miks võtta endale praegu selliseid riske, kus konkurents on kõvasti suurem ja kümneid aastaid arendatud tarkvarad ees. Pigem teeme hästi seda, mida oskame,“ sõnastas Osula edasised plaanid.

Ehkki investorid on tundnud huvi T solutionsisse panustamise vastu, on meeskond võtnud põhimõtteks alustada kõigepealt klientide leidmisega. „Kui mõni Eesti start-up teeb selle nimel tööd, et saada rahastust, siis meie võtsime seisukoha, et leiame kliendi, kes tooks meile samasugust raha sisse, lubaks samamoodi kasvada, aga see jääb siiski meie ettevõttesse,“ ütles Osula. Kuid ta ei välista investorite abiga äri laiendamist. Siiski panustavad nad esialgu tootesse ja järgmiste klientide leidmisele.

Ajujahi võitja Jiffi ootab starti

Möödunud aastal konkursi Ajujaht võitnud uudne piletisüsteem Jiffi ei ole veel käima läinud.

„Tunnistame endale, et kui enam-vähem sama meeskond tegeleb kahe tootega, siis paratamatu on see, et kõike korraga ei jõua,“ kommenteeris Jiffi juht Andres Osula projekti seisu pärast T solutionsi suurtehingut Prantsusmaal. T grupi juhatusest on peale Osula Jiffi tiimis arendusjuhina Marek Tuul.

Ajujahi konkursile läks meeskond ideega luua maailma kõige lihtsam ühistranspordipilet. Selleks lõi Jiffi valideerimislahenduse, millega saavad sõitjad automaatselt enda reisi eest tasuda mobiilirakenduse abil.

Jiffiga alustas meeskond siis, kui ei teadnud veel, kuidas T solutionsil minema hakkab. „Me küll nägime horisondil võimalusi, aga siiski me ei tahtnud kõiki mune ühte korvi panna ja hakkasime Jiffiga tegelema,“ selgitas Osula. Tema sõnul on nüüdseks teada, et Jiffi hakkab raha tagasi teenima alles paari aasta pärast.

Järgmise sammuna vaja suuremat meeskonda

Sel aastal on Jiffi jõudnud nii kaugele, et Tartu bussides on üleval andurid. Uus aasta tõi Tartu linna aga Tallinna eeskujul kontaktivaba valideerimise ja Jiffi on pidanud läbirääkimisi, kuidas nemad sellesse uude süsteemi sobituvad.

„1. juuni oli vist see tähtaeg, kui Tartu linnas on SmartCity konverents tulemas, selleks ajaks tahaksime, et Jiffi oleks töös. Kas ta on nii, nagu disainisime kohe alguses, või on eelfaasis, me veel täpselt ei tea, aga seadmed on bussides üleval. Lihtsalt see viimane tõuge, et kõik töötaks ja toimiks, jääb puhtalt enda jõu taha veel,“ rääkis Osula. Jiffil on vaja juurde inimesi, et projektiga edasi minna, alla anda nad aga Osula sõnul ei kavatse.

Jiffi on faasis, kus on vaja esiteks tõestada, et toode töötab. „Kui päris aus olla, siis me ise näeme, et Jiffil on kõige parem kasutuskogemus reisija jaoks,“ leidis ta. Süsteemi küpsemiseks läheb aga aasta-kaks aega. Osula märkis, et nad ei torma tehinguid sõlmima ka seetõttu, et telefonidel läheb veel aega, et uudse piletisüsteemi kasutamiseks Bluetoothi paremini käsitleda.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. March 2016, 07:24
Otsi:

Ava täpsem otsing