Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juhid rendivad oma firmast auto

    Trev-2 Grupp AS renditav Porsche Cayenne.Foto: Andres Haabu

    Eesti riigi- ja erafirmad kasutavad autorendiskeemi, kus ettevõtte juhi auto renditakse temale kuuluvalt firmalt.

    Riigifirma KredEx Krediidikindlustus AS rentis töötajale Subaru sõiduautot töötaja enda firmast aastatel 2010-2015. 2014. aasta majandusaruande järgi maksis ettevõte 2014. aastal autorendi eest üle 8000 euro ehk umbes 670 eurot kuus. KredExi kommunikatsioonijuht Joonas Kerge teatas, et ettevõte pole sellist teenust enam üle aasta kasutanud. „Üldise kulude optimeerimise käigus otsustati, et see pole enam otstarbekas, ja seega lõpetasime selle ära,“ ütles ta.
    Kerge selgitas, et KredEx Krediidikindlustuse nõukogu nägi ettevõtte juhatuse liikmele töölepingus ette auto liisimise. Selleks võeti liisingufirmadelt pakkumised, kuid turutingimusi arvestades osutus majanduslikult kõige mõistlikumaks juba olemasoleva sõiduki liisingu jätkamine.
    Praegu on KredEx Krediidikindlustus ASi kasutada üks Honda sõiduauto, mis on ettevõtte kasutuses juba ligemale 10 aastat. „Mõistagi ei ole nii vana sõiduki puhul tegu liisinguautoga,“ märkis Kerge. Sõidukit kasutatakse kliendikohtumistel käimiseks üle Eesti. Kerge lisas, et töösõite võidakse teha ka isikliku autoga. Sel juhul kompenseeritakse töötajale kulu läbisõidu järgi.
    Ka ehituskontsern TREV-2 eelistab juhatusele liikmele rentida tema enda autot. Kontserni nõukogu liige ja Baltcapi investeeringute juhi Kristjan Kalda sõnul on ettevõttel mõistlik autot juhataja liikme käest rentida. Põhjus on Kalda sõnul lihtne – nii saab tippjuht endale soetada sellise auto, nagu ise tööks vajalikuks peab. 2015. aastal TREV-2 juhatuse liikmeks saanud Tarvo Kuusk valis selleks Porsche Cayenne’i, mille turuväärtus on umbes 90 000 eurot. Sõiduk osteti Kuuse 2011. aastal asutatud firmasse Grettelnete OÜ, mis tegeles kuni eelmise aastani ettevõtte osakute hoidmise ja investeerimisega.
    Kalda ütles, et TREV-2 võimaldab autokompensatsiooni tippjuhtidele, kes on ise olnud ettevõtjad enne tippjuhiks saamist ja kes on tihti ka kaasomanikud ehk ise ettevõttesse raha paigutanud. „Tegu pole pelgalt palgatöölistega,“ ütles ta.
    Ettevõte kohustustest vabaks
    TREV-2 juhatuse liige Tarvo Kuusk sõnas, et talle kuuluvast ettevõttest talle kui töötajale auto rentimine ei tähenda, justkui rendiks ta autot iseendalt iseendale. „Seda autot ei rendita ju mulle, vaid juhatuse liikmele. See on kahe ettevõtte vaheline tehing,“ rääkis ta. 
    Kuusk selgitas, et juhatuse liige on ettevõttes lepinguliselt tööl ja kuna vastavalt seadusele on õigus leping igal hetkel üles öelda, ei jää ettevõttele mingit kohustust muretseda, mida eelmise töötaja töövahenditega peale hakata. Veelgi enam – võib-olla ei kavatse ettevõte pärast töölepingu lõpetamist uut juhatuse liiget üldse tööle võttagi. „Nii ei jää ettevõttele kohustusi eelmise töötaja töövahendite pärast,“ ütles ta.
    Kuusk lisas, et kui ettevõttel on majandustegevuseks autot vaja, siis on selleks kolm võimalust: ettevõte ostab auto ise, kasutab liisinguettevõtte teenust või rendib sõiduki teiselt ettevõttelt. Kuusk lisas, et viimast varianti kasutades jääb sõiduki soetamise risk teisele ettevõttele ehk teisisõnu – kui tööleping töötajaga lõpetatakse, saab lõpetada ka rendilepingu. Auto ostnud ettevõtte otsustada jääb, kas müüb masina maha või rendib selle järgmisele ettevõttele.
    Mida Kuusk Grettelnete omanikuna Porsche Cayenne'iga pärast teoreetilist TREV-2st lahkumist teeks, ta veel öelda ei oska. „Auto osteti ettevõttesse teadmisega, et üks hetk võib olla vaja sellega midagi teha, kuid täna pole ju põhjust selle üle pead vaevata,“ ütles ta. „Kui otsite siit mingit maksuökonoomsust, siis ma ei näe küll siin midagi sellist. Mingeid skeeme ma enda kontrolli all olevatesse ettevõtetesse kindlasti ei luba,“ ütles ta ja lisas, et kõik kaasnevad maksud on korrektselt tasutud ning maksuamet on vastavad tehingud ja lepingud üle vaadanud ning leidnud, et kõik maksud on õigesti tasutud.
    Maksuamet: tõlgendamise küsimus
    Maksuameti kontrolliosakonna juhataja asetäitja Kaido Lemendiku sõnul on ettevõtte autorentimise juures olulisim see, miks sellist varianti eelistatakse. „Kui skeem on välja mõeldud selleks, et ühte äriühingusse ostetud autot teise rentides saab ettevõtte omanik autot erasõitudeks kasutades ikka 100% käibemaksu maha arvata, peab maksuamet olukorra ümber hindama,“ ütles Lemendik. Kui üks äriühing liisib teisele äriühingule sõiduautot, on formaalselt kõik korrektne. See, et äriühingutel on samad omanikud või autot renditakse töötaja enda firmast, ei loe.
    Kokkuvõttes langebki kogu olukord maksuameti tõlgendustele. Kui maksuametil tekib kahtlus, et käibemaksu arvestatakse valesti maha, kontrollitakse asja. Üle vaadatakse näiteks, kui kaua on sõidukit renditud, mis hinnaga, kui kallis auto on ja kas rendisumma on vastavuses turuhindadega.
    Peamiseks tõlgenduseks on sõiduki rendihinna vastavus turuhinnaga. „Nüansse, millega peab arvestama, on mitu ja need sõltuvad kõik igast juhtumist eraldi,“ rääkis Lemendik. Näiteks kui autot üürile andev ettevõte tegelebki sõidukite rendiga, on kõik lihtne ja seaduspärane – ettevõte arvestab sõiduki hinnast 100% käibemaksu maha ja paneb omakorda rendiarvet väljastades sellele 100% käibemaksu otsa.
    Autot rentiva ettevõtte maksukohustus sõltub sellest, kuidas autot kasutatakse. Kui töötaja kasutab sõidukit ka isiklikuks tarbeks, saab ta maha arvata 50% käibemaksust ja peab lisaks juurde maksma erisoodustusmaksu. Kui autoga tehakse vaid töösõite, saab ta maha arvata 100% käibemaksu.
    Kes sellises olukorras tegelikult võidumees on, on Lemendiku sõnul raske öelda. „Summad, mida võidetakse, pole teab mis suured,“ ütles ta. Näiteks kui sellise skeemi järgi renditakse 20 000 eurot maksev auto ja seda kasutatakse ka isiklikeks sõitudeks, saab käibemaksu maha arvata 2000 eurot. Igakuise rendi arvel tuleb aga 50% käibemaksu ikka juurde maksta. „Tõsi, Porsche Cayenne’i puhul oleks võit juba muidugi suurem,“ lisas ta.
    Lemendik lisas, et maksuamet eriti palju selliste rendisüsteemidega kokku ei puutu. „Pärast parklakontrolli juhtumit maksuamet sõiduautode erisoodustusteemat palju ei kontrolli, pigem otsime teisi lahendusi,“ ütles ta. Praegu käib arutelu, kas võiks sõidupäevikute süsteemi üldse ära kaotada. „Tagantjärele on üldse sõiduauto kasutamist keeruline kontrollida,“ ütles ta.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
S&P 500 ja Nasdaq jätkasid allamäge veeremist
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.