Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Oma ladu ei pruugi rendipinnast odavam olla

    Laomaailma tegevjuhi Fred Märtsoo sõnul peab ladu planeerides teadma järgmise kümne aasta tegevusplaane.Foto: Eiko Kink

    Mille põhjal otsustada, kas investeerida oma lattu ja selle tehnikasse või osta teenus sisse?

    Ladu planeerides peab Laomaailma tegevjuhi Fred Märtsoo sõnul olema nägemus tulevase lao kümne aasta kasutusplaanidest, kirjutab 31. mai Äripäev logistika rubriigis.
    "Kui võtta arvesse, et tasuvusajaks on kuus-seitse aastat, peaks tegevust suutma ette näha kümne aasta perspektiivis - et jätkuks sama tegevus, et maht jääks enam-vähem samaks ning et ka tooted selle aja jooksul oluliselt ei muutuks, nii et laos ei peaks tegema suuri muudatusi. Sel juhul on tehtav investeering kõige mõistlikum,“ rääkis Märtsoo laoseisu konverentsil.
    Samas nentis ta, et ükskõik, kui hästi ladu ei planeeritaks, kasutatakse sellest reaalselt hiljem enamasti siiski vaid väikest osa. "Meie kasutame võimalikust ruumist näiteks väga väikest osa – meie hoonest on meil kasulikult kasutuses 20% või vähem,“ tunnistas Märtsoo. "Nii see paraku kipub olema,“ märkis ta. Tunnistades, et investeerimise mõttes on see katastroofiline olukord - investeeritakse lattu, millest suur osa on tühi. Ta lisas, et igasugune ladustamine on tegelikult kulu, mis tasub esimesel võimalusel ära lõpetada.
    Märtsoo, kelle sõnul on nii kümnete tuhandete ruutmeetrite suuruste ladudega teenusepakkujaid kui ka selliseid, kel on vaja vaid mõnesaja ruutmeetri suurust ladu, tõi ettekandes näiteks keskmise – tuhande ruutmeetri suuruse – laopinna komplekteerimise kulud.
    Ruumide rentimisel on Märtsoo sõnul tavapraktika, et riiuleid koos laoga rentida ei saa. "Kui tahad rentida tuhat ruutmeetrit laopinda, siis palun tegutse - pane ise riiulid sisse,“ selgitas ta suhtumist. "Kui välja lähed, siis kas korjad need ära ja võtad kaasa või siis drastiliste näidete puhul jäävad need võlatagatiseks,“ lisas ta. "Üldiselt tuleb riiulitesse ise investeerida, ehk 21 000 eurot tuleb kohe ise sisse panna,“ jätkas Märtsoo. Tema sõnul on tehtav 21 000 euro suurune investeering aga alles algus, peale mida laos veel midagi pole. 

    1000ruutmeetrise laopinna korral:

    Rent ca 5,5 eurot/m² kuus.

    Kõrvalkulud ca 1 euro/m² kuus.

    Riiulite alusekoha hind ca 21 eurot. 1000 alusekohta ca 21 000 eurot.

    Lükandmastiga tõstuk 27 000 eurot.

    Elektriline kahvelkäru 7 700 eurot. 

    Investeering laosisustusse ca 60 000 eurot, et saada 1000 alusekohta.

    Allikas: Fred Märtsoo

    Riiuleid liisida ei saa
    Riiuleid ei saa enamasti liisida. "See ei ole liisitav kaup – vara peab olema liikuv, kui sellel rattaid all pole, siis seda liisingvarana ei käsitleta,“ märkis Märtsoo.
    Samas on Märtsoo sõnul riiulitele tekkinud efektiivne järelturg. "99,9 protsenti neist on uuesti kasutatavad – need lõigatakse lahti, tehakse lühemaks ja ümber," kirjeldas Märtsoo.
    Ehkki hüpoteetiliselt on võimalus, et hakkama saadakse käsitsitööga, vajatakse enamasti laos siiski ka tehnikat. "Käsitsitöö puhuks on turul saadaval kõige odavama kahvelkäruna kahesajaeurone sõiduk, millega saab aluseid liigutada. Uusi kärusid enam paraku ei pakuta ega tõenäoliselt hakatagi pakkuma,“ jätkas Märtsoo. 
    Tehnika hinnad on investeeringute mõttes Märtsoo sõnul väga kõrged. "On vaja lükandmasttõstukit, millega riiulisse tõsta, juhul kui ladu on veidi suurem, selline tõstuk maksab 27 000 eurot. Aluste liigutamiseks, eriti kui on laadimissillad, on vaja elektrilist kahvelkäru, mis maksab seitse ja pool tuhat eurot,“ loetles Märtsoo.
    Tema sõnul on tõstetehnika hinna tajumine keeruline. "Kuna seda ostetakse harva, siis tundub, et hinnad on väga kõrged. Öeldakse, et mis mõttes, isegi korralik auto maksab poole vähem," kirjeldas Märtsoo klientide reaktsioone. "Aga nii see on, tooted on kallid ja suhteliselt suured summad tuleb investeerida, kui need endale osta,“ lisas ta.
    Laotehnika turg on Märtsoo sõnul kümnendi jooksul drastiliselt muutunud. "Üldjuhul ostetakse tõstukeid ainult sel juhul, kui tegevus on pikaaegene, tavaliselt neid siiski pigem renditakse,“ märkis Märtsoo, kelle sõnul rendi pakkujaid on piisavalt. "Elektrilise kahvelkäru kuurent maksab näiteks kakssada eurot,“ tõi ta näiteks. 

    Oma lao plussid: 

    Odavus tänu lihtsamale ahelale - alused sisse ja samamoodi välja. Puudub vajadus teha kaubaga tegevusi ning kaupa võib ladustada kehvemates tingimustes, ilma riiulita üksteise peal.

    Miinused:

    Lao suurus vastab optimaalsele mahule, tippmahud tuleb teenindada teenusepakkuja abil.

    Kui ladu ei ole piisvalt täis, tasub kohe otsida lahendusi – ka 10% pidevalt tühja ruumi on kuludes väga tuntav.

    Ladu on keeruline ära anda – kulud võivad jääda pikaks ajaks koormama.

    Teenuse ostmise plussid:

    Teenust ostes tuleb maksta ainult kasutatud mahu eest.

    Eelis töötajate palkamisel - inimesed eelistavad töökohana suuri ja kaasaegseid ladusid.

    Efektiivsem vigade kontroll - oma töötajatega oled alati leebem kui teenusepakkujaga.

    Hanked garanteerivad parima võimaliku hinna.

    Kulumaterjalide ostude konsolideerimine on oluline hinnavõit.

    Võimalik hooajalised kaubad hoiustada järgmise perioodini.

    Miinused:

    Hind. 

    Lisavarustus rendihinda ei kergita
    Rendi plussiks on aspekt, et kui laotehnika ostul lisasid valides kerib see hinda õige kiiresti üles, siis rentimise korral lisade eest reeglina lisa maksma ei pea. "Konkurentsiolukord on selline, et kõik lisavad vidinaid juurde ja selle lisatasu neelatakse alla,“ märkis ta.
    Rentimine on Märtsoo sõnul ettevõtja jaoks paindlikum kui ise ladu omada. Kui renditeenust pakkuma hakati, oli etteteatamistähtaeg pikaajalise rendilepingu lõpetamisel 180 päeva ja rohkem, on see tähtaeg tunduvalt lühenenud. 
    Ehkki rent on paindlik, tuleb kogusummas selle hind alati kallim, kui tõstuki ostmine, tunnistas Märtsoo. Rendi suur eelis on siiski tema sõnul see, et kui renditeenuse saab vajadusel lõpetada, siis kasutatud tõstuki müümine on väga keeruline. "Mõtleme küll, et kasutatud asju on lahe müüa, aga neid ei taha tegelikult keegi osta,“ nentis Märtsoo.
    Ta tõi näiteks, et kuigi kogumistõstukeid juba vähesel määral järelturul liigub, hämmastas teda seitse aastat tagasi fakt, et nende kogus järelturul oli null. “Tõstuki järgväärtus oli vanaraua väärtus miinus äraviimise kulu,“ nentis Märtsoo "Täiesti reaalselt, keegi ei tahtnud neid.“
    Tõstuki eluiga ulatub sõltuvalt kasutamisintensiivsusest, kasutamise eripärast ja kaubamärgist kümne aastani. "Tõstukimaailmas on ka juba levinud, et neid taastatakse ehk ehitatakse üles – nende sees on palju metalli, millega midagi ei juhtu. Vajalikud osad aga vahetatakse," selgitas Märtsoo.
    Jätkates tuhanderuutmeetrise lao rajamiskulude kirjeldust märkis Märtsoo, et kui tahta lattu tuhat alust, tähendab see omakorda 60 000 euro suurust kulu. "See on vaid sisustuse hind. Millele lisandub ruumi rent ja inimeste töötasu,“ rõhutas Märtsoo. 

    Ise tehes tõenäoliselt odavama kui teenust sisse ostesSivar Irval, AS Dimedium juhatuse liige 

    Otsustasime oma lao kasuks äri spetsiifika tõttu – meil on palju kaupu, alates ravimitest ja söötadest kuni tarvikuteni, millest osad nõuavad eritingimusi ja litsentse. Kahtlustan, et Eestis poleks isegi võimalik osta teenust, mis meie vajadused kataks. Partneri jaoks tähendaks see väga laia nõudmisteringi, ja kardan, et ei suudetaks piisavalt kiiresti meie vajadusi katta.

    Tegutseme ise paindlikumalt ja kiiremalt - info liigub majas kiiresti, ka meie klienditeenindus on keskusega samas majas. Meie puhul tuleb seetõttu ise tegemine tõenäoliselt ka odavam kui teenuse sisseost. Teenusepakkujad suudavad küll lihtsuse ja mahu pealt pakkuda odavamat teenust, aga meie spetsiifika puhul ilmselt mitte. Ostame jaekaubanduse tarbeks küll näiteks VIA 3L teenust sisse, aga seda vaid väheses mahus.

    Ruumipuudus viib kvaliteedi alla
    Märtsoo sõnul võib oma ladu olla teenuse sisse ostmisega võrreldes eeliseks, juhul kui tegu on lihtsa süsteemiga. "Kui kaup ei vaja erilisi tingimusi, on see konkurenstivõimeline, eriti kui saab mingist tehnikast loobuda,“ selgitas ta.
    Ta lisas, et samas võib jõuda olukorrani, kus on ladu, kuhu kaubad ära ei mahu ja mis viib tegutsemiskvaliteedi alla. “See tähendab, et kui kaupu on rohkem, on ladustamiseks vaja leida lisavõimalus."
    Samas kui kaupa pole nii palju, kui lao täitmiseks vaja, pole näiteks kümne protsendi laopinna välja üürimine sugugi lihtne. "On juhtunud, et aasta-poolteist otsitakse pinnale uut kasutusvõimalust. Uusi pindu tuleb juurde ja oma laole uut kasutust leida pole üldse lihtne,“ märkis Märtsoo.
    Oma lao miinuseks on ka see, et kui ostetakse tehnika, siis selle kasutamisvõimekus on teoreetiliselt 24/7, kui seda aga kasutatakse vaid kolm või viis tundi päevas, kasutab ettevõte ära vaid väikese osa ressurssidest. Teenust ostes makstakse aga ainult selle aja eest, mida teenusena kasutatakse.
    Laosisustus mängib rolli ka tööjõu aspektist. "Kui on tuhanderuutmeetrine mitte kõige uuem ladu ja kõrval uus kaasaegne ladu, siis kuidas saada sealt töötajad endale?" küsis Märtsoo. Võimalik on küll maksta neile tunduvalt rohkem palka, aga see pole alati mõistlik. "Peame rabelema samal turul, kus suuremad tegijad töötajad rehaga endale riisuvad,“ kirjeldas ta.
    Oma töötjat keerulisem karistada
    Märtsoo lisas aspekti, et oma töötajatega ollakse alati leebem kui teenuspakkujaga. Kui tööle palgatud laomees teeb midagi valesti, siis öeldakse talle, et ära rohkem nii tee ja vabandatakse kliendi ees. "Aga kui ostate teenust sisse ja teie kliendile saadetakse vale kaup, siis võtate telefonitoru ja helistate teenuspakkujale, et trahv on selle ja selle eest nii suur,“ kirjeldas Märtsoo.
    Oma laoga kaaseneb ka suurem ajakulu. "Näen, et paljudel ettevõtetel käib laos kasutatavate kulumaterjalide ostmine nii, et ostetakse kolme rulli kaupa kilet ja muid asju, mida vaja. Näeme seda pidevalt, aga see tähendab ajakulu ja ka hind on kogustele vastav," kirjeldas Märtsoo. 
    Märtsoo lisas, et on teatud olukorrad, mille puhul ise tehes saab odavamalt. "Aga see eeldab kompetentsi ja inimeste olemasolu ning suurt tahet ise teha. Ja ka siis ei pruugi alati õnnestuda."
    Samas tunnistas Märtsoo konverentsil, et Laomaailm ise on hoolimata laoteenuse ostmisega kaasnevatele paljudele plussidele eelistanud ise tegemist. "On hämmastav, mida kõike saab vajadusel sisse osta, aga kui ise ei tea, mis järgmisel kuul tegevuseks täpselt vaja on, siis on keeruline midagi ka sisse osta,“ põhjendas Märtsoo.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.