Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eksportija: Eesti oleks liidust lahkudes rumal

    Brexiti-vastaste üks kampaaniaid Suurbritannias.Foto: epa

    Kui Eesti tahaks Euroopa Liidust lahkuda, oleks see rumalus, rääkis Suurbritanniasse eksportiva aknatootja Viking Window juhatuse liige Toomas Agasild.

    „Miks asi Suurbritannias üldse rahvahääletusele pandi?“ imestas Agasild, keda teeb ärevaks, et Suurbritannia valitsusel ei ole plaani, mis nüüd edasi saab. Peataolek üllatab teda, sest poliitikud peaksid alati välja mõtlema eri variandid, kuidas edasi liikuda. „Kas või teoreetiliselt, eks ole. Natuke ülbe suhtumine valitsevatel poliitikutel, kuna arvasid, et Brexit ei lähe läbi.“
    Brexit on majanduslikult kahjulik, leiab Agasild, nii et Eestil ei oleks mõistlik Euroopa Liidust lahkuda. „See oleks lausa rumalus. Oleme nii väike riik, et meil on mõistlik Euroopa Liidus edasi olla. Kui Eestis peaks sama asi kõne alla tulema, siis usun, et eestlased on nii targad, et nad ei tahaks lahkuda, sest see ei tooks midagi head kaasa.“
    Ettevõtjatele annaks valusa põntsu piiride sulgemine ja tollide kehtestamine, peale selle kasvaks hoobilt bürokraatia ja kulud. Nii mõnigi ettevõtja paneks siis pillid kotti, ennustab Agasild.
    Hääletasid, aga ei mõelnud
    „Arvan, et britid ei mõelnud, mida teevad,“ arvab Agasild. „Võib-olla jättis keegi oma töö tegemata. Mingid poliitilised mängud ju olid.“
    Viking Windowile on Suurbritannia suuruselt teine ekspordipartner, kuhu hakkas müük kolm aastat tagasi jõudsalt kasvama. Enne seda nägi Viking Window viis aastat vaeva, et Suurbritannias kanda kinnitada. Enam firma müügikasvule ei panusta – Brexit teeb oma töö. „Majandus ei jää päris seisma, aga tagasilöögiga peame arvestama,“ ütles Agasild, uskudes, et britid hakkavad omatoodangut rohkem ostma. „See juhtus viimastel aastatel ka Norras, kui Norra kroon nõrgenes.“
    Viking Window partnerid olid juba enne referendumit mitme lepingu allakirjutamisel ettevaatlikud, mis muutis ka Viking Window kartlikuks. „Ei uskunud, et britid Euroopa Liidust välja astuvad, aga kartsin seda,“ tõdes Agasild, lisades, et pidurdumine turul on tõsine oht. „Projektid jäävad seisma, loomulikult langeb ka müük. Kõige hullem ongi ebakindlus, kui otsuseid enam vastu ei võeta.“
    Muutuste tuules mõtleb Viking Window järjest rohkem Jaapani turule, kuigi ka sinna pääsemine võtab pikalt aega.
    Löök naabrilt
    Element- ja moodulmajatootja Harmet ei tarni kaupa Suurbritanniasse, aga firma juht Toomas Kalev oletab, et nad võivad löögi saada Rootsi kaudu. „Meie suurim kaubanduspartner on Rootsi, mille suurim partner omakorda on Suurbritannia. Sealt võib jada tekkida. Rootsi siseturul võib paanika tõttu tekkida pidurdumine, aga tegutseme üsna odavas segmendis, mis võrdub piima ja leivaga - inimene lihtsalt peab kusagil elama. Loodan, et suurt langust ei tule,“ rääkis Kalev, kes nõustub Agasillaga, et järsud muudatused tekitavad hetkepaanikat, jäädakse ootele ja lükatakse asju edasi.
    Kalevile jäi kõrvu, et SEB ei loo Brexiti-järgsetes väljaütlemistes musti stsenaariume. „Tavaliselt SEB, üldse Rootsi pangad on hästi ettevaatlikud, aga praegu ei jää muljet, et nad paanitseks.“
    Suurbritannias väheneb kindlasti sisetarbimine, mis majandust ilmselgelt mõjutab, lisas Kalev. Eesti ettevõtjatele leiab Kalev Brexitist ka midagi head. „Meile on magus turg Norra, norrakale peaks meilt ostmine aktraktiivsemaks muutuma,“ ütles ta. „Ja vahepeal on vaja raputust nii ettevõtluses kui poliitikas. Lootsin, et Brexitit ei tule. Tahaks stabiilsust, aga see on paratamatult hüpe kõrvale. Paanika tekib igal juhul.“
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.