Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

„Just tipus ongi õige hetk!“

06. juuli 2016, 07:15
Peamees peahoone ees: Dan Strömbergi sõnul saab olema talle väljakutseks EMT ja Elisa mõtlemisviiside ja mentaliteetide ühendamine ühtseks Telia kultuuriks.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160706/NEWS/160709898/AR/0/Dan-Strömberg,-Telia,-juhatuse-esimees,-reform,-struktuur.jpg

Nii vastas Telia ärikliendiüksuse juht Tarmo Kärsna küsimusele, miks toimuvad pärast ajaloo kopsakaima kasumi toonud aastat Telia Eesti üksuses suured muudatused.

Kärsna sõnul on Telia keeranud uue lehekülje. „Uus juht, uus juhtkond, uus bränd, uued eesmärgid,“ loetles ta.

1. juulist jõustus Teliat pealaest jalatallani haarav struktuurireform. Muutuste tuuled sasisid kõvasti ka ladvikut – vaid poole aasta jooksul vahetus pool juhatuse koosseisust. Jaanuaris lahkus pikaaegne Eesti Telekomi juht Valdo Kalm ja ettevõtte tüüri juurde astus Leedu telekomfirma Omnitel juhatuse esimees, rootslane Dan Strömberg.

Uus juht, uued töötajad

Mais astusid kõrvale juhatuse liikmed Piret Mürk-Dubout ja Tiit Tammiste. Finantsdirektori Valev Tõnissoni viimane tööpäev on 15. juuli.

"Pireti, Tiidu ja Valevi lahkumise kohta kehtib põhimõte, et iga juht teeb oma meeskonna ise," selgitas üle kümne aasta firmas juhtivatel kohtadel töötanud Kärsna. "Meeskonna edukaks tööks on vaja inimesi, kes oleksid enda valdkonnas eksperdid ja kes klapiksid nii omavahel kui ka juhiga," ütles ta.

Dan Strömbergi sõnul tal juhtkonna lahkunud liikmetega probleeme ei olnud. "Nad ei olnud halvad töötajad, soovisin lihtsalt luua juhtkonna vastavalt enda nägemusele," ütles Strömberg.

Ka Kärsna kinnitas, et Strömbergil polnud ettevõttesse tulles mingit agendat. Ta andis töötajatele selgelt märku, et tahab enne tähtsate otsuste langetamist esmalt õppida mõistma kohalikku ärikultuuri, turgu ja ettevõtet. „Ta pani paika enda nägemuse, mille ümber ehitas seda nägemust toetava meeskonna,“ kirjeldas Kärsna.

Strömbergi nägemus heast meeskonnast on lühidalt öeldes kooslus erinevatest rahvustest, sugudest ja kogemustest. Selle tõestuseks räägib ka tõsiasi, et Telia uus finantsdirektor Kadir Kale tuleb siia Moldcellist, Telia Company Moldova harust.

Dan Strömbergi sõnul on tema eesmärgiks pakkuda parimat kliendikogemust Eestis. Töö selle nimel pidavat käima intensiivselt.

Tiit Tammiste töö tehnoloogiadirektorina võtab üle juba varem Telias töötanud Kirke Saar. Kärsna kirjeldas varem Swedbankis, Eesti Energias ja Microsoftis töötanud Saart kui väga head valikut maja seest ning Strömberg kui energilist, kirglikku ja julget inimest.

Kärsna sõnul on firma Strömbergi tulekust kõvasti võitnud. "Kui võrrelda Dani ja Valdot, siis Valdo suur tugevus oli tema eestimeelsus ja Eesti-keskne lähenemine. Valdo ajal oligi Eestis vaja hästi palju ära teha. See suhtumine viis meid edasi," kirjeldas Kärsna. Samas on firma fookus järjest globaalsem ning konkureeritakse Google'i, Microsofti ja teistega.

Asendus on vaja leida veel vaid Piret Mürk-Dubout'le. Strömberg sõnul saab selleks kindlasti eestimaalane. Muljetavaldav nimekiri kandidaatidest olevat juba olemas ja Strömberg loodab nende hulgast sobivaimaga käed lüüa kuu jooksul. "Nüüd on juhtkonna kord tõestada, et nad suudavad kohaneda ja tulemusi näidata. Küll aga olen ise selle tiimi loonud ning tunnen nende vastu suurt usaldust," rõhutas ta.

Koos ja korraga

Suured muutused algasid Telias siiski varem kui jaanuaris. Mõtted, et asjad firmas ei ole päris nii, nagu võiks, tekkisid varem. "Tunne, et senist viisi jätkata ei saa, jõudis minuni eelmise aasta sügisel. Just nimelt tunne, fakte mul veel siis ei olnud. Tulud tõusid, kõik oli otsekui hästi, kuid mingi hetk hakkas kostma klientide nurinat," avas Kärsna struktuurimuudatuseni viinud sündmusteahela tagamaid. "Arutasime tiimiga mured läbi, hilissügisel läksime nii-öeda liikvele ja märtsiks oli plaan paigas,“ lisas ta.

Plaan asju ümber korraldada oli ka teistel juhtidel. "Kellel küpsem, kellel toorem. Igatahes panime need lauale ja sündiski otsus – teeme koos ja teeme korraga," kirjeldas Kärsna, kelle sõnul on see ettevõttele tervislikum, kui alternatiiv teha muudatusi aste-astmelt. "Oleksime sellega tekitanud tunde, et mitte midagi ei ole stabiilne – hakatakse mõtlema, et mis järgmiseks,“ arvas ta.

Ajaloo parim kasum

Samas on Telial läinud väga hästi. Möödunud aastal kasvas kasum võrreldes 2014. aastaga 11,5 miljonit eurot – see on 28%. Kõnekas on fakt, et tulud kasvasid 2,8% ning kulud langesid poole protsendipügala võrra. "Õiged valikud," ütles selle kohta Kärsna. Fookus seati sinna, kust tuleb rohkem raha, tõhusust kasvatati seal, kust tuleb vähem. Kahjumlikest valdkondadest astuti välja, uusi turge otsiti pidevalt juurde. "Ei olnud ühtegi konkreetset tükki, mille kohta võiks öelda, et tegime ära ja sealt tuli," leidis Kärsna.

Kärsna usub, et just tipus tuleb valida suund, kuhu edasi. "Olen ka alluvatelt kuulnud küsimusi stiilis, et mis mõttes on hetkel vaja muutusi. Aga tipust alla tulles peab keskenduma teistele asjadele: turust kinni hoidmisele, konkurentide surve leevendamisele, kasumlikkusele – siis ei ole sul enam aega mõelda!" sõnas Kärsna.

Juhikohti tõmmati koomale

Tõhususel on oma hind ja arve on pidanud tasuma osa töötajaskonnast. Kui EMT ja Elion 2014. aastal Teliaks ühinesid, töötas ettevõttes 2116 inimest. Esmaspäevase seisuga oli see number 2033. Oma osa on siin ka hiljutistel muudatustel.

Telia personalidirektori Janika Kuusiku sõnul koondati mõnikümmend, kuid mitte üle 30 inimese. "Meie eesmärk pole inimesi ära saata, selle jaoks ei oleks struktuurimuutust tarvis teha," ütles koondamiste kohta Kärsna. "Kui sa juhina iga päev ei mõtle, kuidas firmat paremini tööle panna, seisab ettevõte paigal. Minu arvates on paigalseis pigem tagasiminek," lisas ta.

Strömbergi sõnul oli ümberkorralduste eesmärk luua tasasem organisatsioon. See tähendas, et juhtimiskihte tuli vähendada. Osa töökohti kadus, osa kujundati ümber ja liideti. Uuendatud rollidele korraldati majasisene avalik konkurss, mis julgustas Strömbergi sõnul töötajaid esile astuma. "Vähemalt 80% kohtadest täitsid omad inimesed. Nähti, et välja kuulutatud muudatused polnud ainult fassaad ja et nii-öelda laua taga istuvad näod ei jää tingimata samaks," selgitas ta.

"See mis tõi meid siia, ei vii meid enam edasi." Nõnda võttis Telia ärikliendi üksuse juht Tarmo Kärsna võttis Toomas Hendrik Ilvest tsiteerides Telias toimuvad muudatused kokku

Eesti – hüppelaud kogu firmale

Rollide ümberkorraldamisel on lisaks tõhususe kasvatamisele ka teised tahud – tehnoloogia areng ja uued sihtturud. Lisaks sellele, et siinne üksus juba pakub teenuseid üle grupi, nähakse Eestist nii-öelda hüppelauda.

"Mu kolleegid küsivad, miks küll alustasime Eestis 5G väljaarendamist, aga minu arust on Eesti selle jaoks just kõige õigem koht! Harva näeb, et valitsus, pangad, ühiskond ja telekomisektor töötavad koos ja on ühel lainel," sõnas Strömberg.

Ainuüksi Eesti turg jääb Teliale Kärsna sõnul kõrgelennuliste plaanide jaoks liialt kitsaks. "Meil on sada tuhat äriklienti, vaid viis tuhat neist tasub riigile makse. Meeletult mikroettevõtteid. Kuid Eesti väiksusel on ka pluss – siin saab väga kiirelt uusi asju proovida. Turg on kompaktne ja me tunneme seda väga hästi,“ selgitas ta.

Ideed on olemas, kuidas neid teostada? Strömbergil tundub olevat asi selge. "Kavatseme võidelda oma turuliidri positsiooni eest ja jätkata samas mahus investeerimist. Paneme investeeringute alla umbkaudu 45 miljonit eurot aastas. Selleks peame hoidma kasumit samal tasemel." Eelmise aasta kasum oli ettevõttel umbkaudu 62 miljonit eurot.

Telia Company aktsia on Stockholmi börsil ka paremaid päevi näinud.
Nii Tarmo Kärsna kui ka Tele2 majandusaasta aruanne väitsid, et konkurents telekomsektoris on äärmiselt tihe. Ometigi on suurimad tegijad suutnud viimastel aastatel kasumit näidata.
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. July 2016, 23:07
Otsi:

Ava täpsem otsing