Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    5 teadmist kaubaveo seiskumise vastu

    Euroopas kaupa vedades tuleb valmis olla ootamatuteks trahvideks.Foto: Raul Mee

    Logistika on ühe tootmisettevõtte hing – ilma sujuva transpordita ei jõua toodang kliendini nii, nagu ta seda ootab, mistõttu peab kõik olema peensusteni lihvitud.

    Paraku pole ükski ettevõte täiuslik ja tarneahelas võib ette tulla vigu või ootamatusi, mida on võimatu vältida. Küll aga saab ennast ette valmistada, kui lugeda Äripäeva logistika rubriigis ilmunud lugusid, kust on viimase kuue kuuga saanud palju kasulikke nippe ja nõuandeid, kuidas logistika paremini toimima panna. Loomulikult võiksid ka teiste ettevõtete kogemused aidata endal vigu vältida.
    Toome ära valiku teiste logistikute soovitustest.
     
    Aasta pärast saabuvad e-arved hoiavad aega kokku
    Avaliku sektori organisatsioonidele saab 2017. aastast arveid esitada ainult paberivabade e-arvetena. Ehkki tähtajad on seotud avaliku sektoriga, tasub kõigil ettevõtetel e-arved kasutusele võtta, sest need muudavad arvete töötlemise kiiremaks ja mugavamaks ning suurendavad efektiivsust.
    Kuigi paljud ettevõtted on juba e-arved kasutusele võtnud, levib veel hulk müüte, mis vajavad ümberlükkamist.
    1. PDF-arve on e-arve. Meili teel edastatavad PDF-formaadis arved ei ole e-arved. PDF-arvetel olevat infot peab majandustarkvarasse enamasti ise kopeerima, e-arve andmed suudab majandustarkvara automaatselt sisse lugeda.
    2. E-arvetele üleminekuks peavad kõik hankijad hakkama saatma e-arveid. Kui e-arveid saadaksid kõik hankijad, oleks sääst kõige suurem. Paraku võtab see aega. Dokumendiliikluse operaatorid pakuvad üleminekulahendusi, mis võimaldavad ühes elektroonses keskkonnas menetleda nii paber-, PDF- kui ka e-arveid.
    3. E-arved on kasulikud ainult suurtele ettevõtetele. Ka väikesed ettevõtted saavad e-arvete kasutuselevõtuga oma protsesse tõhustada. Väheneb ostuarvete sisestamisele kuluv aeg, esineb vähem vigu ning kulutustest tekib selgem ülevaade. Suurte ettevõtete ajavõit on suurem.
    4. E-arved suurendavad kulusid. E-arvete juurutamisega kaasnevad tõesti teatavad kulud ja dokumendiliikluse operaatorid võtavad teenustasu. Ent pikemas perspektiivis e-arved hoopis vähendavad ettevõtte kogukulusid.
     
    Lepitusorgan päästab kohtuteest
    Liikluskindlustusvaidlusi võib tekkida igal liiklusõnnetusse sattunud juhil. Keerulisemate konfliktide korral on nii kahju tekitajal kui ka kannatanul võimalik abi saamiseks pöörduda liikluskindlustuse lepitusorgani poole. Organi eesmärk on vaidluste kiire ja tõhus lahendamine kohtusüsteemi kaasamata. 
    Kui pooled ei suuda isekeskis otsusele jõuda, toetab lepitus vaidlevaid osapooli nii, et nad leiaksid ühise lahenduse. Kui ka lepitajaga koos ühist meelt ei leita, on osapooltel võimalus õiguse saamiseks kohtu poole pöörduda.
    Kuidas vältida liikluskindlustusvaidlusi?
    1. Fikseeri asjaolud sündmuskohal. Sündmuskohast tuleb teha fotod, mille põhjal saab täpselt hinnata, mis ja kuidas juhtus. Autode pardakaamerad annavad sageli väärtuslikku informatsiooni liiklusõnnetuse asjaolude kohta. Oluline on täita ka korrektselt liiklusõnnetuse teade, siis on hilisem vaidluse tekke oht palju väiksem.
    2. Vali hoolega kindlustusseltsi. Kindlustusandja valikut tasub põhjalikult kaaluda. Tuge valikul pakub liikluskindluse fondi tasuta kalkulaator, mille abil on võimalik kindlustuspakkujaid võrrelda.
    3. Süvene lepingusse. Kindlustusvaidluste puhul aitaks vähemalt osaliselt vaidlusi ära hoida see, kui kindlustuslepingut sõlmides lepingusse rohkem süvenetaks.
     
    Tarnevead saavad alguse laost
    Tarnekindlus on ettevõtte üks olulisemaid võtmenäitajaid, mida igapäevaselt jälgitakse. Enamik tarneahela vigu aga saab alguse laost, mistõttu on välja kujunenud terve rida lihtsaid võtteid, mida tarneahela tööprotsessis vigade vältimiseks rakendatakse. 
    Kuidas vältida laos tekkida võivaid vigu?
    - Laia tootevaliku puhul on mõistlik investeerida laohaldamistarkvarasse.
    - Paberkandjate asemel kasuta paberivabu ehk automatiseeritud protsesse.
    - Vigu aitab vältida lao ning komplekteerimisala ABC-analüüs, tänu millele saab planeerida toodete paiknemist laos.
    - Küsi laotöötajatelt, mis võiks olla teisiti, kaasa mõtlema ärgitab parendusettepanekute eest antav preemia.
    - Paku töötajatele pidevat väljaõpet, et nad saaksid ennast arendada.
     
    Euroopas vedades kiusab reguleerimata trahvipoliitika
    Rahvusvahelisi vedusid tegevad transpordifirmad kurdavad Euroopa trahvipoliitika üle – trahvide määramisel pole ühtseid standardeid ja vahel tundub ametnike tegevus lausa omavolina. Selle tõttu kannatavad kaubavedajad, kellele tähendab seaduste sasipundar kopsakat väljaminekut.
    ELi liikmed ei ole reeglite ühtlustamisega nõus ja kõik soovivad enda seaduste järgi talitada. Sestap peavad vedajad reeglite täitmisel olema alati valvel, sest trahvikirves ripub pidevalt pea kohal. Jääb mulje, et riikide karistamispoliitika eesmärk pole mitte liiklusohutus ja võrdne konkurents, vaid välisvedajate väljatõrjumine ja riigikassa täitmine. 
    Mille eest võib trahvi saada?
    - Liiklusrikkumiste puhul piisab valesti laaditud koormast või lubatud norme ületavast silla kaalust, et trahv määrata. Sellistel puhkudel pole juhil võimalik midagi teha, kuna ta lihtsalt ei näe täpset silla kaalu või pole tema võimuses hakata koormat üksinda ümber laadima.
    - Sõiduki seisukorrast tulenevalt saab trahvi määrata ka juhul, kui on läbipõlenud pirn või tulekustuti kontroll aegunud. Põhjuseid võib leida teisigi.
    - Paberimajandusest tulenevaid trahve on oht saada juhul, kui näiteks veodokumendid pole korralikult vormistatud või mõni sõidukiga seonduv dokument on hiljuti aegunud.
    - Töö ja puhkeaja reeglite rikkumisest tingitud trahvid on enamasti juhtide süü, kuid trahvi saab määrata ka puhkudel, kui tahhomeetrist pole andmed õigel ajal alla laetud.
    - Trahvi saab ka juhul, kui kaup ei jõua õigel ajal kohale. Vedaja süül seda palju ei juhtu, küll on üks hilinemise põhjus Euroopas tihti ette tulevad liiklusummikud, mis võivad kohati kulutada ära terve päeva.
     
    Oma ladu ei pruugi rendipinnast odavam olla
    Mille põhjal otsustada, kas investeerida oma lattu ja selle tehnikasse või osta teenus sisse?
    Oma lao plussid:
    + Odavus tänu lihtsamale ahelale – alused sisse ja samamoodi välja. Pole vaja kaubaga mingeid tegevusi teha ning kaupa võib ladustada kehvemates tingimustes, ilma riiulita üksteise peal.
    Miinused:
    - Lao suurus vastab optimaalsele mahule, tippmahud tuleb teenindada teenusepakkuja abil.Kui ladu ei ole piisvalt täis, tasub kohe otsida lahendusi – ka 10% pidevalt tühja ruumi on kuludes väga tuntav.
    - Ladu on keeruline ära anda – kulud võivad jääda pikaks ajaks koormama.
    Teenuse ostmise plussid:
    + Teenust ostes tuleb maksta ainult kasutatud mahu eest.
    + Eelis töötajate palkamisel – inimesed eelistavad töökohana suuri ja tänapäevaseid ladusid.
    + Efektiivsem vigade kontroll – oma töötajatega oled alati leebem kui teenusepakkujaga.
    + Hanked garanteerivad parima võimaliku hinna.
    + Kulumaterjalide ostude konsolideerimine on oluline hinnavõit.
    + Võimalik hooajalised kaubad hoiustada järgmise perioodini.
    Miinused:
    - Hind.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Suure seitsmikuga on ühinemas uus tegija
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.