Tarbijal on kindlus teha suuri oste

29. juuli 2016, 11:50
Jaekaubandusettevõtete müügitulu suurenes juunis eelmise aasta juuniga võrreldes püsivhindades 4%.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160729/NEWS/160729725/AR/0/kauplus.jpg

Juunis aeglustus jaekaubandusettevõtete müügitulu kasv aastases võrdluses küll 4 protsendini, kuid möödunud kvartalil keskmiselt kiirenes kasv ikkagi teist kvartalit järjest, ulatudes 5,8 protsendini. Ka varem on üksikutel kuudel selliseid kasvu kõikumisi olnud.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu suurenes juunis eelmise aasta juuniga võrreldes püsivhindades 4%, teatas täna statistikaamet. Kui mais kasvas müügitulu eelmise aasta sama kuuga võrreldes 8%, siis juunis kasv aeglustus. Juunis oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 550,5 miljonit eurot.

Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina sõnul toetavad tarbimise kasvu tugev netopalga reaalkasv (tugeva nominaalpalga kõrval on hinnad jätkuvalt languses) ja madalate laenuintresside tõttu väiksemad laenu tagasimaksed.

„Tarbijate üldine kindlustundeindikaator näitab küll langust (viimastel kuudel on olnud paranemine), kuid nende hinnang oma finantsseisule praegu ja eesoleva aasta jooksul on hoopiski paranenud. Samuti on paranenud kindlustunne suuremate ostude tegemiseks,“ märkis Mertsina.

Tööstuskaupluste müügitulu kasv raugemas

Statistikaamet teatab, et tööstuskaupade kaupluste müügitulu kasv aeglustus juunis märgatavalt. Kui mais kasvas nende kaupluste müügitulu eelmise aasta sama kuuga võrreldes 13%, siis juunis oli kasv 6%. Müügitulu suurenes viie ja vähenes kahe tegevusala kauplustes. Enim suurenes müügitulu kasutatud kaupade kauplustes ja väljaspool kauplusi (kioskites, turgudel, otsemüük), kus müük kasvas aastaga 28%. Müügitulu suurenes veel ka apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes (kasv 14%), posti või interneti teel kaupu müüvates kauplustes (kasv 10%), tekstiiltoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes (kasv 9%) ning majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes (kasv 8%). Müügitulu vähenes eelmise aasta juuniga võrreldes muudes spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus tööstuskaubad (nn kaubamajad) ning muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude ja mänguasjade jm.

Juunis aeglustus ka mootorikütuse jaemüügi ettevõtete müügitulu kasv. Kui mais kasvas nende ettevõtete müügitulu eelmise aasta sama kuuga võrreldes 6%, siis juunis jäi müük eelmise aasta tasemele. Müügitulu kasvu aeglustumisele avaldas osaliselt mõju eelmise aasta juuni kõrgem võrdlusbaas ning mootorikütuse hinnalanguse aeglustumine.

Palgakasvul hoog sees

Toidukaupade kaupluste müügitulu on viimastel kuudel küllaltki stabiilselt kasvanud. Juunis suurenes nende kaupluste müügitulu eelmise aasta juuniga võrreldes 4%.

Võrreldes eelmise kuuga vähenes juunis jaekaubandusettevõtete müügitulu 1%. Ka sesoonselt ja kalendaarselt korrigeeritud andmete põhjal oli vähenemine 1%. Aasta kuue kuuga (jaanuar–juuni) suurenes jaekaubandusettevõtete müügitulu eelmise aasta vastava perioodiga võrreldes 6%.

„Palgakasv püsib ka lähiajal kiire (kuna uute ja sobivate töötajate leidmine on keeruline), hinnakasvu taastumine on väga aeglane (ootame hinnalanguse peatumist aasta teisel poolel) ning ka intressimäärad jäävad pikemaks ajaks madalaks. Seetõttu võib eeldada, et veel lähiajal peaks tarbimine tugev püsima,“ prognoosib Mertsina.

Mertsina märgib, et nii nagu Eestiski, on eratarbimine majanduskasvu peamiseks toetajaks paljudes teistes Euroopa riikides: "Viimase viie aastaga on Eesti eratarbimine kasvanud Euroopas kõige kiiremini ning ka viimase jooksva aasta jooksul on see ühtede kiiremate hulgas olnud. Samuti on Eesti jaekaubanduse hinnakasvuga korrigeeritud käibe kasv Euroopa tugevaimate hulgas."

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
29. July 2016, 11:58
Otsi:

Ava täpsem otsing