Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Lonkav koostöö ajas restorani pankrotti

08. september 2016, 10:00
Ettevõtja ja Foody Alleni omanik Jakob Saks tunnistas, et restorani juhtimisel tehti vigu, kuid möönis, et oma osa restorani ebaedus oli ka keerulistel suhetel Vaba Lavaga.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160908/NEWS/160909766/AR/0/Foody-Allen,-jakob-saks.jpg

Tallinnas Telliskivi loomelinnakus kaks aastat tegutsenud tänavatoidurestoran Foody Allen on ametlikult pankrotis. Miks nii läks?

Restorani omaniku sõnul osalt seetõttu, et samas hoones tegutseva teatri SA Vaba Lava ladviku nõukogu liige taganes suusõnalisest kokkuleppest.

Vaba Lava juhatuse esimehe sõnul olid asjad aga täiesti teistmoodi.

Teele mindi samal ajal

Septembris 2014 avasid külastajatele uksed nii teater Vaba Lava kui tänavatoidurestoran Foody Allen. Restorani koos abikaasaga vedanud Jakob Saksa sõnul pandi enne tegutsema asumist koos teatri juhtidega visioon paika.

Foody Allen pidavat lisaks nö tavalise restoranina toimimisele korraldama teatris toimuvatele üritustele cateringi-teenust ning pakkuma ka teatri repertuaari kuuluvate etenduste teemalisi sööke-jooke. Saksa sõnul selleks, et viia teatrielamus saalist kaugemale.

„Istusime koos Kristiinaga (SA Vaba Lava juhatuse esimees Kristiina Reidolv, kelle sõnul osalesid kohtumisel ka teised juhatuse liikmed ja nõukogu esindaja – toim) ning rääkisime visioonist. „Kõik oli tip-top ja sobis,“ sõnas Saks, kelle sõnul kinnitasid teatri nõukogu liikmed talle korduvalt, et just eelkirjeldatud viisil võikski asi toimida.

Siit aga hakkavad versioonid juhtunust tugevalt lahknema.

Saksa sõnul toetasid nõukogu liikmed tema ideid ning sellest kannustatuna lõi Foody Allen suure cateringi-võimekuse. Pangalaenu abil pandi kokku köök, mis suutnuks pakkuda toitlustust neljasajale inimesele. Samuti palgati selleks üksjagu personali.

See osutus veaks. Investeeringud olid tehtud, kuid suurt cateringi-käivet ei järgnenud. Saks jõudis enda sõnutsi nõukogu liikmega väga konkreetsete kokkulepeteni, mille põhjal koostas lepingu, mille tingimused käisid Reidolvi sõnul Vaba Lavale üle jõu. Reidolvi sõnul nõudis Foody Allen cateringi eksklusiivõigust.

Allkirjata leping

Saksa sõnul see nii ei olnud. Ta sõnas, et Foody Allen soovis teatriga luua lojaalsuslepingu. Reidolvi sõnul aga käis nõukogu liige tollal ainult Foody Alleni huvisid kaardistamas ning mingit rohelist tuld ja lubadusi ta Saksale ei andnud.

„Vaba Lava on langetanud ja langetab selliseid otsuseid kollektiivselt,“ sõnas Reidolv. Saksa saadetud leping jäi juhatuse allkirjata.

Reidolvi sõnul ei saanud Vaba Lava panna klientidele kohustust, et nad peavad cateringi tellima Foody Allenist. Näiteks on riigiasutustel toitlustuspartnerid riigihangete abiga välja selgitatud. Samuti olevat erasektori klientidel sageli oma pikaajalised partnerid olemas. „Soovitasime alati heanaaberlikult oma klientidele Foody Allenit, kuid me ei saanud kedagi kohustada neilt teenust tellima,“ sõnas ta.

Viimased sisulised kööstööläbirääkimised jäidki Reidolvi sõnul 2014. aasta lõppu. „Need luhtusid Foody Alleni jäiga käitumise tõttu,“ selgitas ta.

Saksa sõnul olevat aga arutelud väldanud selle aasta kevadeni ning resoluutsed olevat nad olnud vaid selles, et saaksid kinni oldud aja eest kompensatsiooni. „Üüri maksime nagu kõik Telliskivi restoranid, kuid raha teenida ei saanud,“ selgitas Saks.

Reidolvi sõnul oli selliseid üritusi kahe aasta jooksul kaks, Saksa sõnul aga hulga rohkem. Käibeta jäädes olid omanikud sunnitud restorani igapäevased kulud nagu töötajate palgad ja pangalaen omast taskust kinni maksma. „Niimoodi läkski järjest ja järjest,“ nentis Saks. Reidolvi sõnul aga kompensatsiooni ka maksti, olenevalt üritusest kas kliendi või teatri poolt.

Mängu tuleb loomelinnak

Eesmärgiga käivet teenida pakkus Saks välja plaani hindade diferentseerimiseks, mille järgi teater pakuks klientidele ruume ühe ning ruume koos cateringiga teise, odavama hinnaga. Kui klient oleks majasisese toitlustusega nõus olnud, oleks Saks teenitud kasumit Vaba Lavaga jaganud. Saksa sõnul oli teater aga huvitatud vaid ruumide välja rentimisest. „Asi oleks saanud toimida ainult win-win olukorras,“ sõnas ta, „kui võidab üks pool, siis on suhe hukule määratud.“

„Me tegime Foody Alleni heaks seda, mida oma võimaluste piires teha saime,“ sõnas Reidolv, kelle sõnul oli Vaba Lava vaid Foody Alleni kaasrentnik. „Minu arvates ei saa süüdistada ühte rentnikku selles, kui teine rentnik pankrotti läheb,“ selgitas ta.

Reidolvi sõnul seisnes probleem hoopis Foody Alleni ja Tellisikivi loomelinnaku vahelistes suhetes. Esimene olevat viimasele üksjagu võlgu jäänud. „Vaba Lava endale sellist partnerit lubada ei saa,“ sõnas Reidolv.

Saks näeb aga Telliskivi loomelinnakut kui ebaõnnestunud äriidee kaaskannatajat, mitte probleemi tekke asjaosalist.

Erinevad vaatenurgad olid ka majas korraldavate ürituste pärast. Kuna Vaba Lava on riigi rahastatav etendusasutus, mille põhieesmärk on korraldada etendusi ja kontserte, erinesid nende soovid vabaturul opereeriva restorani omadest.

Ristis huvid

Foody Allen soovis korraldada majanduslikult tulusamaid üritusi, need aga läksid teatri põhimõtete ja vajadustega vastuollu. „Me ei saanud käivet teha, nagu oleks tahtnud, toimisime kui teatri kohvik,“ sõnas Saks. Reidolvi sõnul on Foody Allen teatri profiilist alati teadlik olnud. „Nad on sellega majja tulles arvestanud, et oleme etendusasutus ja meie tegevus on etendustegevus,“ sõnas ta.

Teater tõi majja aga palju inimesi. Reidolvi sõnul külastas neid möödunud aastal üle 58 000 huvilise. Saksa sõnul nad aga restorani kukrut ei täitnud. „Õhtu kassadest ei piisanud vahel isegi töötajatele palga maksmiseks,“ möönis ta.

Lisaks keerulistele suhetele teatriga tunnistas Saks, et nad tegid ka ise Foody Alleni juhtimises vigu. „Ärimudel oli vale, samuti oleks pidanud mingitele asjadele varem reageerima ning mõned asjad teistmoodi tegema,“ möönis ta.

Reidolv aga ütleb, et klientide sõnul jäi Foody Allen suurüritusi teenindades hätta. Reidolvi sõnul vahendasid nad Foody Alleni toitlustusteenust ürituste korraldajatele hea tahte märgina tasuta, kuid näiteks suurematel kontsertidel olevat tekkinud pikad järjekorrad ning tellitud toidu kätte saamisega olevat läinud kaua aega. „Sageli suundus publik hoopis naaberrestoranidesse,“ selgitas ta.

Kuid kõik ei olnud üdini halb. Saksa sõnul sündis neil koostöös teatriga ka mitmeid edukaid projekte ja üritusi. „Ma ei taha neid süüdistada, eks nad tegid nii nagu neil oli vaja ja meie nii nagu meil. Lõpuks läksid meie huvid lihtsalt risti,“ sõnas ta. Mõlema osapoole sõnul on neil kahju, et Foody Allen pankrotti läks.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
08. September 2016, 10:03
Otsi:

Ava täpsem otsing