Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Multimiljardäri viis edu saladust

17. september 2016, 09:00
Amancio Ortega
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160917/NEWS/160919801/AR/0/AR-160919801.jpg

Warren Buffett ja Bill Gates on meile kõigile tuttavad, aga üks mees, kes heitleb samuti maailma rikkaima inimese tiitli pärast, on jäänud suurema tähelepanuta, kirjutab CNBC.

Selleks meheks on Hispaania rõivabrändi Zara omanik Amancio Ortega. Eelmisel nädalal möödus ta Microsofti asutajast Bill Gatesist ja hõivas maailma rikkaima inimese tiitli. Avalikkusega suhteb ta aga teisiti.

Näiteks Buffett on avalikes suhetes saanud juba meistriks. Gates annab hulganisti raamatusoovitusi ja paneb kokku sellekohaseid nimekirju. Hispaania miljardär on meediast aga eemal hoidnud. Tema varade puhasväärtus oli neljapäevase seisuga 77 miljardit dollarit. Tal on 7000 poodi 100 erinevas riigis. Brändide hulka kuuluvad Zara, Massimo Dutti ja Pull&Bear ning kõik need on koondatud emafirma alla nimega Inditex.

Praegustel või tulevastel ettevõtjatel on Ortega tegemistest kindlasti palju õppida. Hiljuti kirjutas temast biograafia hea sõber ning lisaks on ta harva ka intervjuusid andnud. Allpool on välja toodud Ortega viis õppetundi edu saavutamisel.

Kiirus on kõige tähtsam

Ortega asutas Zara juba 1975. aastal ning keeras jaemüügiäri ka kohe pea peale. Ta kasutas agressiivset plaani, mille kohaselt pidid riided valmima kiiremini kui kõigil teistel. Tema meetoditele anti hüüdnimeks „kiire mood“ ja Ortega eesmärgiks oli Zara poodide riidevalikut uuendada kaks korda nädalas. Erinevad tellimused tuli täita aga maksimaalselt 48 tunniga.

Kiirus on saanud Ortega äri kõige iseloomulikumaks tunnuseks ning konkurentide jaoks on see olnud küllaltki valuline. Moeetendusel Fashion Week avalikkuse ette toodud kleitide koopiaid võis tihtipeale näha Zara poodides vaid mõni nädal hiljem. Ametliku poodi jõudmiseks kulus kleitidel tavaliselt mitu kuud, kirjutas Business Insider.

Tunne kirglikku soovi aru saada, mida su kliendid tahavad

„Kliendid on alati minu ärimudelit juhtinud,“ ütles Ortega Inditexi 2009. aasta raportis. Ta on alati seda motot kasutanud. „Kliendid peavad olema ka edaspidi meie tähelepanu keskpunktis, nii moekollektsioonide loomisel kui ka poodide disainimisel. Sama moodi ka logistilistes süsteemides ja muudes valdkondades,“ kirjutas Ortega 2010. aasta raportis. See oli viimane aasta, mil ta oli Inditexi juhatuse esimees.

Ortega moealane arukus tuleneb sellest, et ta küsib ja jälgib, mida inimesed kannavad ja mida neil vaja on. Tema inventar ei põhine moeetendustel, teatas Fortune’i ajakiri 2013. aastal. Ettevõte jälgib hoopis blogijaid ning kuulab kliente otse. See võimaldab ettevõttel olla paindlik ning kohaneda hooaja trendidega.

Sarnaselt mõtleb ka Amazoni tegevjuht Jeff Bezos. Bezose sõnul mõtlevad tehnoloogiafirmad liiga palju konkurentide peale ning tegelikult tuleks esikohale seada kliendid. „Paljud ettevõtted kirjeldavad ennast kui klientidele suunatud äri. Vähesed käituvad aga oma sõnade järgi. Enamus suurtest tehnoloogiafirmadest on oma fookuse seadnud konkurentidele. Nad vaatavad, mida teised teevad ja püüavad seeläbi sammu pidada,“ kirjutas Bezos 2015. aastal aktsionäridele saadetud kirjas.

Kontrolli tarneketti

Paljud moefirmad toodavad oma riideid madalate tööjõukulude tõttu Hiinas. Inditexi brände toodetakse aga peamiselt Hispaanias, Portugalis ja Marokos, teatas The Economist 2012. aastal. Ortega omab riidetehaseid ja ka poode. Lühem tarnekett võimaldab ettevõttel uusi riideid kiiresti müüki tuua. See tähendab, et tootmist on võimalik kohandada vastavalt klientide vajadustele. Tänu sellele jääb riidepoodides ka vähem rõivaid üle.

 

Jää truuks oma juurtele

Ortega elu on nagu tüüpiline muinasjutt, kus vaesest poisist saab edukas mees. Tema isa töötas raudtee peal ning ema oli koduabiline. Ortega lahkus koolist juba 14-aastaselt, et hakata raha teenima.

Rõivaärimees on oma juurtele truuks jäänud. Tal ei ole mitte kunagi olnud isiklikku kontorit, kirjutab The telegraph. Ta istub Inditexi peakorteris oma kodulinnas La Corunas, räägib seal tehaste disaineritega, kangaekspertide ja ostjatega.

„Talle meeldib oma töötajate keskel olla,“ ütles Ortega sõber Covadonga O'Shea.

Ta on juba 80-aastane ning sellele vaatamata käib ta peaaegu iga päev tööl. Tema jaoks on uued ideed alati intrigeerivad.

Ära kunagi lõpeta innovatsiooni

Inimese jaoks on kõige hullem see, kui ta on endaga rahul, ütles Ortega 2007. aastal. „Edu ei ole kunagi garanteeritud. Enesega rahulolu on kõige halvem. Ma ei lase endal kunagi olla rahul sellega, mida ma olen teinud. Ma olen püüdnud ka teistele seda selgeks teha.“

„Sa kasvad või sa sured,“ on Ortega öelnud. „Kui sa tahad innovatsiooni, siis ära keskendu tulemustele.“

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. September 2016, 09:05
Otsi:

Ava täpsem otsing