Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Michal: investeeri sinna, kus kasvab tulevik

    Täna Äriplaani konverentsil esinenud majandus- ja taristuminister Kristen Michal leiab, et rõhku peab panema tootlikkusele, et ei läheks nii nagu 2008. aastal. Rõhku ei saa panna vaid mõnele kindlale sektorile.

    „Majanduse ebastabiilsus viis selleni, et kõik kaotasid. Nii töövõtjad, ettevõtjad kui paljud teised. Kui tahame jõuda majanduse järgmisesse liigasse, siis riigil peaks olema hästi suur rõhk tootlikkuse kasvatamisel,“ ütles Michal.
    Tootlikkuse arvelt saaks SKP 2021. aastaks lisandväärtust kasvatada miljardi euro võrra. „Iga sektoriga tuleb rääkida eraldi ja parandada üldist majanduskeskkonda,“ ütles Michal ja lisas, et tootlikkuse kasv peaks olema läbiv, ei pea otsima ühte „päästvat“ valdkonda. „Hästi suur potentsiaal on Eesti keskmise tootlikkusega sektorites.“
    Kiire palgakasv kahaneva tootlikkusega vähendab Eesti konkurentsivõimet, märkis Michal. „Kui vaadata trende, tootlikkuse ja palga kasvu, siis ideaalis peaksime liikuma nendega ühes suunas või vähemalt peaks tootlikkus liikuma üles,“ rääkis ta.
    Tööjõuturg on ajaloo parimas seisus. Tegelikult on tööhõive väga kõrge võrreldes Euroopa Liidu keskmisega. Michal meenutas uudiseid, kuidas mõni ettevõte on end koomale tõmmanud või reorganiseerinud. Ehe näide on PKC. „Mitmed, pigem vasakpoolse kallakuga poliitikud ütlesid, et see on suur löök Eesti majandusele. Tegelikult tähendas see, et siia jäid kallimad tööd ja siitkaudu käib kogu ettevõtte arendamine,“ lausus Michal.
    Suured summad teedesse
    Enim kavatseb riik lähiaastatel investeerida teedesse ehk 972 miljonit eurot. Peale selle kavatseb riik välja arendada 2018. aastaks interneti baasvõrgu, milleks kulub 80 miljonit eurot. Tuleb luua ka 5G kasutuselevõtuks võimalused. Michali sõnul on üks olulisemaid sihte koolide IKT taristu uuendamine – seda vajab 175 kooli, investeeringu maht ulatub 11,2 miljoni euroni. „Kui Äripäev küsis, kuhu tasuks investeerida, siis minu meelest on alati mõistlik investeerida sinna, kus kasvab tulevik. Kui lapsed saavad paremad võimalused ja oskused, siis ma ei näe, kuidas investeeringu kaotaksime,“ rääkis Michal.
    Väga tähtsad on ka tihedamad rahvusvahelised ühendused. Peab Michal silmas näiteks otselende maailma eri pealinnadesse näiteks 5 korda nädalas 2 korda päevas. „Tallinn ei saa olla koht, kus ütled, et tere tulemast Eestisse, aga lenda läbi Riia.“
    Michalile on sümpaatne ka mõte Tallinna-Helsingi tunnelist. Tunneli põhjalik uuring valmib aastaks 2018. „Isegi kui maksuvuse tasuvus on kaugemal esialgsest hinnangust, siis mina arvan, et see on väga perspektiivikas projekt. Kui vaadata Eesti ja Soome huve, siis ettevõtjad võiksid nõu ja jõuga õla alla panna."
    Ettevõtluskeskkonnast rääkides märkis Michal riigifirmade erastamise kohta, et riik ei tohi oma ettevõtteid eelistada. Erastamisele lähevad Eesti Teed, kõne all on ka Omniva pakiäri erastamine.
    Tööstuses võiks vähendada elektrihinda suurtootjatele, kelle tootlikkus on kõrgem sektori keskmisest.
    Michal rõhutas, et inimesed, kellel on IT-oskused, tõstavad tootlikkust. Käima on läinud pilootprojekt ettevõtjate abiga, kus koolitatakse 500 inimest ümber IT-spetsialistideks ja koolitatakse ka 500 IT-õiguse spetsialisti, mis peaks andma 28 miljonit eurot lisandväärtuse kasvu. Michali sõnul annaks see, kui tuua 2021. aastaks 2000 IT-inseneri väljaspoolt Eestit juurde, lisandväärtuse kasvuks juba 112 miljonit eurot.
    Kolm küsimust
    Mida võib ettevõtja riigilt oodata?
    Vähest sekkumist. Et riik ei oleks tal ees, kui ta tahab tegutseda. Oleme koos tööandjate ja kaubandus-tööstuskojaga alustanud bürokraatia vähendamisega. Riik peab hoolitsema, et ta ei koormaks ettevõtjaid tarbetu paberipahna ja aruandlusega ega küsiks samasid andmeid uuesti. Riigi haldus peab olema piisavalt lihtne – see hoiab selle ka korruptsioonivabana. Eesti on nii pisike, et õnneks ettevõtjad ütlevad kohe ära, kui kuskil on kitsaskohti.
    Millal mõni riigifirma börsile jõuab?
    Mida varem, seda parem. Me räägime aastatest 2017, 2018. Arvan, et esimene pääsuke võiks olla Eesti Teed. Samuti Omniva pakiäri pool, see on arenev turg ja riik ei pea pakiäris osalema. Kaalume kõiki variante: nii osaluse börsile viimist kui ka strateegilise partneri leidmist. Ka EVR Cargo võiks osaliselt erakätesse minna, kui turg stabiliseerub. Cargo juhtkond toimetab tublisti ja viib ettevõtet õiges suunas. Metrosertil ja Teede Tehnokeskusel on funktsioone, mis võiksid täiesti vabalt minna eraturule. Lähtume põhimõttest, et need kohad, kus turg toimib tõrgeteta, on riik regulaator, tellija. Näiteks teehoolduses on piisavalt ettevõtteid, kes konkureerivad üksteisega ja suudavad turgu ka tulevikus omavahel konkurentsis hoida, seega riik ei pea seal olema osaline.
    Kuhu riik investeerib?
    Eestis algab suurem taristuehitus, kust kogu ehitusvaldkond saab arvestatava süsti. Rail Baltic, järgmine aasta algab Eesti ajaloo suurim teedeehitusprojekt Kose-Mäo lõigul, Tallinnas tehakse korda Haabersti ja Russalka ristmik. Riigil tuleb panustada tulevikku vaatava hea keskkonna loomisesse. Kindlasti tasub investeerida laste ja hariduse tulevikku. See on see, mis kümne, kahekümne aasta pärast viib veel edasi.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Raadiohommikus: pangad, linnaruum ja kodude renoveerimine
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.