Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nordica ellujäämismanööver

    LOTi juht Rafal Milczarski, Regional Jeti juht Sven Kukemelk ja Nordica juht Jaan Tamm tutvustasid tulevast koostööd.Foto: Andras Kralla

    Ilma strateegilise partnerita oleks Nordicat varsti lõpp oodanud, leiab Estonian Airi endine juht Toomas Peterson.

    „Nordical on majanduslikult esimene aasta läinud vastavalt plaanidele. Me oleme baasstsenaariumi ja negatiivse stsenaariumi vahepeal,“ kommenteeris lennufirma esimest aastat selle juht Jaan Tamm. Esimese majandusaasta, mis lõpeb koos selle aastaga ja hõlmab 15 kuud Nordica alustamisest, planeeritud kahjum on 15 miljonit eurot.
    „Praegu oma kuupõhist graafikut vaadates oleme sellest ees – kui see trend nii jätkub, siis see ei tule 15 miljonit, tuleb vähem,“ sõnas Tamm optimistlikult, kuid lisas, et kuna majandusaasta lõpuni on veel kaks kuud, ei kipu nad ennast üle hindama. „Eks audiitoritel on ka oma sõna öelda, aga meie jaoks positiivse üllatusena tuli see, et septembrikuu majandustulemused näitasid positiivset nulli.“
    Ka Nordica finantsjuht Ahto Pärl ütles, et ettevõttel läheb järjest paremini. Pärli sõnul on nende jaoks oluline indikaator see, kuidas on läinud suvi, ja suvi läks ootustest paremini. Seetõttu on Nordica praegu pärast esimest tegutsemisaastat finantseesmärkidest ees.
    Unistavad kasumist
    Tamme sõnul tuleb esimese majandusaasta suur kahjum lennukite ja meeskondade kallist rentimisest, sest sisse ostetud teenuse tunnihind oli ligikaudu 40 protsenti kallim kui see, millega Nordica ise tegutseb. „See on lennunduses väga suur vahe,“ ütles Tamm ja lisas, et ilma selleta saaks kahjumist suure osa maha võtta. Järgmiseks aastaks prognoosib Nordica 6 miljoni eurost kahjumit, ülejärgmiseks aastaks 3 miljonit.

    LOT ostis 49% Nordica tütarfirmast Regional Jet.

    Kasutatakse ühist kommertsplatvormi ja piletimüügisüsteemi ning liinikoodide jagamist.

    Nordica esimene uus liin koos LOTiga on Stockholm-Varssavi.

    Lennuteenuste ekspordi suurenemisel lisandub aasta jooksul Nordica lennukiparki kolm lennukit ja luuakse üle 70 töökoha.

    Estonian Airi endise juhi, lennunduskonsultant Toomas Petersoni hinnangul läks Nordica esimene aasta ootuspäraselt, sest just ligikaudu 15 miljoni eurost kahjumit ta Nordicale esimeseks majandusaastaks ennustas. Nüüd oli aga strateegilise partneri leidmine tema sõnul hädavajalik, sest muidu jätkuks riigi antud 40 miljonist eurost umbes kaheks-kolmeks aastaks. See oleks olnud tema sõnul loogiline meie turu mahtu, siinset elatustaset ja ümbritsevat konkurentsi arvestades.  
    Poola lennufirma LOT oli Petersoni hinnangul praegu strateegilise partnerina ainuke võimalus, sest Finnair on meile liiga lähedal ja Adria, kellega leping lõppes, liiga kaugel. Samuti on LOT partneriks parajalt suur, sest neil on aastas umbes 5 miljonit reisijat ja Nordical võib-olla 350 000.
    Pärli arvates võiks LOTiga koostööd tehes kahjum tulla isegi väiksem kui seni prognoositud 6 miljonit eurot. Nordical tekivad juurde teatud liinid, sest LOT annab neile tegutsemiseks täiendavalt lennukeid. „Ehk siis me kasutame ära sama lennukiparki efektiivsemalt,“ ütles Pärl ja lisas, et opereerimiskulu lennuki kohta langeb, kui nad kasutavad 8-9 lennukit 6 lennuki asemel, nagu on seni.
    Lisaks peaks ühiselt teenuseid hankides ka teenuste hind kukkuma. „Kuna meil on LOTiga rohkem kattuvusi sihtjaamades erinevalt Adriast, siis on sihtjaamades ostetavaid teenuseid meil kahe peale rohkem, mis tähendab, et teoreetiliselt peaks ühikukulu kukkuma.“

     Miks teete koostööd just Nordicaga?

    Me usume, et see on väga tugeva äriloogikaga ettevõte. Meil on väga hea koostöö ja sünergia võimalus. Lõpuks on oluline see, kas me usume, et suudame edukalt koos töötada ja mõlemad sellest kasu saada. On väga oluline, et koostöö tooks kasu meile mõlemale. Me jõudsime väga kindla, mõistliku ja lihtsa ärikontseptsioonini, mis viib meid mõlemaid eduni. Sellest on kasu ka mõlemale riigile – me oleme tugevad partnerid.

    Kummalt poolt tuli ettepanek koostööks?

    Esmane kontakt tuli Nordica poolt, kuid sealt edasi lõime kontspetsiooni koos. Me oleme jõudnud millenigi, mis on väga põnev ja kindel ning teenib mõlema poole huve. 

    Kas Nordica on majanduslikult piisavalt tugev ettevõte?

    Ma usun küll. Ettevõte tugevneb sellest, et meie pildile tuleme. Me saame aidata Nordicat kommertsplatvormidega, millest Nordica saab väga suure kasu. Me oleme neid auditeerinud ja usume, et nad on oma tegevuses tugevad ja kindlad ja keskenduvad probleemidele, mis on lennunduses olulised.

    Mis te arvate, millal võiks Nordica kasumisse jõuda? 

    Ma arvan, et nad jõuavad kasumisse väga varsti. Ma ei tea, kas nad jõuavad selleni sel aastal, aga järgmisel aastal päris kindlasti.

     Rafał Milczarski,
    LOT Polish Airlines’i tegevjuht
    Koos võimalus airBalticule vastu astuda
    Petersoni sõnul on nüüd peamine probleem selles, kuidas LOT ise konkurentsis vastu peab, sest ettevõttel olid endal eelmisel aastal riigiabi ja ümberkorraldustega suured probleemid. Teine väljakutse on see, et airBaltic on määratlenud koduturuna kogu Baltikumi ning on püüdnud Nordicat välja suretada.
    „Nüüd on hea vastukaal LOTi ja Nordica käik. See oli ka ainuke võimalus üldse, et Nordica ellu jääb,“ ütles Peterson. Tema sõnul on praegu airBalticul ja Nordical peaaegu võrdne osakaal Tallinna lennujaama reisijate arvust. Nüüd tekib aga LOTi ja Nordica koostöös mastaabiefekt.
    „AirBaltic on 4-5 korda suurem kui Nordica ja tal on rohkem sihtpunkte, ta saab toolihinna madalamaks viia, aga kui sul on hea koostöö strateegilise partneriga, mis on tunduvalt suurem kui airBaltic ja Nordica kokku, siis sealt tekib sünergia ja sellega on võimalik vastukaaluks minna,“ leidis Peterson. Lisaks on kommertsplatvormid väga kallid ja nüüd saab Nordica kasutada LOTi oma, väiksele ettevõttele üksinda käiks see Petersoni hinnangul üle jõu.
    Tulevik sõltub majanduskasvust
    Järgmise aasta tulemust mõjutab Pärli sõnul eelkõige majanduskasv. „Ajalooliselt on lennunduse käive kasvanud umbes kaks korda nii kiiresti, kui kasvab majandus üldiselt,“ ütles Pärl.
    Lisaks on oluline, kuidas kujuneb kütuse hind järgmistel aastatel. „Me oleme juba oma eelarves tegelikult väikest kütusehinna kasvu arvestanud," ütles Pärl, avaldades lootust, et selles väga suuri üllatusi ei tule. 
    Pärli sõnul on nad Nordica eelarves planeerinud keskmist piletitulutaset vähemalt hoida. „Täpsus ja usaldusväärsus kasvavad ja selle läbi me suudame hinnataset hoida või tõsta,“ sõnas ta. Pärl lisas, et nad ei ole eelarves arvestanud parema tulemuse saavutamiseks hinnakasvuga, küll aga paar protsendipunkti parema täituvusega.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Microsofti kasum ületas prognoose
Microsoft sai oma käibe ja kasumiga analüütikute prognoosidest jagu, pannes järelturul aktsia kerkima.
Microsoft sai oma käibe ja kasumiga analüütikute prognoosidest jagu, pannes järelturul aktsia kerkima.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.