Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mõis teab, kuidas Kiili-Kaljuranna diilid jäänuks tegemata

    Börs pole vaid viis raha kaasamiseks, vaid toob firmasse hulga oskusteavet ning kontrolli.Foto: Raul Mee

    Oleks Tallinna Sadam olnud börsil, poleks endiste sadamajuhtide Ain Kaljuranna ja Allan Kiili skeemid toiminud, leiab ettevõtja ja investor Jüri Mõis.

    "Sajad silmapaarid oleksid jälginud, kust te mehed neid laevu tellite ja mis skeemid teil seal on," rääkis Mõis nädalavahetusel toimunud Ärikatla ja Tallinna Börsi korraldatud konverentsil Tark Raha. Tema sõnul ongi börsile minek mitte võimalus raha kaasata, vaid parandada ettevõtte juhtimist, kontrolli ning ka oskusteabe hankimist.
    Sel nädalal ametisse astuv koalitsioon teatas, et kavatseb börsile tuua kuni 30% Tallinna Sadama aktsiatest. Mõisa hinnangul on see ilmselge viga. "Sama viga tehti ka näiteks Tallinna Vee erastamise algfaasis, kui taheti 33% erastada. Siis aga hakati mõtlema, et sellega ei saavuta ühtegi eesmärki - eriti ei saa raha, uut oskusteavet ka ei saa ja ka avaliku sektori ahvikarjast nõukogus ei saa lahti ning mure on ka endiselt kaelas," meenutas ta.
    Siis plaaniti 49% ära anda, mis poleks toonud paremat tulemust. Siis leiti, et loovutatakse 50,4% ning sellest ajast saadik on Tallinna linnal ja tarbijail Mõisa hinnangul mure vee pärast kadunud, vesi on puhas, rannad samuti. Rahvusvaheline firma, suuromanik United Utilities lahendas hulga muresid ja nüüd on Tallinna linna osalus langenud 30%ni. "Sama lugu on Tallinna Sadamaga. Lisaks rõõmustab väikeaktsionär, et suur peremees tagab firma hästi juhtimise ning väikeaktsionär teab, et tehakse õiget asja," selgitas ta.
    Suuromanikku tippu saamiseks vaja
    Indrek Neivelti unistus, et Eestis oleks Swedbanki sarnane pank 10 000 aktsionäriga ja see jätaks miljardid eurod ehk kuni 2% SKTst Eestisse, pole Mõisa hinnangul täituma määratud. Swedbank on selline nagu ta on tänu Rootsis olevale peakorterile, mis varustab juhiste, käitumiskultuuri ja väljaõppega. "Seda ei saa ise siin sünnitada, näiteks ühistupanga vormis, mille nõukogus ma skeptikuna olen," leidis ta. "Tavaliselt tuleb hiljem välja, et mingi kaval mees on pool panga bilansist oma taskus minema viinud, nagu Allan Kiil ja Ain Kaljurand Tallinna Sadamas tegid." Börs toob ettevõttesse ka uut juhtimiskultuuri, mis juhtus Mõisa meenutusel nii Hansapangas kui ka SEBs.
    Vastutuse ja motiivi kasumit teenida tõi börsi kaudu erastamise plussidena esile ka SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel. Veel on see tõenäoliselt positiivne ka mainekujunduslikult ning tõmbab kapitaliturgu aktiivsemaks.
    "Eestil pole olnud kunagi paremat mainekujunduskampaaniat, kui ajal, kui Hansapank oli börsil," meenutas toona maaklerina töötanud Koppel. "Sel ajal ei olnud harv juhus, et Hansapanga aktsiaid ostnud välisinvestor küsis, aga mis teil seal veel on." Kui hulk analüütikud näiteks Londonis Eesti noteeritud ettevõtteid analüüsivad, siis selle tähelepanu on küll raske mõõta, kuid see on selgelt positiivne. "Otsustajad hakkavad Eesti suhtes huvi tunda ja see avab hulga sidemeid," selgitas ta. "Tallinna Vee laadne ettevõte oleks ideaalne pensionifondi investeering, sest vett on inimestel alati vaja olnud ja jääb olema, ning läbi selle saab raha kasvatada."
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.