Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiinlane asutas koduköögis sadu miljoneid väärt ettevõtte
Analüütikute hinnangul on hiinlased aina üksikumad ning see paneb ettevõtjaid välja mõtlema viise, kuidas see enda jaoks tööle pannaFoto: epa
Hiina ettevõtja Tang Wanli leidis niigi konkurentsirohkel toitlustusettevõtete turul tühja koha ning rajas ettevõtte, mille väärtuseks on 273 miljonit dollarit.
Bloomberg kirjutab, et Tangi äri AirKitchen peamine idee on viia kokku kokkamist armastavad inimesed ja kliendid, kes süüa teha ei viitsi või ei armasta. Kodukokad postitavad äpikeskkonda oma valmistatud toitude kirjeldused ning pildid ja inimesed, kes söögipoolist otsivad, saavad vaadata, kus asub neile kõige lähem koduköök ning seejärel sealt endale süüa tellida.
Tangi äri on osutunud menukaks ning praegu tegutseb see kuues Hiina linnas. Ettevõtmisega on liitunud juba 20 000 kodukööki. Ta loodab, et kuna hiinlaste seas pole toiduvalmistamine just eriti populaarne ning inimestel pole aega, otsustavad nad hoopis söögi tellimise kasuks.
“Hiina muutub üha üksikumaks. Ma mõistsin, et inimesed veedavad väga palju aega rongides ning tööl, mistõttu hakkasingi mõtlema, et kas poleks hea, kui näiteks naaber teeks neile süüa,” meenutab Tang, kes töötas varem Alibaba Groupis müügijuhina.
Kuigi Aasias on toidutegemisega seotud start-upe omajagu, on Tangi ettevõtmine erandlik just seetõttu, et ta tahab anda tegevust neile inimestele, kes palgatööl ei käi. Need, kes süüa teha ei taha või ei jaksa, uudistavad AirKitcheni äppi, kus on kirjas kõik toidud, mis ühes või teises piirkonnas parasjagu pakkumisel. Teenuse kasutaja saab toidule kas ise järele minna või võib selle lasta endale ka koju tellida. Praegu logib äppi sisse umbes 100 000 kasutajat päevas ning 50 000 kuni 60 000 tellib endale ka söögipoolist.
Analüütikud prognoosivad aastaks 2050, et Hiinas elab üksi 132 miljonit inimest, selle põhjuseks on peamiselt pikka aega kehtinud ühe lapse poliitika. Tang näeb selles oma võimalust ning loodab, et lähiaastail saab ta oma ettevõttele nõnda kindlalt jalad alla, et kaasab investoritelt 30 miljonit dollarit ja see omakorda tõstab AirKitcheni väärtuse 300 miljoni dollarini.
Tundmatud köögid
Tangi idee kõrge lend võib jääda aga üürikeseks. Sarnaselt paljude teiste ettevõtlusideedega on seaduslikus mõttes AirKitchen veel katmata ala. Kuigi idee võimaldada inimestel süüa õhtuti kodutoitu seda ise valmistamata võib olla hea, ei saa Tang kuidagi kindel olla, et kõik koduköögid täidavad võrdsel määral hügieeninõudeid.
Sellele viitab ka IDC China director Kitty Fok, kes märgib, et äppis pakutava toidu kvaliteedi kohta pole kellelgi mingisugust kontrolli. Samuti kahtleb Fok, kas Tangi idee ikka on piisavalt hea, arvestades, et toidu kojukandeteenus pole Hiinas uus ning suured tehnoloogiagigandid eesotsas Baiduga pakuvad juba taolist teenust. Idee on sel suhteliselt sarnane AirKitcheni omaga, ainult et kullerid toovad kliendile koju kas Starbucksi kohvi või mõne toiduameti kontrolli läbinud toitlustuskoha toodangu.
Tang sellise kriitikaga nõus pole ning väidab, et koduköögid on tegelikult oluliselt puhtamad kui suurte restoranide omad. Samuti teeb AirKitchen osalevatele koduköökidele aeg-ajalt üllatuskontrolle.