Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tee-ehitaja ja kaevandaja ühendasid jõu

    OÜ Eesti Killustik tegevjuht Andres Männart. Foto: Eiko Kink

    Kaevandusfirma OÜ Eesti Killustik ja teedeehitusfirma OÜ Nurme Teedeehitus, mis seni tootsid Pärnumaa ühes ja samas karjääris dolomiidikillustikku eraldi, hakkavad kevadel kaevandama ühiselt.

    Selleks moodustasid nad eelmise aasta 13. detsembril võrdses osaluses OÜ Anelema Karjäär. Kuna ühisettevõtte asutajafirmade tegevus kattub täitematerjalide kaevandamise- ja müügiturul, taotlesid nad konkurentsiametilt koondumiseks luba. Samuti olid koondumise osaliste eelnenud majandusaasta käive Eestis kokku üle 6 miljoni euro ja eraldi üle 2 miljoni euro ehk et kuulusid kontrollimisele. Konkurentsiamet andis 23. jaanuaril koondumiseks loa.

    Asutatud 24.05.1990 (kuni 2015. aasta oktoobrini kandis ärinime Põltsamaa Graniit).

    Kaevandusfirma, toodab killustikku ja liivatooteid.

    Tegevjuht Andres Männart.

    Suuremad omanikud: 41,6% valdusfirma OÜ Balti Karjäärid, 41,6% investeerimisfirma OÜ Skiffer.

    Töötajaid 30.

    Omab seitset karjääri, neist neli ostis 01.08.2016.

    Allikas: ettevõte, Äripäev 

    Eesti Killustiku tegevjuhi Andres Männarti sõnul loodavad nad, et aprillis algavaks kaevandushooajaks on uus kaevandusfirma valmis tööd alustama.
    „Meil on Anelema karjääris statsionaarne purustussõlm, mis suudab töödelda mõlema ettevõtte kaevandatavad kogused, seega ei ole mõtet tootmisvõimekust dubleerida,“ põhjendas Männart ühisfirma loomist. „Nurme Teedeehitus on kasutanud mobiilset purustussõlme, nüüd saab ta seda kasutada oma teistes karjäärides.“ Männart lisas, et suurem osa Anelema karjääri maavara varust on Eesti Killustiku käes.
    Pärnu firma Nurme Teedeehituse juhatuse liige Raivo Kuusemets ütles, et uus ettevõte ühendab mõlema asutaja ärihuvid. „Esiteks on niimoodi majandada tõhusam, teiseks on see keskkonnasäästlikum ja oluliselt väheneb müra,“ märkis ta. „Muidu toksisid kaks firmat korraga karjääris, nüüd hakkab üks firma seda tegema.“
    Ühes karjääris eelmise aasta augustist
    Kuusemetsa kinnitusel on nad Eesti Killustikuga koostööd teinud vähemalt kümme aastat. „Oleme neilt ostnud täitematerjali olulises mahus,“ lausus ta. „Tegelikult on meil endal lisaks Anelema karjäärile mitu liiva- ja kruusakarjääri. Üritame algfaasist kuni lõpuni tegeleda asjaga – ise kaevandame, ise toodame ja paneme paika ka.“ Nurme Teedeehituse käibest umbes 60 protsenti moodustab teede ehitus, killustiku ja muu täitepinnase kaevandamine ning müük annab veidi alla 20 protsendi.

    Asutatud 02.02.2006.

    Põhitegevus teedeehitus, lisaks kaevandab, osutab transporditeenust ja teeb mullatöid.

    Juhatuse liikmed: Raivo Kuusemets (tootmine ja tehnika), Avo Rits (ehitus).

    Omanikud: 50% Raivo Kuusemets, 50% Avo Rits

    Töötajaid üle 50.

    Omab nelja karjääri.

    Allikas: ettevõte, Äripäev

    Nurme Teedeehitus asus Pärnumaal Halinga vallas asuvas Anelema dolomiidikarjääris kaevandama 2013. aastal. Eesti Killustik hakkas seal majandama eelmise aasta augusti alguses, kui omandas Pärnu firmalt AS Reiden kolm Pärnumaal asuvat karjääri – Anelema, Audru vallas asuva Potsepa liivakarjääri ja Tori vallas asuva Selja II kruusakarjääri. Samal ajal osteti Lemminkäinen Eesti ASilt Järvamaal Paide vallas asuv Eivere paekarjäär. Eesti Killustikul on kokku seitse karjääri üle Eesti.
    „Me ei näinud enam perspektiivi,“ põhjendas Reideni juhataja Arvo Supp karjääride müümist. „Nõukaajal on karjääridest magusam osa välja võetud. Ja riigi praegune poliitika on selline, et ei kutsu kaevandamisega tegelema, näiteks on ressursitasud krõbedaks läinud.“ Reideni põhitegevus on vahtpolüstüreenist soojustusplaatide tootmine.
    Karjääride kokkuostmine on kasulik
    „Meie kolm karjääri Pärnumaal osteti ilmselt selleks, et saada kavandatavale Rail Balticu trassile lähemale,“ lausus Supp. „Eesti Killustik on õigesti toiminud, et ostab karjääre hulgi kokku, siis on majandada efektiivsem. Samuti on neil ja Nurme Teedeehitusel perspektiivikam koos majandada Anelema karjääris. Kui ühes kohas tegutseb kaks firmat, on nad konkurendid ja hind lüüakse alla.“

    Asutatud 12.12.2016.

    Killustiku tootmine.

    Juhatuse liikmed: Andres Männart, Raivo Kuusemets.

    Omanikud: 50% Eesti Killustik, 50% Nurme Teedeehitus.

    Allikas: ettevõte, Äripäev

    Männarti sõnul on nad teadlikult laiendanud tegutsemispiirkonda. „Meie kliendid on suured tee-ehitusettevõtted, mis tegutsevad üle Eesti,“ seletas ta. „Me peame oma karjääridega olema võimalikult lähedal potentsiaalsetele objektidele. Tee-ehituse täitematerjal – killustik, liiv, kruus – on selline, mida väga kaugele ei kannata vedada.“
    Eesti Killustiku käive järjest kasvab
    Eesti Killustiku mullune auditeerimata käive oli umbes 5 miljonit eurot ehk veidi rohkem kui 2015. aastal. „Kasum jäi 2015. aasta tasemele ehk veidi alla miljoni,“ lisas Männart. „Ega laienemine esimese aastaga kohe efekti ei anna, pigem toob esimesel aastal kulusid juurde.“
    Kuusemetsa andmeil jõudsid Nurme Teedeehituse mullune käive ja kasum 2014. aasta tasemele. „Eelmisel aastal läks kindlasti paremini kui kahjumiga lõppenud 2015. aastal,“ sõnas ta. 2014. aastal oli ettevõtte käive 10,8 miljonit eurot ja kasum 0,5 miljonit eurot, 2015. aastal kukkus käive 30 protsenti ning kahjum oli 0,2 miljonit eurot.
    Eesti Killustik on viimastel aastatel võitnud Äripäeva koostatud Jõgevamaa ettevõtete edetabeli ning olnud ehitusmaterjalitootjate esikümnes, samuti on firma pääsenud Gaselli TOPi. Nurme Teedeehitus on figureerinud ehitusfirmade, taristuehitajate ja Pärnumaa ettevõtete edetabelis.

    Eesti Killustiku suhtumine on teine

    Kuna kaevandusfirma Eesti Killustiku omanike seas on investeerimisfirmad, näeb nende ärimudel ette paigutada erainvestorite raha karjääridesse ja üritada võimalikult rohkem teenida. Eesti Killustiku eesmärk ei ole teid ehitada, nende eesmärk on raha teenida. Muiates võiks öelda, et teedeehitusfirmadel on raha teenimine teisejärguline, nende esimene mure on, et saaks üldse teid ehitada.

    Meil on tütarettevõte AS Kaltsiit, mis toodab killustikku, me ostsime selle firma umbes kümme aastat tagasi. Üldiselt on hea küll, kui sul endal on karjäär, aga see ei ole määrava tähtsusega. Sa paned karjääri palju raha kinni, see on nagu surnud raha, see läheb alles siis aktiivseks, kui midagi sinna piirkonda ehitama hakatakse. Veo kaugus karjäärist ehitusobjektini paneb asjad paika.

    Tee-ehitajad löövad karjääris hinnad alla

    Teedeehitusfirma jaoks on see võit, kui ta omab karjääri. Endale materjali tootes saab karjääritöid teha nii-öelda nulliga ehk et võtta kasumi välja teede ehituses. Kui kuskil karjääris tehakse töid nulliga, siis see natuke ikka üldist karjääritööde hinda alla surub. Need, kes on ainult karjäärimehed, nemad ei saa oma töid nulliga teha.

    Peaaegu kõikidel suurematel teedeehitusfirmadel on oma karjäärid. See on mingil määral ajalooliselt nii. Omal ajal kuulusid peaaegu kõik karjäärid kolhoosidele, sovhoosidele või tollastele teedejaoskondadele. Nende erastamisel tekkinud teedeehitusfirmad said pärandusena kaasa ka karjäärid.

  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.