Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sulev Loo: kasumit teenivat ettevõtet meeldivam juhtida

    Eesti Raudtee juhi kohalt lahkuv Sulev Loo ütles, et kasumit teenivat ettevõtet on parem juhtida. Ka selleks aastaks ennustab ta kaubamahu langust.

    “Siis oleme tüüpiline Kesk-Euroopa raudtee, mis tegeleb reisijate veoga. Pileti arvel teenida on võimalik, aga igal pool maailmas makstakse tegelikult piletitele peale,” rääkis Loo.
    Järgneb intervjuu Sulev Looga.
    Sellest, et tahate lahkuda, räägiti juba möödunud suvel.
    Eks jutud hakkasid siis vaikselt peale jah. Periood läkski liiga pikaks, kui päris aus olla.
    Miks te vahepealse aja jooksul ei lahkunud?
    Ei olnud konkreetne jutt. Tuli valitsuse vahetus vahele ja kõik see pool. Olid ka mingid projektid, mida tahtsime alustada ja lõpule viia. Praegu on õige aeg.
    Millised projektid alustamist-lõpetamist tahtsid?
    Meil on erinevad pikaajalised investeerimisprojektid, mis vajasid küllalt korralikku läbimõtlemist, et saaksime nõukogule lauale panna ja omanike ette viia. Võtame vastu otsuseid, millega peame elama järgnevad viis kuni kümme aastat.
    Millal te mõistsite, et Eesti Raudtee juhtimine ei pane silma särama?
    (Puhkeb naerma.) Minul panevad silma särama erinevad asjad. Üks on kasumi teenimine, mida on väga keeruline Eesti Raudteel teha. Kõige suurem põhjus on, et kaubagrupid on nii oluliselt langenud ja oleme läbi ajaloo elanud maailmas, kus kaubavedajad on maksnud kinni kogu raudtee ülalpidamise. Kui kaup on kadunud, ei suuda reisijatevedu koormat kinni maksta.

     miljonit tonni kaupa veeti 2016. aastal Eesti raudteedel, mis oli 9% vähem kui aasta varem.

    Üritasite Vene poolega ikka jutu peale saada.
    Muidugi. Suhted on head, aga tegemist on majanduspoliitikaga. Kaup ei taha kuidagi jõuda meile. Peab ütlema, et selle pooleteise aasta jooksul, mil olen siin olnud, on ka Eesti transiidisektor seljad kokku pannud. Seda varem eriti palju ei olnud. Käiakse koos asju ajamas ja üritamas.
    Kui kõik hakkavad põhja vajuma, siis…
    Jah, häda ajab inimesed kokku.
    Ma ei saanud siiski täpset vastust, millal otsustasite enda jaoks, et Eesti Raudteesse te kauaks ei jää?
    Hilissügisel.
    Kellega sellest esmalt vestlesite?
    (Naerab.) Eelkõige iseendaga, aga võib-olla paari lähema kolleegiga. Mõeldes kollektiivile ja ettevõttele, ei saa ust kohe kinni lüüa. Sellest ka otsus jääda veel kolmeks kuuks. Elu peab siin edasi liikuma, et ei tekiks mingit vaakumit.
    Priit Rohumaast sain aru, et teile on öeldud: “Ära mine!”
    Eks ikka. Meil on Priiduga hea koostöö. Väga palju ei ole ma riigiettevõtetega kokku puutunud, aga Eesti Raudtees ei ole küll poliitilisi mänge või segadust juhatuse ja nõukogu vahel. Müts maha, et nõukogu pole meile etteheiteid teinud: et lubasid, aga ei toonud.
    Millist juhti Eesti Raudtee vajab?
    Head infrastruktuuri juhti, sest võrreldes tipphetkedega, kui kaubakogused olid 45 miljonit tonni aastas, on raudteeliiklus tänaseks vähenenud ainult mõni protsent. Reisijatevedu tähendab infrastruktuurile kõrgemaid nõudmisi. Kiirused on suuremad, ohutusele tuleb suuremat tähelepanu pöörata. Reisijate vedajad tahavad kogu aeg suuremaid kiirusi saada, Eesti Raudtee ei ole sellele vastu.
    Mina olen rohkem logistik ja kommertsala inimene.
    Kui te tulite Eesti Raudteesse, siis …
    … kas ma ei teadnud seda? (Puhkeb naerma.)
    Mida teilt oodati?
    Tükk aega käis jant eelmises juhtkonnas – juhti kui sellist ei olnud. Oodati, et saaksime organisatsioonis stabiilse kindlustunde. Seda oleme teinud. Kogu meie hanketegevuse keskkond on ka oluliselt läbipaistvam. Hoiame päris palju raha nüüd kokku. Enne kippus olema seda mentaliteeti, et meile öeldi, et pole mõtet tulla hankele konkureerima, sest me nagunii ei võida.
    Pole onupojapoliitikat?
    Absoluutselt ei ole. Kolleegid mõtlevad raudtee arendamisele, mitte iseendale.
    Kui maht jätkuvalt väheneb, siis mis Eesti Raudteed ees ootab?
    Suurem kahjum. Riik peab suuremas koguses oma kohuseid täitma.
    Tagajärjed on laiemas plaanis millised?
    Siis oleme tüüpiline Kesk-Euroopa raudtee, mis tegeleb reisijate veoga. Pileti arvel teenida on võimalik, aga igal pool maailmas makstakse tegelikult piletitele peale. Aga arvan, et nii mustades värvides seda asja nägema ei pea. Küll see geograafiline asukoht varem või hiljem tööle peab hakkama.
    Mismoodi?
    Hakkame suhtlema rohkem. Tean, et see kõlab võib-olla natuke tobedalt, aga suhtlemine on kõige alus. Peame endale selgeks tegema, et transiit on meie majandusele oluline.
    Samas olete poolteist aastat väga palju suhelnud.
    Olen, aga minu käed jäävad lühikeseks. (Naerab.)
    Mida selleks aastaks Eesti Raudteele numbrite poolest ennustate?
    Natuke väiksemat kaubamahtu kui möödunud aastal. Katastroofilist muutust eelmise aastaga võrreldes ei tule, aga sealt edasi on vaja kõvasti tööd teha. Konkurendid ei maga. Nende all mõtlen naabersadamaid.
    Kas täna magate veidi paremini ka?
    (Naerab.) Seda oskan homme hommikul öelda. Täna võib-olla mitte. Arvan, et järgmisel nädalal.
    On pingeline olnud.
    Kindlasti pole see lihtne ettevõte, mida juhtida. Kasumit teenivat ettevõtet on alati palju meeldivam juhtida, kollektiivil on palju meeldivam töötada. Kollektiivil ei pruugi olla niivõrd suurt mõju kasumi teenimisele, kuid väline imago mõjub negatiivselt.
    Mida edasi teete, kui kolm kuud möödas on?
    Sellest on vara rääkida.
    Kuhu teid tõmbab?
    Ma olen 46 aastat vana. (Naeruselt.) Väga palju muid asju teha ei oska, mida siiani teinud olen. Eks peab kaupade vahendamise ja logistikaga edasi tegelema.
    Ettepanekuid on tulnud?
    Pigem on ideid, kuidas edasi liikuda.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Leedu suurettevõtted odavnesid suure käibega
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.