Gasellide kolm soovitust äri eduks

24. veebruar 2017, 16:15
Andrus Kuusk, Pärnu aiandusfirma OÜ Kuusk AE tegevjuht ja omanik
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170224/NEWS/170229757/AR/0/Andrus-Kuusk.jpg

Kiiresti kasvavate ettevõtete ehk gasellide juhid ja omanikud on jaganud aasta jooksul ilmunud lugudes hulga soovitusi, mis on neil aidanud oma äri kasvatada. Toome siinkohal ära valiku mõningatest soovitustest.

Aednik: kuula pankurit

Andrus Kuusk, Pärnu aiandusfirma OÜ Kuusk AE tegevjuht ja omanik (2014 Gaselli TOPis 655. koht)

1. Müü seda, mis hästi müüb. Kui agent pakub uut toodet, olen alati talle öelnud, et las teised müüvad selle kuumaks, mina hakkan seda aasta hiljem müüma. Sain kunagi Tupla müügiga õppetunni. Kõik müüsid tollal Tuplat, mina mõtlesin, et leian oma niši ja hakkan Kalevi komme ja assortiikarpe müüma. Hulgifirmadest toodud muu kaup läks nagu soe sai, ainuke, mis ei läinud, oli Kalevi toodang. Sain selle kuskile poodi ära sokutada ja edaspidi ostsin sisse Tuplat. Müüs väga hästi.

2. Varu käiberaha. Sul peab rahaline puhver olema, sest kui käiberahaga mängid, hakkab see valusalt kätte maksma. Ei saa enam kaupa sisse võtta ja kui kaubavalik väheneb, läheb klient konkurendi juurde.

3. Usalda panka. Kui lähed hea äriideega panka ja pank on toetav, võid end rohkem usaldada, sest tegu ongi hea ideega. Kui aga pank ütleb ei, siis ei tasu solvuda. Minu jaoks oli kunagine ei elu kõige õnnelikum ei. Mul oli 2008. a valmis aiandi juurdeehituse projekt, ka ehitusluba oli taskus. Pank ütles, et praegu ei ole laienduseks õige aeg, laenu ma ei saanud. Järgneval neljal aastal kukkus käive igal aastal ligi 10%.

Ado Tuuga, Rapla reklaami- ja kujundusfirma OÜ Adograaf tegevjuht ja omanik, Kaarel Tuuga, Indrek Tuuga

Reklaamimehed: ettevõtja peab kannatlik olema

Ado Tuuga, Rapla reklaami- ja kujundusfirma OÜ Adograaf tegevjuht ja omanik, Kaarel Tuuga, Indrek Tuuga (2014 Gaselli TOPis 592. koht)

1. Ole järjepidev. See peab super hea idee olema, kui turule tulija hakkab kohe palju raha teenima. Üldjuhul on ikka vaja järjepidevust ja kannatlikkust, vahepeal võib äri sootuks kehvemini minna. Tulu ei tule lihtsalt, ettevõtja peab kannatlik olema.

2. Oluline on pere toetus. Kui sa teed oma firma, siis kodused peavad toetama sinu tegevust. Kui peres on kõik korras, läheb ka ettevõtlus paremini.

3. Mõtle reklaamile. Äri planeerimisel peaks arvestama reklaamikuluga. Paraku on sageli nii, et tehakse firma valmis, aga siis on raha otsas. See on vale suhtumine.

Triin Peips, Valgamaa metsandusfirma OÜ Ökopesa juhataja ja omanik

Metsaistutaja: tööd ei valita

Triin Peips, Valgamaa metsandusfirma OÜ Ökopesa juhataja ja omanik (2014 Gaselli TOPis 748. koht)

1. Öö on kasutamata ressurss. Eriti ettevõtte alguses peab tööd rõvedalt palju tegema. Kui vaja, ka puhkepäevadel ja öösel. Võin alustavatele ettevõtjatele öelda, et öö on täiesti kasutamata ressurss.

2. Tee ära ka halvad tööd. Tööd ei valita, kõik tööd tuleb ära teha. Kui on hea töö, ei tulda mulle ütlema, et Triin, see oli nii hea töö, maksa mulle vaid pool tasust. Aga kui on sitt töö, siis oi seda vingumist ja inisemist. Kui sa töö halbades tingimustes nurisemata ära teed, siis võib-olla viib see aastate pärast hoopis uute juhusteni.

3. Ole kannatlik. Sinuga võidakse ootamatult ühendust võtta, sest kellelegi meenus, et olid ainuke firma, kes kunagi halva töö ära tegi.

Mihkel Kangur, ahjutarvikuid tootva Saaremaa firma OÜ Põlmer tegevjuht ja põhiomanik

Ahjutarvikute tootja: ole jonnakas

Mihkel Kangur, ahjutarvikuid tootva Saaremaa firma OÜ Põlmer tegevjuht ja põhiomanik (2014 Gaselli TOPis 690. koht)

1. Kinnita kanda tasapisi. On suur asi saada välismaal varvas tuntud firma ukse vahele. Seda tuleb teha rahulikult, algul teed väikesed partiid ja küll hakkab tellimusi juurde tulema. Meie hakkasime tunamullu tegema Soome ahjutootjale Tulikivile allhankena saunaahjude tahmaluuke. Nüüd teeme lisaks kaminaplekke ja mitme toote joonised on mul laual. Meie jaoks on see suur asi, et selline ettevõte tellib meie käest.

2. Utsita ennast. Eneseutsitamine pole mõnus, ent see on vajalik. On küllalt olnud juhuseid, kui ma pool tundi enne tööpäeva lõppu mõtlen, et aitab tänaseks, teen selle kõne või tegelen selle asjaga homme. See on vale suhtumine. Aega tuleb võimalikult efektiivselt kasutada.

3. Ole järjepidev. Edu tagatiseks on teinekord see, kui sa käid kellelegi pidevalt pinda. Näiteks kaubandusketti muidu oma kaubaga sisse ei saa. Pead kogu aeg helistama ja ennast meelde tuletama. Mina olen kasvõi igal nädalal helistanud ja tänu sellele toodetega sisse saanud.

Tiit Tippel ja Ants-Aarne Viirmaa, Tallinna trükifirma OÜ Joon juhatuse liikmed ja omanikud

Trükkalid: punt on oluline

Tiit Tippel ja Ants-Aarne Viirmaa, Tallinna trükifirma OÜ Joon juhatuse liikmed ja omanikud (2014 Gaselli TOPis 91. koht)

1. Otsi lahendus isiklikule vajadusele. Valdkond, milles toimetad, peab sulle meeldima. Paljud head ettevõtted on kasvanud välja isiklikust vajadusest. Kuna keegi meist ei ole unikaalne, on sarnased vajadused ka teistel. Kui oled loonud oma vajaduse rahuldamiseks teenuse või toote, on sel potentsiaali suuremaks kasvada. Kõik sõltub sihtrühma või sihtturu suurusest. Nii kasvataksegi väikeettevõtjast suureks.

2. Koonda sarnaste väärtustega inimesi. Heas pundis saab igasugune töö tehtud. Paljudes ettevõtetes on töötajad ja meeskonnaliikmed juhi sarnased. See ongi sarnaste väärtustega inimeste kogum, mis ettevõtet edasi viib. Meil oli suur proovikivi kaks aastat tagasi tulekahju, mis puhkes ülakorrusel asuvas ettevõttes, ning ujutas meid kustutusveega üle. Meie inimesed tulid südaöösel kohale kaupa ja masinaid päästma ning olid ettevõttel abis põlengujärgsel keerulisel poolaastal. Kriis ühendas meid veelgi enam.

3. Püüa eristuda. Püüa teha asju teisiti, tihti võib see viia uudsete lahendusteni. Kui teised trükifirmad keskenduvad trükitoodete valmistamisele, siis me mõtleme, mida klient tootega teha võiks ja kuhu see võiks edasi liikuda. Pakume erilisi lahendusi, mitte vaid trükitoodet.

Tõnis Tobre, Tartu IT-firma OÜ BitWeb tegevjuht ja omanik

Tarkvaraarendaja: võta elu tšillilt

Tõnis Tobre, Tartu IT-firma OÜ BitWeb tegevjuht ja omanik (2014 Gaselli TOPis 221. koht)

1. Tunneta liblikaid kõhus. Ettevõtjal peab sees miski heas mõttes keerama ehk tegele asjaga, mis paneb liblikad kõhus lendama. Sageli kasvab ettevõtlus hobist välja, minu ettevõte kasvas välja tänu sellele, et programmeerimine on mu hobi. Olen õnnelik inimene – saan hobi ja töö ühendada. Olen vaimselt rikas, sest saan teha seda, mida ma teha tahan.

2. Ettevõtlus on eneseteostus. Kui vähegi võimalik, hakka ettevõtjaks, sest ettevõtlus on suurepärane eneseteostusprojekt. Sa pead endale tõestama, et suudad ära teha midagi oma kätega nullist peale ja midagi sellist, millest on kellelegi kasu. Kõige tähtsam – seda tehes saad uusi teadmisi. Ja tagatipuks raha ka.

3. Oska lõõgastuda. Varem tundus mulle, et 16-tunnised tööpäevad ongi lõõgastumine. Mõtle vaid, sa tegeled 16 tundi programmeerimisega ehk oma hobiga ja ülejäänud 8 tundi magad. Jube hea elu ju! Nüüd olen aru saanud, kui oluline on ennast välja puhata, sest firmajuhina on vastutus suurenenud. Kui on tarvis olla mingil koosolekul väga asjalik, siis ei ole võimalik, et sa seal haigutad. Lõõgastumine tähendab ka seda, et ei tohi üle muretseda. Võta kõike tšillilt, elu on lahe. Kõige tähtsam on elada oma elu ja tegeleda vahelduseks erinevate asjadega.

Toomas Ollissaar ja Andres Joosing, kartuli ja juurvilja koorimisega tegeleva Tartumaa firma OÜ Juurviljaait juhatuse liikmed ja omanikud

Kartulikoorijad: riski, aga kaalutletult

Toomas Ollissaar ja Andres Joosing, kartuli ja juurvilja koorimisega tegeleva Tartumaa firma OÜ Juurviljaait juhatuse liikmed ja omanikud (2014 Gaselli TOPis 612. koht)

1. Mõtle suuremalt. Pole mõtet põlve otsas midagi nokitseda, et endale ettevõtjana lihtsalt palka teenida. Palgatöötajana on seda lihtsam teha. Kui sa tahad tegutseda ettevõtjana, pead võtma endale kohustusi ja julgema riskida. Loomulikult tuleb neid teha kaalutletult.

2. Tunneta turgu. Tee seda, mida turg tahab ja mille eest kliendid või tarbijad on valmis maksma, mitte seda, mis sulle endale meeldib ja atraktiivne tundub. Tihti need ei käi kokku ega täienda teineteist.

3. Kasum ettevõtlusse tagasi. Ära võta kasumit välja, vaid investeeri see firmasse. Kui sa ei näe, kuhu ja milleks kasum oma ettevõtmises suunata, on otstarbekam ettevõte hoopis maha müüa.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. February 2017, 16:29
Otsi:

Ava täpsem otsing