Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Valmis analüüs miljarditehase mõjust Eestile

    Est-For Investi juhid Margus Kohava (vasakul) ja Aadu PolliFoto: Andras Kralla

    Pika kogemusega metsatöösturite Tartu lähistele plaanitav miljarditehas kasvataks analüüsi järgi Eesti majandust kuni 1,4 protsenti, looks kuni 600 uut töökohta ning kasvataks 5 protsendi jagu raudteetranspordi mahtu.

    Est-For Investi tehase ehitamise maksumus on 800 miljonit kuni 1 miljard eurot. Osa mõjudest tuleb juba ainult sellest, aga kõige olulisema mõju annab projekt siiski käitusfaasis, rääkis Sten Aspal projektile põhjaliku majandusliku mõjuanalüüsi teinud rakendusuuringute keskusest Centar.
    Ehitusfaasis kasvataks projekt majandust 151 kuni 180 miljoni euro võrra, mis suurendaks SKPd kahe aasta jooksul kokku 0,8 protsendi võrra. Kui tehas aga käima läheb, annaks see majandusele igal aastal hoogu 225 kuni 290 miljoni euro võrra, mis tähendaks kuni 1,4-protsendilist kasvu.
    Tehas ise annab Aspali sõnul majandusele hoogu seetõttu, et puidukiu tootmine annaks paberipuule neli-viis korda kõrgema väärtuse kui toormena eksportimine. Peale otsese mõju peaks projekt majanduskasvu toetama ka sisendite tootmisega seonduva lisandväärtuse kasvuga. Lisaks annab teatud toe see, et suureneb eratarbimine.
    Toore Eestist ja lõunast
    Tooret ehk puitu või puiduhaket läheb Est-Fori plaanitavas tehases vaja 2,5 kuni 3,3 miljonit tihumeetrit. Suur osa sellest on võimalik katta Eesti tootmismahtudest, ülejäänud puit ehk kokku kuni 1,2 miljonit kuupmeetrit tuleb importida. Eesti kohalikke raiemahtusid samas suurendada vaja ei ole, rääkis Aspal Centarist.
    Importtoore võib tulla näiteks Lätist, kus aastased raiemahud on kõrgemad kui Eestis ning ulatuvad 12 miljoni kuupmeetrini. Variant on aga analüüsi järgi ka Valgevene, kus aastane raiemaht on 15 miljonit kuupmeetrit, kusjuures juurdekasv on 25 miljonit kuupmeetrit, rääkis Centari ekspert.
    Impordivajadus tekiks tehasel eeskätt kasepaberipuu vallas. Selle vahelaohinnad on Eestis seni olnud märkimisväärselt madalamad kui Soomes ja Rootsis, kus seda erinevalt Eestist väärindatakse. Kui tehas aga tuleb, siis hinnad ühtlustuksid ning Eesti jõuaks Põhjamaade tasemele järele, selgub analüüsist.
    Est-For projekt annaks käivitumise korral Centari analüüsi järgi hoogu ka tööhõivele: tehas ise annaks tööd 200 inimesele, mujal majanduses, näiteks transpordis ja müügis tekiks veel lisaks 300 kuni 400 töökohta.
    Riik teeniks Est-Fori tehase rajamisest analüüsi järgi ehitusfaasis kokku 40 kuni 48 miljonit eurot maksutulu, sellest kuni 28 miljonit tööjõumaksudest ja kuni 20 miljonit käibemaksuna. Käitamisfaasis peaks riigile igal aastal laekuma 11-12 miljonit eurot maksutulu.
    Kasvatab transpordimahtu
    Kui praegu läheb puit peamiselt ekspordiks sadamatesse, siis projekti käivitudes läheks see hoopis Tartu lähistele Est-Fori tehasesse. Centari analüütikute hinnangul muudaks see Eesti transpordi märksa efektiivsemaks ning väheneks tühivedude osakaal.
    Transpordi vallas on oluline ka import peamiselt Valga-Tartu suunalt ning lõpptoodangu transport, millest pool läheb analüüsi järgi Tallinna ja pool Läti poole. Maanteel kasvaks transpordimaht 1 kuni 1,8 protsenti. Kolmandik tehase transpordimahtudest tuleb ilmselt aga raudteel ning kasvataks raudteetranspordi mahtusid 5 protsendi võrra.
    Plaanimine ootab valitsuse tuge
    Jaanuari lõpus tegi Est-For rahandusministeeriumile taotluse riigi eriplaneeringu algatamiseks. Valitsusel tuleb selle kohta otsus teha 90 päeva jooksul. Kui planeering algatatakse, kestab see protsess ilmselt 2,5 aastat.
    "Seaduses on kirjas, et riigi eriplaneering tuleb koostada sellise olulise ruumilise mõjuga projektile, mille vastu on suur riiklik või rahvusvaheline huvi. Meie tehas seda kindlasti on," rääkis projekti vedaja Kohava. Ühest küljest hõlmab eriplaneering sobivaima asukoha valikut, ent teiselt poolt sinna tulevate rajatiste detailset analüüsi.
    Tehas tuleb taotluse järgi Suur-Emajõe piirkonda, ent täpset asukohta investorid veel otsivad. "Tehase pikaajalist majanduslikku tasuvust silmas pidades peame üheks oluliseks asukohavaliku kriteeriumiks raudtee võimalust, mis tähendab, et see ei saa olla väga kaugel Tartust," rääkis Kohava.
    Eesti planeeringu protsess sisaldab nelja avalikku väljapanekut ja arutelu ning selle jooksul saavad kõik osapooled teha ettepanekuid kavandatava tehase kujundamisel. Eriplaneering on ka ehitusprojekti koostamise alus ning tähendabki sisuliselt ehitusloa väljastamist.
    Kui Eestis peaks midagi aga ebaõnnestuma, kaaluvad investorid jätkuvalt tehase rajamise varuvariandina Lätit. "Võib-olla mõtleme selle peale isegi veidi rohkem kui kaks kuud tagasi," rääkis Kohava.
    Peamine probleem on Eesti pikk bürokraatia – juba planeeringuprotsess võtab siin üle 2,5 aasta, mis on väga pikk aeg ning näitab seda, et Eesti seadusandlus ei ole selles mõttes kuigi konkurentsivõimeline, märkis ta.
    Tehas tööle viie aasta pärast
    Investeerimisotsuse teeb Est-For 2019. aastal, selle ajani tegelevad projekti vedajad ka tehnoloogia valikuga ning projekti täpse paikapanemisega. Kui investeerimisotsus on positiivne, algab ehitusprotsess 2020. aastal ning käivituda võib tehas aastal 2022.
    Tehase plaanide taga oleva Est-For Investi juhid on tuntud Eesti metsandusärimehed Margus Kohava ja Aadu Polli. Ettevõtte tuumikinvestorid on endised Sylvesteri omanikud, kes nüüd veavad ettevõtteid nagu Combiwood ja Kaamos Group, aga ka konkureerivad metsatöösturid, näiteks AS Lemeks.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.