Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ummikutest päästavad droonitaksod ja hõljukvagunid

    Lõputuna näivad taksosabad, rahvast tulvil metrood ning sõiduplaanid, mis üksteisega kuidagi ei ühildu. Suurlinnade transpordisüsteemid pole just oma parimas vormis. Õnneks on inseneridel valmimas täiesti uued sõidukid, mis ummikud ehk igaveseks lõpetavad, kirjutab aprilli Imeline Teadus.

    Kogu maailma insenerid nuputavad, kuidas rool inimese käest üldse ära võtta ning anda sõidukite juhtimine meist palju usaldusväärsema tehnika ja – tuleb tunnistada – ka nii mõneski mõttes meist intelligentsema tarkvara kätte.
    Isesõitvate autodega seonduv suurim lootus ongi ennekõike turvalisus. Liiklusõnnetustes hukkub igal aastal üle kogu maailma 1,25 miljonit inimest. Kui kogu liiklus koosneks ainult isesõitvatest sõidukitest, võiks surmajuhtumite arv kahaneda peaaegu nullilähedaseks. Kui autoliiklus oleks arvutite juhtida, siis suudaksid sõidukid kasutada tänavaruumi märksa ökonoomsemalt. Nad vahetaksid pidevalt omavahel infot ning oleksid interneti kaudu ühenduses valgusfooride ja linnaliikluse juhtarvutitega, omades täielikku ülevaadet liiklussituatsioonist. Tänu sellele ei satuks isesõitev auto kunagi liiklusummikusse, vaid valiks aegsasti marsruudi, mis väldib ummikuohtlikku piirkonda.
    Isesõitvad moodulid
    Tuleviku transpordisüsteemid sisaldavad kindlasti ühissõidukeid, nagu bussid ja rongid. Nendega seondub aga nn viimase kilomeetri probleem. Rong võib ju olla kiire ja mugav, kuid rongi peale saamiseks peab reisija läbima ka vahemaa oma kodu ning vaksali vahel. Kui see maa on liiga pikk või kui kõndimine valmistab inimesele raskusi või tal on kaasas palju pagasit, tundub mõistlikum valida autosõit.
    Ettevõte Next Future Transportation töötas seepärast välja uudse ühistranspordilahenduse. Nexti bussid hakkaksid koosnema isesõitvatest moodulitest, mille marsruute määraksid reisijad oma vajaduste järgi. Bussimoodul tuleb reisijale järele sinna, kuhu too mobiilirakenduse kaudu selle tellis. Teel reisija pealevõtmiseni võib bussimoodul põkkuda teiste moodulitega, mis samal marsruudil liiguvad. Sel juhul tekib üks suurem buss, kus reisijad, kel ees sama tee, võivad ühte moodulisse koguneda. Samamoodi on võimalik bussiga ühinema kutsuda teenindusmooduleid, nt kohviku- või tualetimoodulit.
    Ettevõtte sõnul vähendaks nende süsteem liikluskoormust kuni 78% , kui võrrelda seda isejuhtivate individuaalsõidukitega, mis ei suuda ühise marsruudi korral üheks sõidukiks ühineda.
    Mllised võiksid isesõitvad moodulid välja näha, vaata siit.
    Droonist saab takso
    Hiina firma Ehang esitles aga 2016. aasta alguses piloodita drooni Ehang 184, mis on mõeldud ühe inimese sõiduvahendiks. See on maailma esimene isesõitev transportdroon. Ainus asi, mida reisija peab tegema, on sihtkoha sissetoksimine. Edasi tegeleb navigeerimisega pardaarvuti, mis suhtleb ka kõigi teiste läheduses olevate lennuvahenditega.
    Drooni arendustöö on veel pooleli, sest praegu piisab laetud akudest ainult 23 minuti pikkuseks lennuks. Ehangi visiooni järgi hakkavad neil isesõitvatel droonidel silma peal hoidma juhtimiskeskused, kus töötavad spetsiaalse väljaõppe saanud piloodid, kes probleemide korral lennu juhtimise üle võtavad. Ettevõte sai hiljuti USA ametivõimudelt loa teha katselende Nevadas.
    Drooni katselendu vaata siit.

    Päikesesüsteemi taevakehadel on rohkelt vett

    Rasv on kasulik

    Õhus rippuvad kupeevagunid
    Paljudes suurlinnades koosneb linnalähiliinide rongitranspordivõrk vähestest rongijaamadest, mis asetsevad reisijate lõppsihtpunktide suhtes mitte just kõige soodsamalt. Uudne skyTran kujutab endast kuue meetri kõrgusele rajatud õhuliini, mida pidi sõidavad kaheinimesekupeed. Kõik kupeevagunid libisevad mööda rööbast, rippudes katusele paigaldatud haakesüsteemi abil rööpa küljes. Oma olemuse poolest on vagun tegelikult magnethõljukrong: Maapinnalt õhku tõstetud rööpad võtavad harilikust raudteest palju vähem ruumi. Seda on tavalisest raudteest odavam rajada ja samuti saaks teha senisest tihedama võrgustiku nii rööbastest kui ka peatustest - neid võib rajada sõna otseses mõttes iga maja ette.
    Visiooni rippuvatest kupeevagunitest vaata siit.
    Soome pealinnas Helsingis on võetud sihiks jõuda 2050. aastaks isejuhtiva liikluseni. Nii mõnigi ekspert usub, et meile praegu tuntud auto on aastaks 2070 täielikult kadunud ning kogu inimeste vedu rajaneb juhita sõidukitel.
    Pikemalt loe linnatranspordi arengust aprilli Imelisest Teadusest.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Airobot teatas ajaloolisest kasumist
Sisekliimatehnoloogiatele ja tootmisele spetsialiseeruv Airobot Technologies lõpetas esimest korda aasta kasumiga.
Sisekliimatehnoloogiatele ja tootmisele spetsialiseeruv Airobot Technologies lõpetas esimest korda aasta kasumiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Raskustes Saksamaa ärikliima paraneb
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.