Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lennujaamas läheb jälle ehituseks

    Tallinna Lennujaama taristu arendusdirektor Tõnu MühleFoto: Andras Kralla

    Täna läheb Tallinna lennujaamas nii lennurajal kui ka terminalis taas suuremaks ehituseks, ELi nõukogu eesistumise alguseks juulikuus on suurem osa töid tehtud.

    Lennurada lühem ja öösel kinni
    Täna algab ehitus lennuraja läänepoolses osas, mis tähendab, et 3480 meetriga Baltikumi pikim lennurada jääb oktoobrikuuni kilomeetri jagu lühemaks, kasutada saab vaid 2330 meetrit. "Sellega peaks enamik lennukeid hakkama saama ja kõiki on teavitatud," rääkis lennujaama taristu arendusdirektor Tõnu Mühle.
    Tallinna Lennujaama lennurada. Helesinisega on tähistatud ehitusala alates 4. aprillist.Foto: AS Tallinna Lennujaam
    Samal ajal läheb käima ka öötöö lennuraja keskmises osas. Nii on sügiseni neljal kuni viiel ööl nädalas lennurada öösel 00:30 kuni hommikul 06:00 suletud. Sarnased tööd toimusid ka eelmisel aastal ning siis pigistas lennujaam kohati silma kinni ja lasi mõnel lennukil maanduda ka veidi hiljem. Sel aastal on aga tööd rohkem ning seetõttu ükski lend hiljaks jääda ei tohi.
    Mulluste tööde ajal tuli kohati ette, et hilja peale jäänud piloodid pidid lennuki maha panema hoopiski Helsingis või Riias. Tänavu pakub lennujaam ka ise alternatiivi – öösel on lahti Tartu lennujaam, kuhu lennukid vajadusel minna saavad. Tõsi, sealne lennurada on vaid 1800 meetrit pikk ning kõik lennukid sinna suunduda ei saa.
    Lennujaam loodab siiski, et reisijaid tööd eriti ei mõjuta – kõik lennufirmad teavad ehitustöödest ette juba aastaid ning teavet olukorra kohta jagatakse pilootidele ka lennundussüsteemide kaudu.
    Küll aga mõjutab lennureisijaid see, et samuti teisipäevast algab rekonstrueerimistöö perroonil ehk lennukite seisuala juures. Juuni keskpaigani on suletud mõned lennukite seisukohad terminali vahetus läheduses ja kasutuses on vähem reisijasildu. Kui korraga väljub või tuleb sisse enam kui kuus lendu, mis tipptundidel ikka juhtuma kipub, tuleb reisijatel lennukini paarsada meetrit bussiga reisida. Buss tuleb kasutusele võtta seetõttu, et perroonil tavainimene jalgsi liikuda ei tohi.
    Lennuraja tööd maksavad kokku ligi 35 miljonit eurot ning neid teeb Lemminkäinen Eesti. Lisaks juurde ehitatud osale ning täies osas renoveeritud asfaltkonstruktsioonile saab lennurada ka uue tuledesüsteemi.  Seni olid kasutuses halogeenvalgustid, nüüd aga LED-valgustid. Nende mastid hakkavad seejuures ulatuma Ülemiste järveni ehk palju kaugemale kui praegu.
    Uus tuledesüsteem maksab isegi pea kolmandiku ehituse koguhinnast. Mühle tõi välja, et kalliks teeb selle tehnoloogia ning keerulised juhtimissüsteemid. "Süvistuled tulevad asfaldi sisse ehk nad peavad taluma lennuki koormust – kuni 400 tonni. Kõik see, ka paigaldamine teeb asja üksjagu keeruliseks ja kalliks," rääkis ta.  Teise kolmandiku ehitushinnast annavad asfalditööd ning ülejäänud osa tehnosüsteemid ja keskkonnarajatised.
    Sellises mahus nii lühikese aja jooksul öösiti ehitamine on üsna harukordne– Riia lennujaamas tehti sarnaseid töid paar aastat tagasi, ent sealne lennurada vaja sulgeda juba kell 22. Vilniuses on sarnased tööd sel aastal ning seal läheb lennujaam kaheks kuuks täiesti kinni, kõik lennud käivad läbi Kaunase. "Me ei saa sellist asja kahjuks endale lubada," rääkis lennujaama äriarendusjuht Priit Koff. Tallinnas lähevad tööd tema sõnul kiiremini tehnoloogia ja hea planeerimise tõttu.
    Terminal laiemaks
    Reisijaterminalis tehtavad muudatused saavad alguse juba väljast – sel nädalal alustas Viamer Grupp hoone ette terminali pealesõidu ringristmiku rajamist. Ehitusaeg on aprill ja mai, ringristmiku valmimise tähtaeg on 1. juuni.
    Terminalihoone läheb lõuna suunas laiemaks ning seal teeb kokku 5 miljonit eurot maksvaid töid Astlanda Ehitus. Üks märgatavamaid muutusi on see, et praegu terminali keskosas olev julgestuskontrolli ala liigub hoone lõunaserva. Uus turvakontrolli ala on senisega võrreldes kaks korda suurem ning saab ka uued julgestusliinid. Läbilaskevõime peaks oluliselt suurenema, kuna rohkem inimesi mahub end kontrolliks ette valmistama.
    Praegu toimub turvakontroll terminali keskosas ning väravate juurde saamiseks tuleb kontrollist läbi tulles tagasi pöörata. Edaspidi toimub liikumine otse väravate suunas.
    Endisele turvakontrolli alale tuleb kommertsala, mille külastamiseks on siiski vaja turvaala läbida. Avalikus alas tuleb aga põhikorruse lõunaserva uus kohvik koos terrassiga, millelt on vaade lennurajale.
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Airbus sõlmis Türgiga ligi 20 miljardi dollari suuruse tarnelepingu
Turkish Airlines sõlmib Rolls-Royce Holdings ja Airbusiga lepingu lennukikomponentide kodumaiseks tootmiseks, mille väärtus on 20 miljardit dollarit, mis on osa eelmisel aastal välja kuulutatud suuremahulisest ostust.
Turkish Airlines sõlmib Rolls-Royce Holdings ja Airbusiga lepingu lennukikomponentide kodumaiseks tootmiseks, mille väärtus on 20 miljardit dollarit, mis on osa eelmisel aastal välja kuulutatud suuremahulisest ostust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti väikelinnas on ohus 650 töökohta. "Tuleb pikk kohtuasi"
Kui Kiviõli Keemiatööstuse põlevkiviõlitehas ei täida järgmiseks aastaks keskkonnaameti nõudeid, peab see tegevuse lõpetama. Tehase direktor plaanib nõuded kohtus vaidlustada.
Kui Kiviõli Keemiatööstuse põlevkiviõlitehas ei täida järgmiseks aastaks keskkonnaameti nõudeid, peab see tegevuse lõpetama. Tehase direktor plaanib nõuded kohtus vaidlustada.