Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu riskid: ELi raha ja paisuvad kulud

    Kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail juht Baiba Rubesa ja tasuvusanalüüsi teinud EY Läti partner Nauris Kļava.Foto: Andres Haabu

    Suurimad Rail Balticu projekti ohustavad riskid on ehituskulude paisumine arvatuks suuremaks, ELi arvatust väiksem rahastus, ehitustööde viibimine ja turuolukorra muutus.

    Kolmapäeval avaldas raudteeprojekti arendamiseks loodud kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail projekti tasuvusuuringu, mille koostas konsultatsioonifirma EY. Analüüsi kokkuvõtet tutvustati juba eelmisel nädalal, see aga keskendus rohkem projekti plussidele.
    Üks suurimaid ohtusid on, et Euroopa Liidust tulev rahastus võib kujuneda arvatust väiksemaks või kaduda pärast 2020. aastat sootuks. Praegu loodavad Balti riigid, et EL katab kuludest 85%. Kui raha tuleb palju vähem, projekti tasuvust uuesti hinnata, et välja selgitada, kas sellel on mõtet, kui rahastamiseks on vaja võtta laenu või suuremat riigieelarvelist panusti.
    Uuring toob olulisena välja ka ohu, et Rail Balticu ei õnnestu piisavalt kiiresti või piisaval määral äriks pöörata. Selle maandamiseks pakub konsultatsioonifirma välja, et tuleks teha eraldi äriuuring, mis selgitaks välja kauba- ja reisijaveo klientide täpsed vajaduseks. Samuti tuleks teha juba olemasoleval raudteevõrgul katsetusi ning uurida võimalusi kulude kokkuhoiuks.
    Märkimisväärne on ka risk, et projekti kulud on alahinnatud. EY märgib analüüsis, et juhul, kui ehitusmaksumus kujuneb arvatust rohkem kui 26% suuremaks, pole raudteeprojektil mingit majanduslikku mõtet.
    Uuringus hindab EY Rail Balticu rajamiseks vajaliku kapitalikulutuste mahu 5,8 miljonile eurole. RB Raili juht Baiba Rubesa rääkis teisipäeval ajakirjanikele, et hinnang veel täpsustub, kuna mitmed uuringud ja eelprojektid saavad alles järgmisel aastal valmis. "See on 6 miljardi eurone projekt, pluss-miinus. Loodame, et miinus on suurem kui pluss," rääkis ühisfirma juht.
    Tulu majanduslikust mõjust
    Finantsilises mõttes pole raudtee tasuv projekt – jooksvad tulud hakkavad jooksvaid kulusid katma kõige varem 2031. aastal.  Aastal 2026 tööd alustava raudtee esimesed viis aastat saavad igal juhul olema rasked, kuna reisija- ja kaubavoo tekkimine võtab aega.
    Tasuvusanalüüs jõuab siiski järeldusele, et tervikuna on projekt kasumlik – seda seetõttu, et projektiga kaasneb sotsiaal-majanduslik mõju, mille suurus võib ulatuda 16,2 miljardit eurot.
    Näiteks peaks kliimamuutuste vähendamine andma ühiskonnale 3,3 miljoni euro väärtuses hüvangut. Kasu tuleb näiteks sellest, et Rail Balticu rongid sõidavad elektriga ning saastavad seetõttu maanteetranspordist vähem õhku, mis tähendab ka väiksemat mõju keskkonnale ja kiimale.
    Ohutust tõstab Rail Baltic analüüsi järgi aga 892 miljoni euro eest.  Uuring toob näiteks välja, et iga läbitud 1 miljardi kilomeetri kohta tuleb autoga reisides ette 11 surma, rongiga aga vaid 0,16 hukkunut. Keskmise Balti riigis elava inimese majanduslikuks väärtuseks hindab uuring seejuures 1,35 miljonit eurot.
     
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Balti börsid lõpetasid kvartali tõusupäevaga
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus kvartali viimasel kauplemispäeval 0,08% plusspoolel, jäädes kvartaliga siiski miinusesse.
Balti koondindeks Baltic Benchmark sulgus kvartali viimasel kauplemispäeval 0,08% plusspoolel, jäädes kvartaliga siiski miinusesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.