Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Balticu riskid: ELi raha ja paisuvad kulud

    Kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail juht Baiba Rubesa ja tasuvusanalüüsi teinud EY Läti partner Nauris Kļava.Foto: Andres Haabu

    Suurimad Rail Balticu projekti ohustavad riskid on ehituskulude paisumine arvatuks suuremaks, ELi arvatust väiksem rahastus, ehitustööde viibimine ja turuolukorra muutus.

    Kolmapäeval avaldas raudteeprojekti arendamiseks loodud kolme Balti riigi ühisfirma RB Rail projekti tasuvusuuringu, mille koostas konsultatsioonifirma EY. Analüüsi kokkuvõtet tutvustati juba eelmisel nädalal, see aga keskendus rohkem projekti plussidele.
    Üks suurimaid ohtusid on, et Euroopa Liidust tulev rahastus võib kujuneda arvatust väiksemaks või kaduda pärast 2020. aastat sootuks. Praegu loodavad Balti riigid, et EL katab kuludest 85%. Kui raha tuleb palju vähem, projekti tasuvust uuesti hinnata, et välja selgitada, kas sellel on mõtet, kui rahastamiseks on vaja võtta laenu või suuremat riigieelarvelist panusti.
    Uuring toob olulisena välja ka ohu, et Rail Balticu ei õnnestu piisavalt kiiresti või piisaval määral äriks pöörata. Selle maandamiseks pakub konsultatsioonifirma välja, et tuleks teha eraldi äriuuring, mis selgitaks välja kauba- ja reisijaveo klientide täpsed vajaduseks. Samuti tuleks teha juba olemasoleval raudteevõrgul katsetusi ning uurida võimalusi kulude kokkuhoiuks.
    Märkimisväärne on ka risk, et projekti kulud on alahinnatud. EY märgib analüüsis, et juhul, kui ehitusmaksumus kujuneb arvatust rohkem kui 26% suuremaks, pole raudteeprojektil mingit majanduslikku mõtet.
    Uuringus hindab EY Rail Balticu rajamiseks vajaliku kapitalikulutuste mahu 5,8 miljonile eurole. RB Raili juht Baiba Rubesa rääkis teisipäeval ajakirjanikele, et hinnang veel täpsustub, kuna mitmed uuringud ja eelprojektid saavad alles järgmisel aastal valmis. "See on 6 miljardi eurone projekt, pluss-miinus. Loodame, et miinus on suurem kui pluss," rääkis ühisfirma juht.
    Tulu majanduslikust mõjust
    Finantsilises mõttes pole raudtee tasuv projekt – jooksvad tulud hakkavad jooksvaid kulusid katma kõige varem 2031. aastal.  Aastal 2026 tööd alustava raudtee esimesed viis aastat saavad igal juhul olema rasked, kuna reisija- ja kaubavoo tekkimine võtab aega.
    Tasuvusanalüüs jõuab siiski järeldusele, et tervikuna on projekt kasumlik – seda seetõttu, et projektiga kaasneb sotsiaal-majanduslik mõju, mille suurus võib ulatuda 16,2 miljardit eurot.
    Näiteks peaks kliimamuutuste vähendamine andma ühiskonnale 3,3 miljoni euro väärtuses hüvangut. Kasu tuleb näiteks sellest, et Rail Balticu rongid sõidavad elektriga ning saastavad seetõttu maanteetranspordist vähem õhku, mis tähendab ka väiksemat mõju keskkonnale ja kiimale.
    Ohutust tõstab Rail Baltic analüüsi järgi aga 892 miljoni euro eest.  Uuring toob näiteks välja, et iga läbitud 1 miljardi kilomeetri kohta tuleb autoga reisides ette 11 surma, rongiga aga vaid 0,16 hukkunut. Keskmise Balti riigis elava inimese majanduslikuks väärtuseks hindab uuring seejuures 1,35 miljonit eurot.
     
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.