Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Chaneli bumerang solvas Austraalia aborigeene
Chanel hakkas tootma ligi 1500dollarist bumerangi, mis vihastas aborigeenid välja.Foto: Chanel
Prantsuse luksuskaupade tootja Chanel tõi turule bumerangi hinnaga 1460 dollarit, millega vihastas välja Austraalia põliselanikud.
Aborigeenide järeltulijaid esindavad advokaadid teatasid, et prantslaste soov sel moel raha teenida solvab ja alandab põliselanike järglasi ja nende hoitavat kultuuri. „Ma ei mõista, mille poolest erineb see odavast bumerangist, mida saab igast lennujaamast osta. See on lihtsalt sama asja palju kallim versioon,“ rääkis BBC-le ettevõtte Indigenous Arts Code juht Gabrielle Sullivan. Tema firma võitleb juba aastaid selle eest, et keelataks pärismaalaste kunsti, muusikariistade ja muude esemete koopiate sissevedu Austraaliasse.
Austraalia pärismaalasest kunstniku Bibi Barba sõnul kannab aborigeenide kunst sotsiaalkultuurilist mõtet – õigeid bumerange valmistavad kohalikud käsitsi, aga sageli viivad turistid koju välismaal vorbitud massitoodangut. „Massitootmine jätab põliselanikud ilma võimalusest müüa oma autentset kaupa,“ märkis Barba.
Teema sotsiaalmeediasse kerkimisel vältis Chanel kaks päeva seda kommenteerimast, kuid avaldas lõpuks teate, et austab kõiki kultuure ja palub vabandust, et mõne kultuuri esindajad tunnevad ennast solvatuna.
Sellegipoolest leiab Barba, et Chaneli vabandamisest ei piisa – firma peaks jagama bumerangimüügist saadava tulu organisatsioonidega, kes võitlevad originaalkunsti koopiate tootmise vastu. Tema sõnul on probleem laiem: praegu tõusis juhtum tähelepanu orbiiti seepärast, et skandaali sattus ülemaailmselt tuntud firma, kuid samal ajal toodavad väiksemad välismaa firmad Austraaliaga seotud esemeid pidevalt, lihtsalt nende puhul jääb see märkamata.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.