Soomlane majandab Hiiumaal sadamat

02. juuni 2017, 07:15
Hiiumaa firma OÜ Roograhu Sadam tegevjuht ja omanik Jari Lindroos.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170602/NEWS/170539972/AR/0/AR-170539972.jpg

Mereranda suvilakohta otsinud soomlase kätte sattus kümme aastat tagasi juhuslikult sadamaprojekt, millest nüüd on kasvanud välja hoopis Hiiumaa üks populaarsemaid söögikohti.

„Äriplaan oli teha sadam ja väike kohvik, kus paadiga tulevad külalised saavad snäkki osta,“ räägib OÜ Roograhu Sadam tegevjuht ja omanik Jari Lindroos. „Aga nii pea, kui me hakkasime tegema pitsasid, said need kohe väga populaarseks. Seetõttu on toitlustamine muutunud põhiliseks. Selles mõttes äriplaan ei teostunud, see läks hoopis teises suunas.“

Lindroos räägib eesti keelt mõnusa soome aktsendiga. „Töö käigus automaatselt õppisin,“ vastab ta küsimusele eesti keele oskuse kohta ja lisab naerdes: „Ja mul on koduõpetaja ju omast käest võtta.“ Lindroos tuli Eestisse 2002. aastal seoses töökohaga Caterpillari kaevandus- ja ehitusmasinate vahendusfirmas. Tuli esialgsete plaanide kohaselt kolmeks kuuks, ent jäigi paikseks, ta on abielus eestlannaga.

Väikesadamat haldav Roograhu Sadam pääses Gaselli TOPi (704. koht) paljuski tänu edukalt tegutsevale restoranile. Näiteks 2015. aastal andis ettevõtte käibest 88 protsenti toitlustamine ja võrdselt kuus protsenti majutus ning sadamateenuste osutamine. Ka eelmine, 2016. aasta oli firmale hea, ent gasellilikku hüpet ei tehtud. Põhjuseks see, et mullu aprillis asutati OÜ Hiiu Gruuv, mis tegeleb toitlustamise ja majutamisega. Roograhu Sadam jätkab sadama haldamisega.

„Kuna restorani pool läks nii intensiivseks, pidasin ma õigeks, et ka personal saaks selles äris osaleda,“ põhjendab Lindroos uue firma asutamist. Hiiu Gruuvi omanikeks on Lindroos, peakokk Karmo Voolma ja teenindaja Eerika Laur.

Roograhu Sadam asub kolme kilomeetri kaugusel Kärdla linnast. Tee sadamasse viib Kärdla lennujaama peahoone eest mööda. Kui keskpäeval 12 paiku on sadama parklas vaid mõned, küllap teenindajate autod, ja restoranis ei ühtki klienti, siis tund aega hiljem naudib lõunasööki kümmekond autoseltskonda. Roograhu Sadama hittroad on kalatoidud ja pitsad. Mullu augustis rekordpäeval küpsetasid kokad 160 pitsat.

Toitlustuskoha eripära on see, et ta on üks väheseid Hiiumaal, mis on aastaringselt avatud. „Esimestel aastatel tõi see meile kahjumit, nüüd oleme talvekuudel enam-vähem nullis,“ lausub Lindroos. „Meie eesmärk on olla aastaringselt lahti, et personal püsiks sama.“

Lindroos sattus sadamaprojekti teostama juhuslikult. Nad otsisid abikaasaga 2006. aastal suvilakohta kuskil Eesti mererannas. Tuttav kinnisvaramaakler andis teada müügis olevast kinnistust Kärdla lähedal Pühalepa vallas, kuhu oli plaanitud ehitada sadam. „Minul kui pensionieelikul tekkis mõte, et äkki oleks just sadam õige asi, millega pensionile jäädes tegeleda,“ meenutab Lindroos. „Pealegi olin ma kunagi Soomes Inkoo linnas tegelenud sadamakinnistuga ja mu tütrel oli seal restoran.“

Enne Roograhu Sadama asutamist 2009. aasta veebruaris jõudis Lindroos korda teha vana kai ja ehitada paadikuuri. Sadamahoone ja restoran avasid ukse 2011. aasta suvel. Aastas külastab sadamat umbes sada mootorpaati ja väiksemat jahti.

„Masu aeg on kõige parem aeg ettevõtlusega alustamiseks,“ üteb Lindroos. „Kui sa saad raskel ajal hakkama, saad hakkama ka edaspidi. Ainult, et sul peab olema piisavalt raha ettevõtte käivitamiseks.“ Lindroosi andmeil on ta sadamaprojekti investeerinud ligi üks miljon eurot. „Soomes oleks see läinud mitu korda kallimaks,“ lisab ta. „Ettevõtluskliima on Eestis hea. See oli minu jaoks üllatus, et ametnikud on olnud abivalmid ja kõik vajalikud asjatoimetused seoses firmaga on läinud suhteliselt lihtsalt.“

Paiknemine lennujaama vahetus naabruses pole Lindroosi sõnul neile probleeme tekitanud. Ainult et korstna pidid nad tegema ettenähtust 20 sentimeetrit lühema ja lipuvardast kärpima 70 sentimeetrit. „Tegelikult oleme tänu lennujaamale saanud kliente juurde,“ märgib Lindroos. „Lennureisijad teevad meie söögikohas aega parajaks ja meid on reklaamitud lausa Saksamaa ajakirjanduses.“

Nimelt sattus kolm aastat tagasi Hiiumaa lennujaama väikelennuk Lufthansa pilootidega. Suurte lennufirmade piloodid armastavad pidada arvet, kui paljusid lennujaamu on nad maailmas külastanud. Üldjuhul on tegu suurte lennujaamadega, kuhu nad töö tõttu satuvad. Sedapuhku otsustas aga grupp Saksamaa lendureid üürida väikelennuki ja külastada pisikesi lennujaamu, Eestis näiteks Kärdlat ja Kihnut.

„Nad ööbisid meie hotellis merevaatega tubades,“ räägib Lindroos. „Juhtus imeilus ilm olema ja nad jäid väga rahule. Hiljem rääkisid nad ühele Saksamaa väljaandele, et nad ööbisid Hiiumaal maailma ilusaimas lennujaama hotellis. Tänu neile on nüüd igal suvel mitmed Saksa väikelennukid Hiiumaale lennanud.“

 

Üks küsimus

Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

OÜ Roograhu Sadam tegevjuht Jari Lindroos

Tee tööd töö ajal, maga magamise ajal. Meil on töötempo suhteliselt kõrge. Seega, kui ma üles ärkan, tuleb kogu aeg tööd teha. Mitte midagi ei teki ega lahene iseenesest, kõik tuleb vaid tööga. Samas toonitan, et magada tuleb magamise ajal. Inimene peab ennast välja puhkama, magamata inimene ei jaksa tööd teha.

Sageli tõusen hommikul kella kuue paiku ja tulen sadamasse saia küpsetama. Me tahame ööbijatele pakkuda hommikusöögil oma küpsetatud sooja saia. Minu meelest peab ettevõtja olema nagu treener. Ta peaks näitama töötajatele, kuidas seda või teist asja teha. See on tõhusam, kui sa näitad ette ja seletad töötajatele, mitte ei käsuta, et tee nii ja nii.

OÜ Roograhu Sadam tegevjuht unistab

Oleme väikesadam, meie juurde tulevad eelkõige mootorpaadid, mitte niivõrd purjekad. Ja suured purjekad ei saa üldse siia tulla, sest meie sadama sügavus on kaks ja pool meetrit. Me lubame tulla sadamasse alusetel, mille süvis on maksimaalselt 1,8 meetrit.

Tahame praeguse sadama vahetusse lähedusse kaevata uue sadamabasseini. Me unistame suuremast sadamast. Oleme selleks ostnud kaks ja pool hektarit mereäärset maad, seega on võimalus unistus ellu viia olemas.

Mis puutub toitlustust, siis tahame ka selles vallas laieneda. Meil on mõtteid, kuidas ruumi juurde saada ja rohkem külastajaid teenindada.

Kommentaar

Pikkade sammudega mees

Kaja Hiis, restoraniklient, SA Tuuru konsultant ja Tuuli Tammla, restoraniklient, MTÜ Hiiukala tegevjuht

Käime Roograhu Sadamas sageli lõunatamas, sest see on üks parimaid Hiiumaa söögikohti. Oluline on, et see koht on aastaringi lahti. Suvel on teinekord siin väga palju rahvast ja siis on ainuke viga see, et ooteaeg kipub pikaks minema.

Vahel teenindab sööjaid sadama peremees Jari ise. Ja kui vaja, vaaritab ka toite. Jari on väga tähelepanelik klientide suhtes. Ta jõuab kõigiga silmsideme luua ja anda märku, et on sinu kohalolekut märganud. Me oleme omavahel muianud, et ilmselt on Jari kõige pikema sammuga mees Hiiumaal. Ta liigub pikkade sammudega ja kiiresti. Ega muidu ta kõikjale ei jõuakski – tulebki pikad sammud teha.

Jari osaleb maakondlikus arenduskeskuses Tuuru mentorina, tal on ettevõtja kogemusi nii Soomes kui Eestis tegutsedes. Ta jagab oma kogemusi tasasel ja rahulikul moel ning kõik jäävad teda kuulama. Ta on usaldusväärne ja pühendunud, ta on väga sümpaatne inimene.

Sadamapidaja kolm soovitust

1. Julge suunda muuta. Meie äriplaan oli rajada eelkõige sadam, aga läks teisiti – restorani pool on kasvanud tunduvalt suuremaks. Ei pea jooksma läbi seina, kui sa näed, et plaanitu ei edene. Vägisi punnitades asi ei toimi, pigem istu maha ja mõtle, et äkki on õige aeg vahetada suunda ning keskenduda millelegi muule.

2. Ole uuendusmeelne. Ei maksa liiga palju jälgida, mida konkurendid teevad, pigem hoia oma joont. Kui sina teed midagi esimesena ja teised järgivad sind, siis tõenäoliselt oled sina edukam ja teenid rohkem. Me ei pea konkurentidelt snitti võtma, me teeme seda, mida oskame, ja see on meie tugevus. Meil on oma firmaroad, näiteks külmsuitsusäinas, säinakotletid või ahvenamarja kotletid. Meie menüüst on konkurendid üht-teist üle võtnud, see ei aja meid närvi, las proovivad.

3. Ära muretse. Liiga palju energiat ei tohiks minna muretsemisele. Kui liialt muretsed, siis firma ei arene. Sul peab olema hea kindel tunne, et seisad tugevalt jalgadel ning tead, mida edasi teha.

Pane tähele

* Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.

* Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja ärikasum enne makse aastatel 2013, 2014 ja 2015. 2013. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2013-2015 kasvama käive ja ärikasum vähemalt 50%.

* TOPi jõudis tänavu 875 ettevõtet.

Loe Äripäevast

Viimati ilmunud lood gasellettevõtetest

* „Võru elektrifirma on särtsu täis“ Võru firmast OÜ Kagu Elekter 5.04.2017 lehes.

* „Järvamaa firma küpsetab kasumit“ Järvamaa firmast OÜst Thermoarena 26.04.2017 lehes.

* „Raamideta tegutsev raamija“ Tallinna firmast OÜst Ramino Art 3.05.2017 lehes.

Loe veebist: www.aripaev.ee/gasell

Gaselliliikumist toetavad LHV ja Markit.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
01. June 2017, 23:28
Otsi:

Ava täpsem otsing