Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Steve Jobsi 3 omadust, mida iga juht peaks üle võtma
Kommunikatsiooniekspert Cameron Craig, kes on töötanud nii Apple’i, Visa, PayPali kui ka teiste brändidega, tõdes, et just Apple’i juht Steve Jobs ja USA kantrimuusik Johnny Cash on andnud talle kolm parimat hea juhtimise soovitust.
"Võiks mõelda, et Johnny Cash ja Steve Jobs olid täielikud vastandid, kui asi puudutas äri, poliitikat, religiooni ja elu üldse. Tegelikult oli neil juhtidena väga palju sarnasusi," rääkis Craig Business Insiderile.
Ta on töötanud Johnny Cashi tuuridel meediaeksperdina ja Apple'i PR-meeskonnas ning seega näinud lähedalt kahe suurkuju käitumist.
"See võib paljusid üllatada, et Steve'il oli Johnny Cashi vastu sügav austus," ütles Craig ja märkis, et Jobsil polnud kantri kuulaja maine, sest kõik teadsid, et talle meeldivad Bob Dylan, The Beatles ja The Grateful Dead.
Allpool on toodud kolm juhtimise õppetundi, mis Craig sai nii Jobsi kui ka Cashiga koos töötades.
Ole hea jutuvestja
Craigi sõnul olid nii Cash kui ja Jobs väga head jutuvestjad.
Johnny Cashi lugudes oli peksupoiss sageli kangelane - olgu ta vang, põlisameeriklane või valesti mõistetud noor. Ta andis hääle neile, kes olid maha surutud või kellele ei pakutud piisavalt võimalusi, ja võitis sellega publiku südame.
Steve Jobs seisis nii-öelda lihtsurelike eest, kellele tehnoloogia ei pakkunud piisavalt võimalusi, sest see oli liiga keeruline, et igaüks oskaks seda kasutada. Kui Jobs tutvustas uusi Apple'i tooteid, tõi ta sageli esimese asjana esile probleemi või pahalase, mis oli alati keerulisus, ning sellele järgnes lahendus: Apple'i värskeim riist- või tarkvara.
Head juhid seavad endale prioriteedi leiad oma ettevõttele unikaalne lugu. Nad küsivad endalt, kuidas nende firma või toote olemasolu teeb maailma paremaks.
Craig toob näiteks Tesla, mis ei ole tema sõnul autotootja, vaid ettevõtte eesmärk on energiat säästa. Samamoodi ei ole Uber autoteenuse pakkuja, vaid tehnoloogiafirma.
Igas köitvas loos on ka natuke haavatavust. Kui juht räägib ausalt ka nõrkadest külgedest, kuulame tähelepanelikumalt ja hakkame nendes lugudes nägema iseennast. Jobs ja Cash mõlemad kasutasid seda tehnikat, mistõttu neid mäletatakse kui väga ehedaid ja inimlikke juhte.
Ära aja asju keeruliseks
Johnny Cashi laulud oli lihtsad, kolme tuuri lood. Kui ta alustas 1950. aastatel oma esimese bändiga, polnud neil isegi trummarit. Selle kompenseerimiseks mõtles bändi kitarrist välja erilise käigu. Seegi oli lihtne nagu laulude tuurid, ent selles oli sügavust.
Nagu me kõik teame, on ka Apple'i toodete disain petlikult lihtne. Tegelikult on selle taga peidus keeruline maailm, mis teeb need tooted eriliseks. Ettevõte on võtnud õigeid riske selles vallas, mida tootesse mitte panna, samuti on välja mõeldud võimalusi, mille peale pole keegi veel tulnud.
Organisatsioone tõmbab Craigi hinnangul kangesti keerulisuse poole, tekitades igasugu protsesse, hierarhilisi struktuure ja analüüsides andmeid aina rohkem ja rohkem. Head juhid teevad asjad lihtsaks ja teenivad sellega ära oma meeskonna heakskiidu. Nad teavad, et tuleb küsida "miks?" ja kordavad seda sageli. Nad jälgivad rangelt oma meeskondi ja ressursse ning veenduvad, et tehakse pigem vähem, mitte rohkem.
Head juhid annavad selgust ka siis, kui ümberringi valitseb kaos. Nad teevad ka midagi, mida ükski keeruline andmestik või analüüs teha ei suuda - nad inspireerivad lihtsate sõnade ja tegudega.
Julge tunnistada vigu
Üks omadus, mis tippjuhil kindlasti peaks olema, on julgus näha oma miinuseid, möödalaskmisi ning neid suuta ka avalikult tunnistada.
Igaüks ebaõnnestub vähemalt mingilgi hetkel ning on oluline, et tehtud viga ei saadaks inimest tema edasisel karjääriteel. Juht peaks suutma oma vigu analüüsida ning vajadusel julgema otsast peale alustada. Steve Jobs vallandatigi ju Apple’ist teadupärast 1985. aastal. See aga ei heidutanud teda ning mõne aasta pärast oli ta ettevõtte eesotsas tagasi. Jobs on ise tagasivaatavalt öelnud, et ilmselt oli see parim, mis temaga eales juhtuda sai. Jobs lausus, et ta tundis Apple’is esimest korda töötades tohutut survet edukas olla. Vahepealsel perioodi, mil ta tegeles NeXTi ning Pixariga, võis ta tunda aga end taas algajana ning see oli tema jaoks oluliselt kergem ja meeldivam tunne.