Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Taxify avas hiinlastele akna Euroopasse

    Tänasest alustas Taxify koostööd maailma suurima sõidujagamisteenust pakkuva platvormiga Didi Chuxing. Partnerlusega investeerib Didi Taxifysse ning toetab Eesti ettevõtte edasist kasvu Aafrikas ja Euroopas.

    Nad valivad igas regioonis ühe kohaliku platvormi, keda rahastavad. Meie esindame Euroopa ja Aafrika regiooni.

    Taxify kaasasutaja Martin Villig
    Didi jaoks on Taxify sisuliselt aken Euroopasse, möönis Taxify kaasasutaja ja omanik Martin Villig. "Nad valivad igas regioonis ühe kohaliku platvormi, keda nad rahastavad. Meie esindame Euroopa ja Aafrika regiooni," selgitas Villig. „Olime erinevate investoritega läbi rääkinud pea poolteist aastat ja nendega tundus klapp algusest peale väga hea.“
    Martin Villigi sõnul mängis suurt rolli ka tõsiasi, et Didi on sama valdkonna ettevõte. „Olgugi et nad on suurfirma, on neil meile sarnane start-up’i mentaliteet,“ selgitas ta.
    Villigi sõnul paneb Didi lauale lisaks rahale ka tehnolooglilise kompetentsi ja kogemuse.
    Ida ja Lääne ärikultuuri erinevust Didiga suheldes nad ei tajunud. "Põhjus on ka selles, et Didi inimesed on välismaal õppinud, töötanud ning seejärel naasnud Hiinasse." Ta lisas, et partner tajub Lääne kultuuri väga hästi: "Nad on globaalne ettevõte ja saavad aru, kuidas tuleb tegutseda."

    Taxify investorite ring on lai. Kontroll jääb ka pärast tehingut hiinlastega seniste investorite kätte. Kõige suurem tükk firmast kuulub jätkuvalt asutaja Markus Villigile.

    Viimati kaasas sõiduvahendaja suurema summa 2014. aasta lõpus, kui reklaamifirma Adcash, kiirendi Rubylight ja erakapitali firma TMT Investments paigutasid firmasse 1,72 miljonit dollarit.

    Väiksem summa ehk 333 000 dollarit kaasati ka eelmisel aastal. Võrreldes Didi investeeringuga, mille suurust osapooled küll ei avalda, on sellised summad aga ilmselt peenraha.

    Hiinlaste Didi Chuxing tegutseb peamiselt kodumaal ning firma kodulehe järgi on sel enam kui 400 miljonit kasutajat. Eelmisel aastal ostis firma ka enda suurima konkurendi Uberi Hiina-äri.

    Tänavu aprillis kaasas Didi peamiselt Hiina suurpankadelt 5,5 miljardit dollarit. CNBC teatas toona asjaga kursis olevatele allikatele viidates, et tehinguga hinnati firma väärtuseks umbes 50 miljardit dollarit. Viidatakse, et Hiina tegija võib koguni Uberist suurem olla.

    Didi ise on keskendunud peamiselt Hiina turule, ent firma on panustanud teistesse regionaalsetesse tegijatesse, näiteks pandi 100 miljonit dollarit Lyfti, mis on Uberi peamine konkurent USA turul.

    Sarnaseid strateegilisi partnerlusi on Didi teinud ka näiteks Brasiilias. Taxify puhul huvitas firmat eriti Euroopa ja Aafrika äri.

    Ärilehe hinnangut, et tehingu suurus ulatub üle 10 miljoni euro, Villig kommenteerida ei saanud. "Maht on kindlasti korralik. Kaasasime raha Eesti osaühingusse ning meie arvates on see ka hea tunnustus - raha on ikkagi võimalik ka Eesti ettevõttesse kaasata," möönis ta.
    Investorile eriõigused
    Hiina investor sai sõlmitud lepingu järgi endale Taxify eelisaktsiad, mis tähendab, et nüüdsest on ettevõtte juhtidel Markus ja Martin Villigul vaja osade otsuste langetamiseks Didi nõusolekut. Näiteks saab Hiina firma eelisjärjekorras dividende ning samuti ei saa Taxify juhid järgmise nelja aasta jooksul ilma nõusolekuta müüa enamusosalust või IPOt korraldada. Martin Villigi sõnul on suuresti tegu formaalsuse ja standardsete piirangutega.
    "Nii-öelda lock-in-periood on tehingutes täiesti tavapärane," tõdes ta ja lisas, et teatud asju peavad Tafixy juhid investoriga kooskõlastama, kuid igapäevases juhtimises midagi otseselt ei muutu.
    Ka dividende ei plaani idufirma järgmise 4-5 aasta jooksul maksma hakata, kinnitas ta. "Pigem on vaja ikkagi kasvada ja turuosa võita. Meie tööstusharus hakkavad asjad toimuma alles 10-15 aasta pärast. Hetkel me suures mahus dividendide maksmist vähemalt ei prognoosi," muigas ta.
    Tänasest on ettevõtte juhatuses ka uus liige, Haichen Wang. "Meil on kokku lepitud kord kvartalis juhatuse nõupidamised, kus me teatud teemasid arutame ning tema on neis aruteludes investori esindaja," väljendas Villig, et positsioon on lihtsalt üks instrument, millega investor saab firmas toimuval näppu pulsil hoida.
    Villigi sõnul jättis Hiina investorile sügava mulje ka Taxify võime ennast ise ära majandada – seni vaid kaks miljonit eurot kaasanud ettevõte on eelmise aasta lõpust saadik kasumis, kinnitas Villig. "Oleme suutnud asju eestlaslikult ja pisut teistmoodi teha, kui teised tööstusharu esindajad, kes kulutavad igas kvartalis miljardeid," möönis ta.
    Pardale töökäsi juurde
    Ettevõtte suurim kasv tuleb Villigi sõnutsi viimasel ajal just Aafrika mandrilt – juba üle poole Tafixy käibest ja äri kasvust tuleb viiest Aafrika suurlinnast, avaldas ta. Taxify tegutseb Johannesburgis, Kaplinnas, Kairos, Lagoses ja Durbanis. "Vaatame vaikselt ka järgmisi linnu, kuid juba need linnad, kus tegutseme, on niivõrd suured, et seal kulub enda turupositsiooni kindlustamiseks aastaid," selgitas ta.
    Suur osa kaasatud kapitalist lähebki just uue tööjõu palkamiseks. Ainuüksi tänavu plaanib ettevõte palgata juurde sadakond inimest, avaldas Villig. Pooled neist klienditoe ja pooled tarkvaraarenduse suunale. "Reaalsus on see, et enamuse tarkvaraarendajaid peame Eestisse sisse tooma. Eestist nii kiiresti nii palju inimesi ei leia," möönis ta.
    Taxify kaasasutaja Martin Villig.Foto: Raul Mee
    Kahtluse peale, et ega nii kiire laienemine liiga suur tükk ole, kostis Villig, et viimases kvartalis palkasid nad pea 50 inimest. "Saja inimese palkamine ei ole utoopia. Oleme juba näinud, et seda suudame." Ta tõi näiteks, et kui Taxify terve meeskond jääb hetkel alla 200 inimese, siis ainuüksi Didi tarkvaraarenduses töötab 3000 inimest. "Loodetavasti saame kasvamisel ka nende kogemust kaasata," sõnas ta.
    Mobi Solutions suurendas osalust
    Suure Hiina partneri kaasamise uudise varjus suurendas ettevõttes enda osalust ka Eesti tehnoloogiaettevõtjate ja -spetsialistide investeerimisfirma Mobi Solutions, mille omanikeringi kuuluvad näiteks Rain Rannu, Linnar Viik ja Veiko Raime. Mobi Solutions on Taxify osanik juba 2014. aastast. "Start-up’il on aeg-ajalt vaja ka vahefinantseerimist. Nad aitasid meid eelmisel aastal ja erinevate tehingute tulemusena suurenes nende osalus ka selle rahakaasamise raundi käigus," selgitas Villig.

    Turg kümme korda suuremaks

    Taksod moodustavad praegu 1-2% Euroopa transpordisektorist. Meie visioon pole konkureerida selle turuosa sees, vaid kogu sektorit oluliselt laiendada. Näeme, et sõidujagamine annab paljudele võimaluse paindlikult raha teenida. Seni on inimesed harjunud vaatama taksot kui bussi. Kui inimeste mõttemall hakkab muutuma ja nähakse, et sõidujagamine on normaalne, kasvab meie arvates ka taksonduse turuosa sektoris 4-5 korda. Kui suudame panna samasse autosse veel ühe inimese juurde, ehk tekitada n-ö car-pooling'u, muudab see teenust omakorda odavamaks ja rohkematele kättesaadavamaks. Sama juhtub, kui kunagi jõuavad turule isesõitvad autod. Kindlasti ei ole meie eesmärk selle 2% sees verist konkurentsi pidada, vaid töötame selle nimel, et kogu taksonduse turuosa 20% või 50%ni viia.

    .
  • Hetkel kuum
Suur analüüs: maailmamajanduse jõujoonte murrangus pole Euroopa seis kiita
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Saunumi käive kasvas, kahjum kahanes
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi tee avalikust häbipostist töövõiduni: süda jättis löögi vahele
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Raadiohommikus: miljard Pärnusse, uut moodi Tallinn ja tippjuhi nipid
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse. Mida linn asjast arvab, mida ootab ja mida kardab, räägib neljapäeval raadiohommikus linnapea Romek Kosenkranius.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse. Mida linn asjast arvab, mida ootab ja mida kardab, räägib neljapäeval raadiohommikus linnapea Romek Kosenkranius.