Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kui kaua meie pea veel valutab?

    Pea valutabFoto: PantherMedia/Scanpix

    JetGas OÜ juhatuse liige Janek Parkman viskab kõva kivi ühe ministeeriumi kapsaaeda.

    Kas lugeja oskab ära arvata, millises ministeeriumis menetletakse praegu sellise määruse eelnõu, mille seletuskirjast võib lugeda, et meid ümbritsev õhk on sedavõrd saastatud, et ainuüksi selle hingamine põhjustab inimesele terve rea tõsiseid kroonilisi terviseprobleeme?
    Saastatud õhu põhjustatud terviseprobleemid olevat sedavõrd tõsised, et toovad endaga Euroopa Liidus igal aastal kaasa 400 000 enneaegset surma. Euroopa Liidus kulutatakse igal aastal pea triljon eurot, millega leevendatakse ja korvatakse juba tekkinud tervisekahjusid.
    Ei, see ei ole sotsiaalministeerium. Te mõistaksite seda kohe, kui loeksite seletuskirjast, et määruse vastuvõtmine aitaks küll kaasa tervisekahjude 40% vähenemisele, aga sellega pole ministeeriumil erilist kiiret. Tegelikult ei kavatseta selle määruse eelnõud ei tervise- ja tööministri ega sotsiaalkaitseministriga isegi kooskõlastada. Loeme edasi ning jätkame arvamismängu.
    Seletuskirja teine osa arvutab määruse vastuvõtmisega kaasnevaid majandusmõjusid. Selles on jõutud järeldusele, et suurimateks õhusaaste tekitajateks on umbes 500 Eesti katlamaja, millel pole mingisuguseidki puhastusseadmeid. Hinnatakse, et määruse vastuvõtmisel tuleks kõigi nende katlamajade tossutamise vähendamiseks kokku investeerida umbes 20 miljonit eurot. Suur osa sellest investeeringust tasuks end energiasäästu kaudu juba mõne aasta jooksul ära ja veelgi suurem osa oleks võimalik saada riigilt tagastamatu abina.
    Investeeringud kauges tulevikus
    Kas jutt investeeringutest energeetikasse ja kiirest tasuvusest viis mõtted majandusministeerimile? Vale puha! Majandusministeerium toetab tasuvaid energeetikaprojekte kahel käel ja paneks need ilmselt „juba homme“ töösse. Meie küsitud ministeeriumi plaan on aga lükata kõik investeeringud vähemalt kümne aasta kaugusele tulevikku. Anname lugejale viimase, otsustava vihje.
    Seletuskirjast loeme, et Eesti üks probleemseimaid õhusaaste komponente on väävliühendid, mis lisaks sellele, et põhjustada inimesele peavalu, üldist ebamugavust ja ängistust, süvendavad ka astmat, takistavad kopsudel hapniku omandamist ning ärritavad hingamisteid. Väävliühendite allikaks on need Eesti katlamajad, mis põletavad põlevkiviõli, sedasama väävlirikast kraami, mille värsketest tootmisrekorditest on äsja teatanud nii Eesti Energia kui VKG.
    Sedasama põlevkiviõli on juba mitu aastat keelatud põletada Läänemerel seilavates laevades, aga Eesti katlamajades võib meie küsitud ministeeriumi loal seda järgmise kümnekonna aasta jooksul ilma igasuguste piiranguteta vabalt teha. Ilmselt vajasid Läänemere kalad peavalu ja hingamisraskuste eest märksa enam kaitset kui Eesti kuivamaa elukad.
    Jutt käib keskkonnaministeeriumist, kus on valmimas määruse eelnõu, mis lubab Eesti katlamajadel põlevkiviõliga tossutada veel kümme aastat ja kohati kauemgi. Miks nime poolest keskkonda kaitsev ministeerium lubab väävliheitmetega Eestimaa loodust ja inimeste tervist aastaid edasi rikkuda, on ebaselge.
    Soomes on väävliheitmetel tulevast aastast ranged piirangud peal ning Lätis ja Leedus on need muude kütuste kasutamise tõttu niigi minimaalsed. Kas keskkonnaministeeriumi leebe hoiak on ehk osa samast mustrist, kuhu kuuluvad ka varasemad õlitootjaid soosivad otsused, näiteks keskkonnatasude (tagantjärele!) alandamine või siis tasuta saastekvootide eraldamine? Kui see on tõesti nii, siis valutavad meie, ülejäänute, pead veel väga kaua.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.