Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tugev euro teeb eksportijatele peavalu

    „Tugev euro pärsib kõvasti Euroopa Liidu ettevõtteid, kes ekspordivad Euroopast väljapoole. See tekitab peavalu,“ ütles E-Piima juht Jaanus Murakas. Eelmisel nädalal tugevnes euro USA dollari suhtes viimase kahe aasta kõrgeimale tasemele.

    „Loomulikult annab euro tugevnemine dollari suhtes tunda. See takistab meil eksportimist,“ ütles E-Piima juhatuse liige Jaanus Murakas. Euro tugevnemine mõjutab enim just neid eksportijaid, kes viivad oma kaupa euroalast välja.

    Eelmisel nädalal kirjutas Äripäev, et pingelises poliitilises vastasseisus Põhja-Koreaga oma varale ohutumat kohta otsides on investorid panustanud eurole, mis kerkis USA dollari suhtes enam kui kahe aasta kõrgeimale tasemele.

    Euro kurss kerkis läbi 1,20 dollari tasemest. Euroopa keskpanga juht Mario Draghi sõnul on euro tugevnenud valuläve piirile.

    E-Piim ekspordib teiste riikide seas näiteks Ameerika Ühendriikidesse, Mehhikosse, Aasiasse ja Venemaale. Muraka sõnul käib praegu valuutasõda, kus kõik riigid on huvitatud sellest, et nende valuuta oleks teiste riikide valuutade vastu madalam. Kuigi pankurid lubasid veel märtsis, et euro jääb dollari suhtes odavaks ja seega ka konkurentsivõimeliseks, on nüüd olukord risti vastupidine.
    „Viimase nelja-viie kuuga on kõik muutunud ja ühegi eksperdi arvamus pole vett pidanud,“ ütles Murakas. „Tugev euro pärsib kõvasti Euroopa Liidu ettevõtteid, kes ekspordivad Euroopast väljapoole ja see tekitab peavalu,“ lisas ta. Selleks, et konkurentsis püsida, on ettevõtted sunnitud hindu alla laskma. Samas kuna dollar on nõrgenenud, on Muraka sõnul praegu näiteks väga õnnelikud need Ameerika Ühendriikide ettevõtted, kes müüvad piimatooteid Aasiasse. „Meie kogused kuivavad seal kokku, sest me ei suuda hinnaga konkureerida,“ ütles ta.

    Dollar võib tugevneda

    Euro on kahtlemata sel aastal kallinenud võrreldes kaubanduspartneritega ligi 6% ja dollari suhtes 13%. liikumine on olnud kiire ja see on üks tegur, mis on pannud mõtlema euroala eksportööre. Mõnevõrra mõjutab see konkurentsi, kuid kokkuvõttes on kogu majanduse foon positiivne ja optimistlik. Ettevõtetel tellimusi tuleb ja kasvanud on ka ekspordihinnad, mis aitab euro kallinemist kompenseerida.

    Eurooplasi rahustab see, et sakslased saavad eurokursi liikumisega hästi hakkama. Valuutakursil on pikajalise prognoosi tegemine tänamatu töö, kuid võib öelda, et tulevikus on dollari tugevnemine võimalik. See juhtuks siis, kui USA lepiks lõpuks kokku maksureformis ja teeks investeeringuid infrastruktuuri.

    Tõnu Palm,
    Nordea Panga ökonomist
    Hinnad laes
    Ökonomistid leiavad, et kuna 85% Eesti ekspordist on eurotsooni, pole euro tugevnemisel siinsele majandusele väga suurt mõju. Swedbanki ökonomist Tõnu Mertsina rääkis, et kuigi euro on tugevnenud aasta algusest oma kaalutud valuutakorvi suhtes 6%, USA dollari suhtes ligikaudu 14% ning on praegu juba 1,20 lähedal, on see ikka veel pikaajalisest keskmisest nõrgem. Näiteks on euro kümne aasta keskmine vahetuskurss vastu dollarit ligikaudu 1,30.
    Peale euro on teine valuuta, milles meil väliskaubandustehingud toimuvad, USA dollar. Möödunud aastal oli selle osakaal kaupade ekspordis 11%. Mertsina sõnul puudutavad dollaris tehingud peamiselt kütuseid ja naftatooteid, mille osakaal on üle 40% kogu dollaris tehtud väliskaubandustehingutest. Teine suurem valdkond puudutab elektriseadmeid ja elektroonikatooteid. Riigiti tehakse dollaris eksporditehinguid kõige enam USA, Mehhiko ja Venemaaga, imporditehinguid aga Hiina, Venemaa, Leedu ja USAga. „Seega muudab nõrgem dollar kütuste impordi eurosse ümber arvestades veidi soodsamaks,“ rääkis Mertsina.
    Veelgi enam – kui Muraka sõnul on eksportijad sunnitud hindu alandama, et konkurentsis püsida, siis Mertsina sõnul saavad ettevõtted suurenenud välisnõudluse tõttu oma eksporttoodangut müüa kallimalt. Nimelt on tema sõnul ekspordi- ja tootjahinnad alates möödunud aasta sügisest tõusuteel. „Koos tugevama välisnõudlusega aitab hinnakasv suurendada eksportivate ettevõtete käivet. See on parandanud nende tootlikkuse kasvu, kusjuures tootlikkuse ja tööjõukulude kasvu vahe on vähenenud - see avaldab positiivset mõju ettevõtete konkurentsivõimele ja nende kasumlikkusele,“ rääkis ta.
    Euro jätkab tugevnemist
    Mertsina lisas, et kuigi suurt otsest mõju tugeval eurol Eesti majandusele ja ettevõtetele pole, võib kaudse efektiga tulla kahju sellest, kui tugev euro pärsiks euroala kaubandust ning koos sellega pidurdaks välisnõudlust. „Meie hinnangul euro lähiajal küll veel tugevneb, kuid Euroopa Keskpank püüab oma rahapoliitika normaliseerimist puudutavate sõnumitega olla ettevaatlik, et mitte riigivõlakirjade tootlusi liigselt tõsta ja eurot veelgi tugevamaks muuta,“ ütles Mertsina. Tema sõnul on keskpanga jaoks mure selles, et euro tugevnemine pidurdab euroala inflatsiooni kiirenemist ja lükkab edasi intressimäärade tõstmise.
    Eesti eksport teises kvartalis aeglustus. Mertsina selgitas, et aeglustumise taga oli peamiselt mobiilsideseadmete väljaveo tugev vähenemine ja nüüd peaks eksport taas tõusuteel olema. Mertsina sõnul on suurenenud ettevõtjate optimism ekspordi paranemise suhtes. Samuti hindavad eksportivad ettevõtted oma konkurentsivõimet välisturgudel varasemast paremaks.
    Eesti ettevõtete eksporditellimused on kasvamas ning nad on lähikuudel ekspordi paranemise suhtes muutunud üha optimistlikumaks. Samuti on eksportivate ettevõtete hinnangul nende konkurentsivõime välisturgudel paranenud. „Välisnõudlus peaks ka järgmisel aastal varasemast oluliselt tugevam püsima ning pakkuma meie ettevõtetele rohkem ekspordivõimalusi,“ rääkis Mertsina. „See toob omakorda kaasa suurema investeerimisvajaduse, kuna tööstuses on juba tootmisvahendite rakendatuse aste tõusnud üle pikaajalise keskmise,“ lisas ta.
    Valuutakursside mõju väheneb
    Ka Eesti Panga ökonomist Kaspar Oja ütles, et euro tugevnemine avaldab Eestile vaid kaudset mõju, kuna Eesti ekspordi suurim sihtrühm asub euroalal ja Euroopa Liidus. Euroalalt läheb välja umbes veerand ekspordist. Iseasi on Oja sõnul küsimus selles, milline on eksporditava toote lõppturg. Näiteks liigub tema sõnul suurem osa Rootsi eksporditavast kaubast edasi järgmistesse riikidesse.
    Oja lisas, et tugevam euro muudab Eestit teiste riikidega võrreldes kallimaks. Valuutakursside mõju majandusele on tema sõnul aga viimastel aastatel pigem vähenenud. Viimane suurem juhtum, kus valuutamuutus majandusele suure põntsu pani, oli tema sõnul siis, kui Vene rubla tugevalt nõrgenes. „Siis andis ka tunda, et venelaste ostujõud vähenes, nad ei reisinud enam nii palju ja see andis majandusele tunda,“ rääkis ta. Tollast olukorda ei anna aga Oja sõnul kuidagi praeguse euro tugevnemisega võrrelda.
    Nõrgast dollarist suurimad kasulõikajad
    USA dollari jaoks on aasta möödunud languse tähe all. Möödunud nädala lõpuks saavutas dollari indeks (USDX, DXY) madalaima taseme alates 2015. aastast.
    Euro ja dollari väärtuse kõikumine käib teadupärast käsikäes, mistõttu on Euroopasse eksportivatel Ühendriikide ettevõtetel hea aeg. Järgmised suurfirmad lõikavad odavast dollarist enim kasu.
    Johnson & Johnson: enam kui pool ettevõtte müügitulust tuleb väljastpoolt USAd. Dollari kukkumine tähendab firmale vaid kasu.Procter & Gamble: mõne aasta eest langesid ettevõtte müüginumbrid kallineva dollari tõttu järsult. Praegu aga ootab Euroopasse näiteks Gillette'i, Pampersi või Arieli tooteid ekpsortivat firmat magusam aeg. Boeing: USA lennundushiiglase jaoks on odav dollar soodne taganttuul. Reisilennukite tootmise osas on ettevõtte peamisel konkurendil Airbus aina kallineva euro tõttu kibedam seis.McDonald’s ja Coca-Cola: need kaks kaubamärki on justkui kapitalismi ja USA kultuuridiplomaatia sünonüümid, vähe on maailmas koht, kus nende hiiglaste kasumisse panustada ei saa.3M: 30 miljardi dollarilise aastakäibega ettevõtte äridest paikneb vaid 40% USAs, mis tõotab aktsiale tõusu.Caterpillar: ehitusriiete ja -varustuse tootja aktsia on aasta algusest saati tõusnud 27% ja kasvu peatumiseks ei näi põhjust.Kimberly-Clark: eelkõige tuntud paberrätikute tootjana ning müügiesindused 175 riigis annavad tänavu kindlasti ettevõtte väärtusele oma panuse.Microsoft: tarkvara ja arvutite müügitulust saab ettevõte 54% väljastpoolt Ühendriike.Oracle: maailma suuruselt teine tarkvara tootja (Microsofti järel) saab müügitulu 55% ulatuses võõrsilt.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.