Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juhtimise 5 põhitõde
New York Timesi ajakirjanik Adam Bryant intervjueeris 525 tippjuhti ning toob välja hea juhtimise 5 põhitõde.
Bryant, kes on teinud usutlusi tippjuhtidega viimased 10 aastat, tõdeb, et juhtimises on oluline oma hea ja austav suhtumine oma alluvatesse, usaldusväärsus, austus ning oskus ning julgus teha sageli vastandlikena tunduvaid otsuseid.
Juhiks saamiseks pole ühte ja ainsat õiget viisi. Bryant väidab, et kuigi kolumnistid armastavad kirjutada sellest, kuidas juhiks saada, pole tema hinnangul tegelikult ühte õiget edu valemit.
“Juhiks saamise otsustab väga palju erinevaid muutujaid ning paljud neist ei ole sageli juhikandidaadi enda kontrolli all. Siia alla kuuluvad näiteks edu, ajastus ning ka inimestevaheline keemia,” selgitas ta. Kuna juhiks saamiseks pole ühte kindlat valemit, ei tasu ka imestada, et tippjuhtide rolli on tõusnud ka need, kes ülikoolis polnud oma kursuse parimad või kes kõrgkooli sootuks pooleli otsustasid jätta.
Juht peab suutma tasakaalustada erinevaid omadusi. Bryant kirjutab, et juhid peavad sageli tegema vastandlikke otsuseid. “Juhtimist peaks seega mõtestama kui midagi, mis on täis paradokse,” märgi ta.
“Näiteks võib juhtuda, et sa pead olema ühelt poolt alandlik, et suuta tunnistada omi vigu ja samal ajal ka piisavalt meelekindel, et võtta vastu tähtsaid ja raskeid otsuseid. Lisaks on väga oluline olla empaatiline, ent samas pead suutma südame kalgiks teha, et kedagi vallandada,” loetles Bryant.
Bryanti sõnul tõi üks ta intervjueeritud juhte välja juhtimise vastandlikke väärtusi: sa pead suutma olla hea kuulaja ning samal ajal ka juhtida, teisalt hoidma oma töötajaid ning survestama neid töötama. “Nende väärtuste vahel on sageli nii pinge kui ka tasakaal,” selgitas ta.
Teod loevad rohkem kui sõnad. Enamik juhtimisalast kirjandust märgib, et iga ettevõtja peaks varem või hiljem kirja panema oma firma väärtused. Need omakorda kujundavad ettevõtte kultuuri.
Kuigi eelnev on igati asjakohane, on sellest Bryanti sõnul veelgi olulisem, kas ja mil määral juhid neid väärtusi järgivad.
“Pole vahet, mida sa ettevõtte kultuuri kohta ütled, lõppkokkuvõttes taandub kõik ikkagi sellele, kes saab edutatud, kelle palk tõuseb ja kes vallandatakse,” märkis Bryant. See tähendab, et need, kes saavad edutatud, saavad automaatselt teiste jaoks ka iidoliteks või näideteks, kuidas võiks käituda.
Ole usaldusväärne. Bryant märgib, et kui ta peaks valima ühe omaduse, mis peab igal liidril olema, siis on selleks usaldusväärsus. “Meil kõigil on tegelikult oma ülemustest ja nende tegudest hea ülevaade. Seetõttu on tähtis küsida, kas ma usaldan seda inimest? Kas ta ajab õiget asja?” ütles ta.
Bryant lisas, et kui sa tahad teisi juhtida, vasta kõigepealt küsimusele, kas inimesed usaldavad sind. Selleks, et juhtida, pead sa kõigepealt võitma inimeste usalduse ning teadma, et nad väärtustavad sind.
Kõik taandub austusele. Bryant märgib, et kuigi juht peab austama oma töötajaid, on veelgi olulisem see, et töötajad austavad oma ülemust. Tema sõnul tõdes üks juht talle järgnevat: “Definitsiooni poolest tähendab juhtimine seda, et sul on järgijaid. Ja sina oled täpselt nii hea kui on su järgijad,” lausus ta.
Allikas: inc.com