Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlaste kohvikett võitis brändisõjas leedukaid

    Coffee IN Sikupilli keskuse juuresFoto: Raul Mee

    Eestist pärit kohvikett Coffee IN sai Euroopa üldkohtus võidu leedukate üle, kes üritasid turule tuua ülisarnase kõlaga kaubamärki.

    Vaidlus Arvi Vaaderpassi ja väiksemas jaos Toomas Hurda omanduses oleva kohvipoodide keti ning Leedust pärit UAB Keturi Kambariai vahel sai alguse juba neli aastat tagasi, kui leedukad esitasid ELi intellektuaalomandi ametile (EUIPO) taotluse registreerida kaubamärk, millel on oranžil taustal kiri "coffee inn".
    Kaubamärgid.Foto: PwC Legal/UAB Keturi Kambariai/Coffee IN
    Asjasse sekkus Coffee IN ning esitas ELi ametile oma vastulause. Veidi hiljem, 2014. aasta hilissügisel otsustaski amet eestlaste kasuks ega lubanud kaubamärki kohvimüügi ja toidu-joogi pakkumise valdkonnas kasutada.
    Leedukad ei jätnud aga jonni ning kaebasid asja EUIPO apellatsiooniüksusele, mis mullu märtsis otsustas vaidlustuse rahuldamata jätta. UAB Keturi Kambariai läks seejärel Euroopa Liidu Kohtusse.
    Üldkohus otsustas oktoobri lõpus tehtud otsusega leedukate apellatsioonkaebuse samuti rahuldamata jätta.
    "Üldkohus nõustus meie seisukohaga, et OÜ Coffee IN on näidanud oma varasemate kaubamärkide tegelikku kasutamist, ning et OÜ Coffee IN märkide ja UAB Keturi Kambariai vaidlustatud kaubamärgi vahel on segiajamine tõenäoline," vahendas Eesti firmat esindanud advokaadibüroo PwC Legal.
    Kohus vaagis hulka tõendeid – näiteks 153 arvet, mille paberifirma KoduPaber oli kohviketile esitanud kirjadega "coffee in" toodetud topside eest, pilte sellest, kuidas brändiga topsides kohvi müüakse ja ostetakse, kuvatõmmiseid sotsiaalmeediast ning veebikülgedest, samuti Coffee INi majandusaasta aruandeid.
    Otsusest leiab ka põhjaliku lingvistilise analüüsi – näiteks tõi kohus välja, et ehkki firma eesmärk on olnud ingliskeelse fraasiga "coffee in" ("kohv sees") kutsuda inimesi kohvikusse sisse kohvi jooma, võib sellel olla ka muid tähendusi. "Sõna "in" on eessõna, mis vajab alati konteksti, et mõista selle täpset tähendust," seisab otsuses.
    Näiteks selgitas üldkohus, et fraasi saab kasutada ka näiteks siis, kui tahetakse inglise keeles teada anda, et kohv valmib mingi asja pärast, samuti võib see tähendada, et jook on millegi, näiteks tassi sees.
    Küll aga nentis kohus, et sõna "coffee" on üldmõistetav ning ka kohviku nimi mänguline ja selle eesmärk on luua assotsiatsioon keemilise toimeaine ehk kofeiini nimega.
    Sama siht oli ka leedukatel. Kohus tõdes, et "coffee inn" (umbes "kohvikõrts" või "kohvi-võõrastemaja") pole kindlasti üldtuntud ega kinnistunud termin – enamasti nimetakse sääraseid asutusi kas kohvikuteks või restoranideks.
    Niisiis tõdesidki kohtunikud, et ehkki sõnade "in" ja "inn" tähendusväli on väga erinev, on siht olnud sarnane. Argumente toodi teisigi – näiteks see, et kaubamärke välja hääldades on need rõhuasetuste tõttu foneetiliselt sisuliselt identsed. Kuna ei "coffee in" ega "coffee inn" pole selge tähendusega kinnisfraasid, võib arvata, et rahvas tunneb eelkõige ära kohvile viitava sõna.
    On ka üpris selge, et kaubamärkide visuaalne kujundus on üpriski erinev – eestlastel punavalge, leedukatel must ja oranž. Küll aga tõdes kohus, et teenuseid pakkuvate asutuste, eriti restoranide ja kohvikute vahel valimiseks viitab klient eelkõige selle nimele, mitte visuaalsele aspektile. Samuti on mõlemal visuaalsel kujutisel näha sarnane üles kirjutatud kaubamärk, mille sõnaelement on sisuliselt identne.
    Coffee IN pole enda viimast majandusaasta aruannet veel esitanud, ehkki tähtaeg kukkus juba rohkem kui neli kuud tagasi. Tunamullu oli keti käive aga 1,8 miljonit eurot ehk 16% enam kui 2014. aastal, ärikahjum oli 132 800 eurot ning puhaskahjum 2015. aastal pisut vähem kui 170 000 eurot. Firma opereerib Coffee INi kohvipoode ning Yo! jogurtikohvikuid.
    Leedukate Keturi Kambariai kasutab veebis ka Coffee Inni ärinime, ent leedukate kohvikud ja ka kohviröstlad tegutsevad Caffeine'i nime all.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.