Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Muusikaäris oli eriti töine aastavahetus

    Kontserdikorraldaja Peep Veedla ja laulja Liisi Koikson 2011. aasta kuldse plaadi auhindade jagamisel.Foto: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix

    Jõulu- ja aastavahetustuuride arv kasvab iga aastaga - ometi leidub kontserte, mis ei müü isegi suure reklaamikampaania toel, ja on tuure, mille piletid lähevad nagu soojad saiad. Mida saab korraldaja ürituse õnnestumiseks teha?

    Tasuta lõunaid ei ole isegi pühade ajal ehk lisaks meeleolule on iga jõulukontserdi eesmärk teenida tulu. See, kuidas eesmärgile jõuda, on aga sageli närvide mäng. Nagu ettevõtlusmaailmas reegliks, tulevad võitjana välja paremad, tugevamad, taiplikumad ja kiiremad.
    Eeltööle võib kuluda poolteist aastat
    Rauno Tagel muusikaagentuurist Artagel Group alustas tänavuste tuuride ettevalmistust juba aasta eest. “Võib öelda, et ühe tuuri tegemine võtab kuni poolteist aastat, alates ideest ja kontserdipaikade valikust,” kommenteeris ta.
    Berit Grupp OÜ juht Peep Veedla märgib, et hea idee korral piisab ka lühemast ettevalmistusajast - tasemel tuuri saab korraldatud ka poole aastaga. See aastalõpp oli tema sõnul veidi põuane: väärt lahendused ning armastatud artistid olid juba paljud hõivatud. Ometi õnnestus lavale kokku viia Ines ja Ott Lepland, Lenna ja Juss Haasma.
    Esinemispaikadena katsetatakse iga aasta uusi kohti, nii näiteks anti tänavu kontsert Virla siidrifarmis. Tihti määrab esinemiskoha ka artist – mõni esineja on populaarsem Põhja-Eestis, teine jälle lõunapoolsemates piirkondades.
    Turundus neelab lõviosa eelarvest
    Turundus algab kohe, kui kokkulepped saavutatud – artistid teevad oma tutvusringkonnas eelreklaami ja avalikus ruumis on välja kujunenud kindlad kanalid. Lisaks tuleb järjest juurde reklaamipakkujaid, tõuseb sotsiaalmeedia roll ning esile kerkib uusi kontserdipaiku.
    “Kampaania õnnestumine sõltub minu hinnangul sisust, mida sa pakud. Kui see kõnetab publikut, siis oled tõllas, ja kui ei kõneta, siis oled mullas,” nentis Tagel.
    Rahavoogudest annab ettekujutuse, kui võtta saali mahutavus ja piletihinna keskmine. Osapooled on üldjuhul kokkulepetele avatud ehk korraldajatel tasub tulude kindlustamiseks esinejate ja kontserdipaikadega alati läbi rääkida.
    Veedla kogemus näitab, et suurim kuluartikkel on turundus. Saalide täitumise tagab mõistagi ka artisti kaliiber, kuid mida suurem on pakkumine, seda enam loeb reklaami kvaliteet, et konkurentide seast silma paista. “Siiani oleme ise reklaamiga toime tulnud, kasutame küll professionaalide abi, kuid agentuuride teenustest oleme suutnud kõrvale manööverdada,” märkis Veedla.
    Esinemispaigale ja tehnikale kuluvad renditasud on ette teada ega moodusta kindlasti suurimat osa eelarvest. Reklaamiga on keerulisem: seda peab vajadusel juurde tellima, vajadusel ka pidurdama. Kui kontsert osutub juba varakult üliedukaks ja saalid enne toimumist välja müüdud, siis pole ka mõtet reklaamile tarbetult kulutada.
    Keegi peab põruma
    Jõulutuuride arv kasvab iga aastaga. Kui Berit Grupp 2009. aastal alustas, oli iga korraldaja mestis ühe kontserdisarjaga. Lõppenud hooajal aga olid kõvemad vedajad juba kolm tuuri vastutada võtnud. See toob paratamatult kaasa kellegi põrumise.
    “See on paratamatus, mida pole võimlaik prognoosida. Kui tuuride arv liiga suureks läheb, siis ühel hetkel ei tasu see enam ära,” nentis Veedla. Õnneks laheneb ülepakkumine isereguleerumise teel ning korraldajad omavaheliste kokkulepete peale aega ja energiat kulutama ei pea.
    Suvetuuride puhul lisandub ilmafaktor, mis teeb meelelahutusturust ebastabiilse ja mitte kõige tulusama - kuid õnnestumiste korral on asi seda väärt.
    Et elu liiga igav ei oleks, käib meelelahutusärimeestel juba 2018. ja 2019. aasta kontsertide ettevalmistus.

    Soovitab õhtujuht ja meelelahutusürituste korraldaja Tõnu Einasto.

    “Peojuhina saan kaasa mõelda esinejate valikul; keda kasutada peaesinejana, keda vahepalade täitena, keda üllatusesinejana. Kasutan oma tutvuseid ja kogemusi,” märkis sündmuste korraldaja ja õhtujuht, Rõõmulabor.ee juhataja Tõnu Einasto.

    Mida artisti valikul silmas pidada?

    Peo asukoht. Ruumi suurus, akustika, laudade ja istekohtade paiknemine seavad raamid ka artistivalikule.

    Osalejate arv. Palju määrab naiste ja meeste jagunemine. Kui ühtesid on väga suures enamuses, tuleb ka vastav muusika valida.

    Eelarve. Mida nimekam artist, seda suuremad nõudmised. Samas pole lavale vaja superstaari, et õhtu meeldejäävaks muuta.

    Kust saada kiirelt abi?
    Mõnigi kord jääb peokorraldus või peoõhtut rikastava tegevuse otsimine viimasele hetkele. Kuidas olukorda valutult lahendada?
    Facebookis on meelelahutusteenuseid pakkuvate ettevõtete esindajad koondunud gruppidesse, kus päringutele reageeritakse minutitega. Kuidas leida enda jaoks sobivaim artist?
    Küsi sõbralt soovitust – teise hea kogemus on alati parim reklaam ning nii saad uurida, kes mõnel sündmusel on positiivselt meelde jäänud ning keda julgetakse soovitada.Googelda – artist, kes investeerib endasse, on pidevalt arenev. Google’ist hästi leitav koduleht on esimene visiitkaart, mis annab ülevaate ja esmamulje.Mitte ainult töötasu võrdlustabel – headel artistidel (muusikud, meelelahutajad, peojuhid) on kodulehel ka tehtud tööde loetelu, mis on omamoodi „garantiikiri“.Peoprogrammi eelarve: lahtised kaardid ja dialoog. Kui artisti küsitud töötasu on su eelarvest natuke üle, maini enda võimalused ära - enamus meelelahutajaid on valmis dialoogiks.
    Allikas: Tõnu Einasto
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.