Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti laevaehitajad lõikavad Soome majandusõitsengust kasu

    Soome majandus kasvab mühinal ja selle tuules triivib ka laevatööstus. Eesti laevaehitajatele tähendab see viljakat tööpõldu vähemalt viieks järgnevaks aastaks.

    Turu Meyeri laevatehasest on saanud omamoodi rahvaste paabel. „Oleme aasta jooksul kuulnud ligi 50 erinevat keelt,“ ilmestas kommunikatsioonijuht Tapani Mylly sealset atmosfääri.
    Iga päev kaidel ja laevadel müttavast 4000 töölisest moodustab välistööjõud veerandi. Kindlalt esikohta hoidvate eestlaste kõrval on kaasatud Baltikumi, Poola, Rumeenia ja teiste riikide firmad. Arvestades konkurentsi taset on sektorisse sisse murdmine kangelastegu.

    Soome laevatööstussektoris tegutseb 900 ettevõtet ja 30 000 töötajat.

    Sektori käive oli 2016. aastal 8 miljardit eurot.

    Meyeri Turu laevatehases töötab umbes 4000 laevaehitajat, nendest tuhatkond on välistööjõud.

    Peamisteks partneriteks on Eesti, Läti, Leedu, Poola ja Rumeenia ettevõtted.

    Eesti firmad eelistatuimad
    Mylly põhjendas buumi kruiisituristide järjepideva kasvuga. See trend on tema sõnul juba kümmekond aastat püsinud, seega pole praegune tõusulaine midagi ootamatut ja ruumi uutele laevadele on.
    Turu tehase omanik on Meyeri perekond, kes investeerib tehase arendusse 200 miljonit eurot. „Tunneme kaasaegse laevaehituse kõige keerulisemaid tehnoloogiaid,“ kinnitas Mylly.
    Alates 2011. aastast Soomes laevamööblit tootev Marine Upholstery OÜ juht Henry Kokk tõstis esile Eesti firmade kvaliteeti ja tarneaegadest kinni pidamist. Need kaks näitajat määravad renomee ja edasise koostöö. „Põhikonkurendid on soomlaste enda firmad. Nende kvaliteet on kohati parem, kuid kindlasti ei ole me odav allhankemaa. Täna vaadatakse meid kui võrdseid,“ kiitis Kokk Soomes tegutsevaid laevameistreid.
    Welcomest OÜ peab väikeettevõtjana rõhuma paindlikkusele ja kiirele reageerimisele. Turu sadamas nad veel ei tegutse, kuid tööd tehakse allhanke korras pikaaegsele koostööpartnerile I.S. Mäkinen OY, valmistades kruiisilaevadele tellimusdiivaneid.
    „Laevareisid on väga nõutud ja viimane uus kruiiser ehitati Turus 2011. aastal. Oleme teinud palju taastamistöid, kuid praegu paneb klientide surve laevaomanikke vaatama uute aluste poole,“ kommenteeris tootmisbuumi ettevõtte müügijuht Meeli Lauk.
    Tootmishinnad tõusuteel
    Marine Upholstery’l jagub tellimusi aastani 2025. Laevaehitusfirmade nõuded mööblimaterjalile on väga kõrged, mistõttu on uudsed lahendused igasse eritellimusel valmivasse projekti sisse kirjutatud. Kuna Soome klient on erinevalt eestlasest nõus kvaliteetse töö eest ka vääriliselt tasuma, siis pole põhjust niipea kodusadamasse naasta. „Kindlasti saavad käibenumbrid olema tavapärasest erinevad,“ vaatas Kokk helgelt tulevikku.
    Laevamööbli valmistamine pole tavasisustuse tootmisega võrreldav. Ettekirjutused on ranged. Näiteks peavad kõik materjalid olema tulekindlad ja tavapärasest vastupidavamad. Suurem osa mööblist peab olema kinnitatud põranda külge. „Kui sa ei suuda sellega arvestada, siis hiljem võib juhtuda, et toode lihtsalt ei sobi või ei mahu algselt plaanitud kohta,“ hoiatas Kokk.
    Lauk kinnitas, et tellimusdiivanite tootmine ei ole odavate killast töö. Materjalid on muutunud kvaliteetsemaks, tehasetarned kiiremaks. Spetsialiste on juba praegu vähe ja tulevik uusi meistrikäsi juurde ei too. Tootmistehnoloogias, tõsi, erilisi muutusi ei ole, sest tegu on käsitööga ja selleks see ka jääb. „Väikseimgi mööndus kvaliteedis tähendaks turukonkurentsist välja langemist,“ nentis Lauk.
    Üllatusteks tuleb valmis olla
    Sellised õitsengud ei ole igapäevased. Seda enam julgustas Kokk praegust turuseisu ära kasutama, et ennast tõestada ja lüüa uksed lahti edasiseks koostööks. „Muidugi tuleb arvestada, et kõik pole nii lihtne, et lähen tutvustan ennast, teen paar toodet valmis ja olengi pardal,“ hoiatas ta.
    Konkurents on tihe ja üllatused varmad kaela sadama. Näiteks võib muudatusi ka siis ette tulla, kui oled juba valmis mööbliga laevas. Sel juhul pole muud, kui tuleb töö pardal olles vastavalt nõudmistele ümber teha.
    Mylly sõnul peavad laevaehitajad olema valmis ka raskemateks aegadeks. Laeva eluiga on 30-40 aastat. Aluseid remonditakse ja ehitatakse kogu aeg, aga suuremate puhangute vahel on pausid. „Praegu kindlustamegi oma tulevikku. Investeerime tehase arendusse, uuendame oma ehitusprotsesse ja mõtleme tasemel tööjõu värbamisele,“ sõnas ta.
    Kuna Mylly kiitis üksteise mõistmist eestlastega ja rõhutas töö- ning ärikultuuri sarnasust, siis võib eeldada, et meie väljavaated ka põuasematel perioodidel Põhjanaabrite sadamates tööd leida on head.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.