Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tasuta busside asemel nutitransport

    Igor TaroFoto: Põlva maavalitsus

    Tasuta pole võimalik korraldada ei ühistransporti ega ükskõik millist muud transpordiliiki ning tasuta pileteid jagades kulutame me ära raha, millega saaks lahendada palju olulisemaid probleeme, kirjutab Põlva vallavolikogu esimees Igor Taro (IRL).

    Sõidukeid saab soetada raha eest, kütuse eest tuleb jätkuvalt maksta ning bussijuht ja vedude korraldaja nõuab palka. Seega pole mõtet kõnelda tasuta maakondlikust ühistranspordist, vaid erinevatest rahastamise allikatest. Suures plaanis käib ühistranspordi vaidlus hetkel selle üle, kas põlistada olemasolev aegunud süsteem veel aastateks või astuda täiendava rahastuse abil suur samm tuleviku poole, jättes minevikumured põhimõtteliste muutuste abil selja taha.
    Enam kui kümme aastat maaelu igapäevamuredes ning viimased paar aastat kestnud kokkupuude ühistranspordi korraldamisega on minus küll süvendanud veendumust, et tegu on kogu Eesti maapiirkondade jaoks ellujäämise küsimusega. Seetõttu ongi kurb vaadata, kuidas vaidlus nii olulise probleemi üle on riigi poliitilises ladvikus taandunud primitiivse tasuta-lubaduse aruteluga.
    Mõtleme tõhususele
    Eestis pole vastutustundliku majandamise korral võimalik näha lähitulevikus ette ümberjagatavate vahendite olulist kasvu. Töökäed, mis rikkuse majja toovad, hakkavad väsima ja nende hulk vähenema. Lihtsamas keeles öelduna – meil pole võimalik loota "tasuta" asjadele, mis tulevad justkui iseenesest tekkivast riigieelarvest. Mõelda tuleb sellele, kuidas teha väiksemate vahenditega paremini ehk tõhusamalt.
    Ühistransport on olnud aastaid valdkond, mille rahastus riigieelarvest pole suurenenud. Minister Kadri Simson on saavutanud olulise võidu, rääkides välja täiendavad kümned miljonid selle teenuse arendamiseks. Müts maha ja kummardus maani selle saavutuse eest. Saavutus realiseerub siiski juhul, kui ta teenib mõnd olulist arengueesmärki.
    Enam kui aasta kestnud vaidlused piletiraha lausalise hüvitamise teemal pole veennud mitte kedagi peale ministri ja üksiku erakonnatoetaja. Kagu-Eesti inimeste hinnangul ei kuulu piletihind maakondliku ühistranspordi juures viie kõige olulisema lahendust vajava probleemi hulka. Kui küsida, mis on ühistranspordi valdkonnas mureks, siis nimetatakse sõiduaegu, suundasid, vajadust tihedama rongiliikluse järele, kehva sidusust rongi- ja bussiliikluse vahel, ebaregulaarse sõiduvajaduse olemasolu väljaspool tiheasustust. Nende murede lahendamine vajab kõige rohkem vahendeid, kuid vastupidiselt vajadusele võib asi kujuneda nii, et lõviosa vahenditest kulub ära probleemile nr 6 ja esimesed viis jääksid märkimisväärse lahenduseta.
    Nutikad tulevikulahendused
    Mõnevõrra vähem on juttu tulevikulahendustest, millest üks oleks kindlasti nõudepõhine transpordisüsteem. Maanteeamet on katsetanud lahendusi, mis on seotud olemasoleva liinivõrguga – teatud peatused ja lõigud teenindatakse vaid tellimise peale. See on andnud positiivseid tulemusi – inimeste sõiduvõimalused on säilinud oluliselt väiksemate vahenditega.
    Kõik justkui saavad aru, mida tuleks teha. Nutika transpordi arendusgrupp käib ministeeriumis, maanteeametis ja kohalikes omavalitsustes asja selgitamas, lahendused on joonistatud skeemile. Hoog raugeb siis, kui kõnelda tulevikulahenduste rakendamisele kuuluvast rahast. Võrdluseks – 21 miljonit piletiraha hüvitamiseks ei anna mingit efekti, kuid paar miljonit vajaliku start-up’i käivitamiseks paneks kevadise tulvaveena turbiinid maksimumkiirusel liikuma.
    Nutikas ühistransport tabab ühe hoobiga kohe kahte kärbest. Esimene neist on sõiduvõimaluse pakkumine sinna, kuhu traditsiooniline liinivõrk ei ulatu. Teine lahendab olukorra, kus meil puudub igasugune arusaam nende inimeste vajadusest, kes ühistransporti praegu ei kasuta. Sisuliselt annab see väga palju vastuseid ka nendes küsimustes, mis aitaksid ka traditsioonilist liinivõrku uutele alustele viia. Lisavõimalusena saab nutitranspordiga anda olulisi isikustatud soodustusi konkreetsetele sõitjate gruppidele, kes seda vajavad – näiteks pensionärid, õpilased, lasterikkad pered.
    Muinasjutt kirvesupist
    Seni eelmise sajandi tasemel püsinud arutelu pole andnud selgust kahes asjas: mis on see oluline mure, mida tasuta pilet saaks lahendada, ja mille alusel saaks väita, et just see meede on sobiv lahendus. Kui minister ise ei soovi oma lubadusest taganeda, võib selle otsustusõiguse andagi ühistranspordikeskustele – las asjatundjad otsustavad, kuidas seda raha kõige otstarbekamalt rakendada.
    Legend tasuta maakondlikust ühistranspordist meenutab muinasjuttu kirvesupist. Unistusena ilus, kuid praktikas siiski olulise ressursikuluga üritus, mis ei lahenda valdava osa maakondade reisijate jaoks ühtki olulisemat probleemi.
    Autor: Igor Taro
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.