Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mida rohkem gaasitorusid, seda parem Euroopale

    Alex BarnesFoto: Nord Stream 2 AG

    Euroopale on kasulikum, kui turu pärast võistleb võimalikult palju gaasitarnijaid ja gaas jõuab tarbijateni läbi võimalikult paljude ühenduste, nende seas ka Nord Stream 2, kirjutab Nord Stream 2 AG valitsussuhete nõunik Alex Barnes.

    Viimase kümnendiga on Euroopa gaasiturul toimunud hiiglaslikud muutused. Tänu Euroopa Liidu kehtestatud reeglitele on gaasitarnijate konkurents ning tarnekindlus mitu korda paranenud, millest Euroopa tarbijad on tuntavalt võitnud.
    Gaas saab vabalt ELi siseturul voolata ja tarbijatel on võimalus pakkujate vahel valida. Euroopa energiaregulaatorite analüüs näitab, et gaasi hulgihinnad on üle Euroopa ühtlustumas, mis annab tunnistust sellest, et konkurents ei ole piiratud vaid mõne riigiga. Need, kes ELi turule gaasi tarnivad, peavad oma turuosa säilitamiseks tagama konkurentsivõimelise hinna.
    Samas on ELi turu suurus ja avatus muutnud selle atraktiivseks gaasi müüjatele maailma teistest piirkondadest, mis on tähelepanuväärne areng olukorras, kus EL muutub aina enam imporditavast gaasist sõltuvaks. Traditsioonilised torugaasi importijad, nagu Norra, Alžeeria ja Venemaa on jätkuvalt olulised, ent suudavad gaasi müüja vaid siis, kui see on hea hinnaga nende omavahelises konkurentsis, samuti konkurentsis laevadega tarnitava veeldatud maagaasiga USAst, Katarist, Nigeeriast või Trinidadist. Praktikas on veeldatud maagaas pigem torugaasist kallim, mis võib Euroopas nõudlust selle järele piirata. Mitu riiki, nagu näiteks Hiina, võistlevad veeldatud maagaasi saamise nimel, sest neil puudub torugaasi alternatiiv. Seega, kui Euroopa soovib veeldatud maagaasi osta, peab olema valmis ka selle hinda maksma.
    Isegi kui veeldatud maagaas Euroopasse ei jõua, hoiab selline võimalus teised gaasitarnijad kikivarvul. Euroopas on piisavalt veeldatud maagaasi impordivõimsust, et katta pool kogu vajadusest, kuid praegu on sellest võimsusest kasutusel umbes veerand, sest Euroopa kasutab rohkem torugaasi. Mainitud kasutamata võimsus koostoimes turukauplemisega teeb kauba saatmise Euroopasse, kui hind on õige, veeldatud maagaasi tootjate jaoks väga lihtsaks. Olukord on selline, et globaalne veeldatud maagaasi turg seab Euroopa turul tarnitava gaasi hinna lae.
    Sõltuvus impordist kasvab
    Kuidas EL selle saavutanud on? Tänu hästi läbi mõeldud gaasituru regulatsioonidele ja liikmesriikide turgude vaheliste ühenduste parandamisele suunatud poliitikale. Hiljutine ELi monopolivastane kaasus Gazpromi vastu on seda suunda veelgi kinnitanud. Gazprom on kohustatud pakkuma Ida- Euroopa tarbijatele Lääne-Euroopas kaubeldava gaasi hindadel põhinevat hinda. Seetõttu, isegi kui gaasi hinna ühtlustumine Euroopas võtaks vastupidise kursi, lõikaks Ida-Euroopa tarbijad ikkagi Lääne-Euroopasse tarnijate vahelisest konkurentsist kasu.
    EL peaks kõiki planeeritavaid uusi reegleid põhjalikult kaaluma (mis ei ole hiljutiste muudatusettepanekute puhul nii olnud). Kuna ELi sõltuvus impordist järjest kasvab, peaks toetama kõiki infrastruktuuriprojekte, mis suudavad gaasi ELi transportida, nii torujuhtmeid, nagu Nord Stream 2, kui ka veeldatud maagaasi terminale.
    Kuna gaasi hinna määrab müüjatevaheline konkurents, on see investorite, mitte Euroopa maksumaksjate risk, kui keegi nende torujuhet või gaasiterminali ei kasuta ning Euroopa tarbijatel on suurem valik, kellelt gaasi osta.
    Autor: Alex Barnes
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.