Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aasia turud pakuvad Eesti ettevõtetele piirituid võimalusi
Kuigi Eesti eksport Hiina suunal kasvas eelmisel aastal enam kui viiendiku võrra, on Eesti ettevõtete eksport Aasia riikidesse alles lapsekingades. Aasia turgude potentsiaal on üüratu, kirjutab EASi Aasia infokeskuse juht Kai Kreos.
Selleks, et tagada enda ettevõtte ja ka meie riigi majanduse jätkusuutlik kasv, on aeg astuda välja mugavustsoonist ning seada eesmärgid ja mõtted kaugemate turgude poole.
Kuigi hulk Eesti ettevõtteid on Aasia poole pilke heitnud juba aastaid, ei ole avalikkuses veel kuigi palju suuremaid edulugusid jagatud. Hiina turu potentsiaalist on aru saanud küll pea kõik meie ettevõtjad, kuid miskipärast pelgavad veel paljud seda teekonda ette võtta. Olgu põhjuseks siis Hiina turu keerukus ja kaugus, sealsete äritavade erinemine meie omadest või lihtsalt lähiriikidesse eksportimise mugavus.
Viimasel ajal kajastust pälvinud sõnumid Saare Ereki ja Guardtime’i edust Hiinas demonstreerivad samas, et Aasia turud ja sealsed võimalused on käegakatsutavad ka meie ettevõtetele. Saare Erekil võttis Hiina turul kanna kinnitamine kokku pea neli aastat, kuid tänaseks on nad Hiinas kerkinud suurimaks Balti riikidest pärit tööandjaks. Saare Erek on ideaalne näide, kuidas pikaajaline töö ja pühendumus ning koostöö EASi ja Aasia infokeskusega on viinud tulemusteni, millest ei osatud isegi unistada. Guardtime’i eduloo näitel võib kinnitada, et Hiina turule sisenemine on võimalik ka kõige keerulisemates ja piiratud valdkondades – Eesti küberturbefirma sõlmis hiljuti koostööleppe Hiina suurima autotööstuse teenusplatvormiga UMVA-China, et rakendada eestlaste loodud jälgimistehnoloogiat Hiina autotööstuse tootmisüksustes.
Aasia turud nõuavad eeltööd
Vaatamata Aasia piirkonna suurele potentsiaalile nõuab sealsetel turgudel edu saavutamine aega, ettevalmistust ja kannatlikkust. Tihti on vaja oma tooteid või teenuseid mugandada sealsetele oludele ning nõudmistele, arendada uusi lähenemisi, õppida tundma sealset kultuuri ning üpriski palju ka kohapeal viibida.
Aasia ei ole üks tervik – eri riikides on erinev regulatsioon, keel, ärikultuur ning ringlevad ka erinevad müüdid selle kohta, kuidas sealses äris ei kehti tavareeglid, intellektuaalomandi kaitse on keeruline ja palju muudki. Päris ausalt võib öelda, et mitmesugused ebaõnnestumised on tõepoolest Aasia turgudel võimalikud, kuid just seetõttu on nõutav põhjalik eeltöö ning koostöö ekspertidega, kellel on valitud turgudel tegutsemise praktiline kogemus.
Tänu Eesti riigi toetusele ning mitmetele koostöölepetele Eesti ja Hiina ning Eesti ja Jaapani vahel on just nüüd suurepärane aeg nende turgude suunas sihtide seadmiseks. Kindlasti tasub ettevõtjatel hoida ühendust nii EASi Aasia infokeskusega kui ka saatkondadega nii siin kui Aasias, sest nii saab end hoida kursis erinevate ürituste ja võimalustega nii sihtriikides kui ka Eestis.
Aasia turgudele sisenemine vajab küll põhjalikku ettevalmistust ja kannatlikkust, kuid piisava pühendumusega on Aasia turud ja nende potentsiaal ka meie ettevõtete käeulatuses.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.