Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Värbamiskonsultant: noored ei oska end müüa
Noortel ja veel kogemusteta tööturule tulijatel on suured palgaootused, kuid samas ei osata ennast piisavalt müüa ning oma suurt ootust põhjendada, leiab värbamiskonsultant Piret Talviste.
Praegu valitseb turul tööjõupuudus ning palgasurve mitmes valdkonnas on suur. Paljudel ettevõtetel ei jäägi muud üle kui spetsialiste mujalt üle osta või värvata noori otse koolipingist. Mõlemad tegevused on ettevõtte jaoks aga üksjagu kallid.
Alles ülikoolis käivad või just lõpetanud noored küsivad töötasuks juba enamasti summat, mis ulatub üle Eesti keskmise palgataseme, kuid samas ei oska need noored ennast müüa ja oma nõudmisi argumenteerida ning lihtsalt ütlevad, et „Ma tahan ja kõik“. Samas kui ettevõte võtab kogenematu inimese tööle, siis peab ta nagunii kulutama aega ja ressurssi, et uut töötajat välja õpetada. Lõpuks saab tööandja maksta inimese ja tema väljaõppe eest sellist hinda, mille töötaja hiljem ettevõttele ka tagasi teenib ning võimalik uus töötaja peab selleks piisava kindluse andma.
Aastate jooksul on noored tööturule tulijad muutunud küll üha enesekindlamaks ning julgemaks, kuid üksnes enesekindlusest siiski ei piisa. Paraku näeme tihti, et seda enesekindlust ei toeta piisavalt võime oma oskusi või noorte puhul siis võimalikku potentsiaali ka maha müüa. Kahjuks ei pöörata enesemüügi aspektile ka piisavalt tähelepanu.
Müügioskus oluline kõigile
Väär on arusaam, et kui inimene tööalaselt otseselt müügiga ei tegele, siis seda oskust pole tal ka vaja. Müümise kunst on oluline kõigile. Lisaks toote või teenuse müügile peame me ju pidevalt tegelema enda, oma mõtete ja ideede müümisega. Tõestamisega, et just sinu idee on parim või just sina oled sellele töökohale parim ning väärt küsitavat palka.
Seepärast tasub igati hankida kogemusi enese proovile panemisest ning argumenteerimisoskuse arendamisest. Enne värbamisvaldkonda tööle asumist tegutsesin mina ise aastaid just müügitööga, kui käisin Southwestern Advantage'i programmi kaudu USAs raamatuid müümas ning ka see kogemus õpetas hästi aru saama mu enda väärtust, aga ka oskust argumenteerida ning oma ideid ja mõtteid põhjendada. Nüüd ei tegele ma igapäevaselt küll otseselt müügiga, aga kõik need oskused on olnud nii töö- kui ka eraelus suureks abiks.