Kuidas ennetada äikesekahjusid?
Ilmateade lubab äikest. Igal aastal tekitab see tuhandetele Eesti peredele peavalu, kärsatades läbi koduelektroonikat ning mõjutades sideteenuseid. Murede ennetamiseks on vaja nii sidefirmade kui ka inimeste ühiseid pingutusi, kirjutab Telia Eesti tehnilise teeninduse juht Janno Kriiska.
Janno KriiskaFoto: Kaido Kabral
Äikesest tingitud mured põhjustavad ainuüksi Telia kõnekeskustesse ja esindustesse igal aastal tuhandeid pöördumisi. Sellele lisandub sadu tehnikute visiite klientide juurde. Äikesehooajal saavad kahjustada tuhanded kliendiseadmed, mis põhjustab kümnete ja sadade tuhandete eurode ulatuses lisakulutusi.
Mida saab sidefirma teha?
Ennetavate tegevuste eesmärk on vältida äikesest tingitud kahjude tekkimist. Esimene abinõu on siin võrgusõlmede kaitsmine äikesest tekkiva ülepinge eest. Näiteks valmivad kõik meie uued võrgusõlmed porte katvate kaitsmetega.
Vanemates jaamades oleme kaardistanud äikesest rohkem mõjutatud võrgusõlmed ning taganud ka nendes vajalike kaitsmete olemasolu. Telia rohkem kui tuhandest võrgu jaotuskohast on pordid ülepinge eest täielikult kaitstud 541 jaamas ning osaliselt kaitstud 97 jaotuskohas. Seega on täielikult või osaliselt kaitstud 60% jaotuskohtadest.
Selle aasta äikesehooajale vastu minnes oleme varustanud kaitsmetega täiendavalt 7000 porti just nendes jaamades, mis olid eelmisel aastal äikesest suuremal määral mõjutatud.
Samal ajal on oluline kaitsta ka kliendi liiniosa ja seal paiknevaid seadmeid. Ülepingest kahjustatud seadmetele ei kehti tootja garantii, mistõttu peab klient võtma parandamise või uue seadme ostu kulud enda kanda. Seetõttu oleme panustanud juba aastaid klientide teadlikkusse.
Klientide teavitus äikese ajal
Kui äike on siiski juba kahjustanud võrgusõlmi ja/või klientide seadmeid, on kõige olulisem see, kuidas kliendiga probleemi lahendamise vältel kontaktis olla. Kui teenused ei toimi ja puudub asjakohane info, suureneb kliendipöördumiste arv nii kõnekeskuse kui esinduste suunal. See omakorda võib tekitada pikemaid ooteaegu ja järjekordi.
Olukorra leevendamiseks tuleb sääraseid pöördumisi ennetada ning jagada vajalikku informatsiooni ja juhiseid proaktiivselt. Selle eelduseks on reaalajas toimiv monitooring. Meie mullu kevadel loodud rakendus SÄRTS genereeris eelmisel suveperioodil kokku 1087 äikese kahtlusega alarmi.
Äikeserikke kahtlusega klientidele saadab süsteem SMS-teavituse, mis annab mõista, et mure lahendamisega tegeletakse. Samuti saavad kliendid teavituse, kui ettevõtte poolne liiniosa on kontrollitud.
Mida inimene saab ise teha?
Ühenda juhtmed ja kaablid seinakontaktidest lahti
Kõuemürinat kuuldes või suvel pikemaks ajaks kodust ära sõites tasub oma koduelektroonika juhtmed vooluvõrgust lahti ühendada. Samuti tuleks eemalda seinakontaktidest internetikaabel ja võimalikud antennijuhtmed. Oluline on need lahti ühendada just seinakontaktist, mitte seadme küljest, sest seinakontaktis olevad kaablid võivad pikselöögist sellegipoolest kahjustada saada.
Soeta piksekaitsmega voolujuhe
Ülepinge kahjustuste riski aitab vähendada piksekaitsmega voolupikendusjuhe, kuhu saab ühendada korraga mitu seadet. Kui maja vooluvõrk on maandamata, siis piksekaitsmega voolujuhtmest abi pole, sest kaitse peab saama ülepinge ikkagi kuhugi maandada. Samas peab arvestama, et pikse otselöögi korral ükski seade kaitset pakkuda ei suuda. Nimetatud kaitsmeid saab soetada suurematest ehitus- ja elektroonikakauplustest.
Kontrolli maja vooluvõrk üle
Vanemates majades on vooluvõrk sageli maandamata ja muretsetud äikesekaitsmed ei pruugi piisavalt toimida. Seetõttu tuleks spetsialistidel lasta oma maja vooluvõrk üle kontrollida ning veenduda, et maja oleks äikese eest võimalikult hästi kaitstud.
Seadmete taasühendamisel varu kannatust
Pärast äikest varu veidi kannatust – äikese möödudes ja elektriühenduse taastudes saad seadmed voolu- ja internetivõrku tagasi ühendada. Kui telefon on tumm, teler ei näita pilti või internetti pole, soovitame oodata umbes 30 minutit, et ühendused jõuaks taastuda.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.