Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ringrada Fiati katusel

    Jalopnik kirjutab, et 1923. aastal valminud Fiati Lingotto ultramoodne autotehas üllatab tänapäevalgi. Nimel oli lisaks spiraalina kulgevale koosteliinile tehase katusel kilomeetri pikkune järskude kurvidega ovaalne ringrada.

    Esimese maailmasõja järel taas autosid tootma asudes, hoidis Fiat 80% turuosa kogu Itaalia automüügist. Kui väikene kommunistlik ülestõus 1921. aastal kõrvale jätta, läksid asjad Fiati jaoks aina ülesmäge ja firma oli valmis laienemiseks. Lingotto vabrik Torinos oligi selle tunnistajaks.
    Lingottot hakati ehitama juba Esimese maailmasõja ajal ja seitse aastat hiljem, 1923. aastal saigi tehas valmis. Sellest sai suurim autotehas Euroopas ja suuruselt teine kogu maailmas. Tehasest sai kohe Itaalia särava tootmisajaloo sümbol. Ainult Fordi massivne River Rouge tehasekompleks võis suuruselt võistelda.
    Insener Giacomo Matté-Trucco poolt kujundatud tehasemaja oli esimene suurtest hoonetest, mille rajamisel mängis suurt rolli raudbetoon. Viiekorruselise hoone tipus oli aga lihtne ovaalne ringrada, mille kaks kurvi rajati keerulisele betoonribidest sõrestikule. Sellist ehitusviisi polnud samuti enne Lingotto valmimist eriti tihti kasutatud.
     
    Ringrada katusel polnud mingi uitmõte vaid tootmisprotsessi osa. Tehasel oli unikaalne spiraali kombel ülespoole kerkiv tootmisliin. Kõige alumisel korrusel oli materjalitoorikud ja hoones kerkides sai osadest katusele sõitmiseks valmis Fiat. Katusel katsetatigi värskelt valminud sõiduki kvaliteeti, mille järel sõitis auto mööda kaht spiraalrampi taas maapinnale.
    Lingotto ovaalrada sai sama kuulsaks kui tehaski, sest mis võikski olla toredam ringrajast katusel. Rada pääses isegi mängufilmi "Italian Job", milles kolm Minit mööda tehase katust politsei eest põgenesid.
    Kui juhtud olema mõne vana Fiati omanik aastatest 1923–1970, on suhteliselt suur tõenäosus, et su auto sõitis oma esimesed meetrid just katuserajal. Lingotto vabrik oli oluline panustaja Fiati tootmisse aastani 1970, mil tehas vananenuks tunnistati. Õnneks läheb 1982. aastal suletud tehasehoonel ka täna hästi. Suletud vabrik peidab täna endas teatrit, konverentsi- ja kaubanduspinda ja majutusasutust.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.