Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Parts 2008 – kas Äripäev on jätkusuutlik?

    2008. aasta sügisel, mil Eesti riik alles kaalus kontrolli võtmist Estonian Air'is, küsisin Tallinna uuendatud lennujaama avamisel majandusminister Juhan Partsilt, kas riiklik lennufirma oleks ikka jätkusuutlik ärimudel. Rahvusliku lipukandja pankrotistumist kajastavatest välisuudistest hakkas juba selge muster kujunema – viimasena oli siis juttu Alitalia probleemidest, jätkades jada, kus ees olid juba Swissair, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Olympic Airlines jt.

    Rahvusliku lipukandja pankrotistumist kajastavatest välisuudistest hakkas juba selge muster kujunema – viimasena oli siis juttu Alitalia probleemidest, jätkades jada, kus ees olid juba Swissair, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Olympic Airlines jt.
    Parts vastas küsimusele küsimusega – kas ma saan väita, et Äripäeva ärimudel on jätkusuutlik. Tuli tunnistada – ei saa.
    Täna ei ole kellelgi kahtlust - nii meedias kui lennunduses on käimas suured struktuursed muutused, kus vana moodi enam ei saa ja uut moodi veel ei taheta või ei osata.
    Äsja ütles Rootsit väisanud Ryanairi juht Michael O’Leary, et imetleb SASi juhtide saavutust läbirääkimistel ametiühingutega, kuid iseseisva lennufirmana jätkamist ta SASile ei prognoosi. Kui firma jääb, siis mõne tugevama hõlmas. Ja pankrotte tuleb Euroopas O’Leary sõnul veelgi – paljud Euroopa lennufirmad on lennundusturu avamisest muutunud oludes iseseisvalt jätkamiseks kas liiga väikesed või kahjumlikud.
    Mis oleks vastus, kui küsida, mis on Estonian Airis see eriline, mis võimaldaks meil uskuda, et Eesti rahvuslik lennufirma suudab lennata vastutuult ja et „this time it’s different“ – kui laenata Kenneth Rogoffi ja Carmen Reinharti bestselleri pealkirja. Peale selle õrna lootuse, et Euroopa Komisjon õgvendab ehk riigiabi reegleid. Veel midagi?
    Rahvusliku lennufirma puudumine tähendab ilmselgelt oluliselt suuremat ebakindlust ja ebamugavust – Ryanair täna lendab, homme paneb liini kinni. Kuid mis siis, kui see ongi uus reaalsus, millega tuleb kohaneda ja mida kiiremini, seda vähemate kuludega. Transporditeenust pakuvad suure mastaabiga odavlennufirmad igal juhul odavamalt – konkurentsi koht on ehk hoopis mujal? Lennujaama tasandil?
    Niisamuti otsib tasuta online-meedia pealetungis ellujäämismudeleid kirjutav meedia, olles samuti rohkem või vähem varmalt valmis asju teist moodi tegema.
    Ja veel üks valdkond, kus toimuvad suured muutused, on energeetika - lugedes Eesti Energia põlevkiviprojekti probleemidest Ameerikas, tekkis küsimus, kas siin võiks midagi tähendada ka USA tormiline kildagaasi revolutsioon? See on väga lühikese ajaga USA energiasektoris oluliselt prioriteete nihutanud, mõjutades juba ka Euroopa kliima- ja energiapoliitikat. Rääkimata igapäevasest tõmbetuulest taastuvenergeetika toetamise ümber. Sellises keskkonnas tuleb ettevõtetel – sh Eesti Energial – otsustada oma pikaajalised investeeringud.
    Ärimudelid aeguvad ja suurtele muutustele kätt ette ei pane. Niiet - veelkord – mis on see eriline, mis tagab, et Estonian Air jääb õhku?
    Tänasel valitsuse istungil sai majandusminister Juhan Parts vastuse leidmiseks veel kaks nädalat aega. Ja ka Äripäev otsib oma. 
    Autor: Sirje Rank, Sirje Rank
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.