Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigikapitalist Partsi toetuseks

    Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi ja ka peaminister Andrus Ansipit on viimasel ajal kritiseeritud sellepärast, et valitsus on osa äritegevusi erafirmadelt ära võtnud või võtmas, kirjutab Äripäeva asepeatoimetaja Aivar Hundimägi.

    SASilt võeti üle Estonian Air, selle aasta algusest ei lasta Edelaraudteel enam rongiga reisijaid vedada, järgmise sammuna soovib valitsus senisest rohkem osaleda saarte ja mandri vahel praamiühenduse korraldamisel.
    Minule on rongiliiklust ja praamiühendust puudutavad otsused sümpaatsed. Edelaraudtee puhul ei olnud ja ka mandri ning saarte vahel reisijaid vedava Väinamere Liinide puhul ei ole tegemist vaba turumajandusega. Riik on neid ärisid maksumaksja rahaga aastaid doteerinud ning ei ole õige väita, et teenuse hind kujuneb vabas konkurentsis. Seetõttu on pidevalt olnud õhus kahtlused, et erafirmadele makstakse pakutava teenuse eest liiga kõrget tasu.
    Majandusminister Juhan Parts ütles eile riigikogu infotunnis arupärimisele vastates, et riik kavatseb soetada parvlaevad, mille konkursi korras erafirmale välja rendib. Ministri plaani kohaselt soetab parvlaevad riigifirma Tallinna Sadam.
    Praegu kuuluvad parvlaevad erafirmadele, kes neid omakorda teistele erafirmadele välja rendivad ja riik maksab laevaliini operaatorile dotatsiooni, millest suurem osa läheb praamide omanikfirmadele. Selle keerulise äriahela kirjutas möödunud aasta septembri alguses lahti Äripäeva ajakirjanik Hannes Sarv.
    Parts on kindel, et kui riik või riigile kuuluv ettevõte oleks parvlaevade omanik, siis säästetaks aastas maksumaksjale kaheksa miljonit eurot. Seda tänu nelja laeva madalamale prahtimistasule.
    Pealegi saaks laevade operaatorteenuse osas tekitada konkurentsi. Kuna praegu kontrollivad parvlaevu Vjatšeslav Leedo ning ettevõtja Olav Miil, siis on kellelgi teisel väga raske tulla Leedo kõrvale nende laevade operaatoriks.
    Mind ei üllataks, kui aasta alguses tekkinud segadust reisirongiliikluses üritataks nüüd kasutada selleks, et riigi praamiostu plaani halvustada. Näiteks hakatakse hirmutama kehvemate praamidega, hõredama sõidugraafikuga ja halvema teenusega. Seda on lihtne teha, sest erinevalt reisirongidest on eraettevõtja mandri ja saarte vahele toonud uued praamid ning teenuse kvaliteedi osas pole praegusele praamiliikluse korraldajale suurt midagi ette heita. Küsimus on raha suuruses, mida riik selle teenuse eest peab maksma.
    Riigikogus kujuneb üheks Vjatšeslav Leedo huvide esindajaks ning Leedo praamimonopoli lõhkumise kriitikuks tõenäoliselt riigikogu liige Kalle Laanet. Reformierakonnas võib Leedo kasuks kuluaaritööd teha noor orav, endine keskerakondlane Ain Seppik. Seetõttu võib arvata, et praamimonopoli lõhkumine ei lähe Partsil valutult. Tal on aega vähem kui kaks aastat ja Eestis on vähemalt üks mõjukas ettevõtja, kes võiks olla huvitatud majandusministri vahetusest.
    Jõuliselt parvlaeva- ja reisirongiärisse sekkudes parandavad Juhan Parts ning Andrus Ansip Mart Laari ja Tiit Vähi valitsuste ajal tehtud eksimusi. Riik andis aastaid tagasi praamid ja raudteeliikluse erakätesse ning tegi seda maksumaksja jaoks väga kehvadel tingimustel.
    Praeguse Ansipi valitsuse tegevust on nimetatud halvustavalt riigikapitalismiks. Tegelikult parandab praegune valitsus kunagisi erastamisvigu, eesmärgiga säästa maksumaksjale igal aastal mitu miljonit eurot ehk tagada odavama hinnaga kvaliteetsem teenus.
    See ei tähenda, et riik peab alatiseks jääma reisirongiliiklust või praamireise korraldama. Riik saab ka tulevikus enda omanduses olevad praamid ja rongid eraomanikule välja rentida, kuid ta saab seda teha targemini kui varasemad valitsused. 
    Tekst oli täna eetris Vikerraadio päevakommentaarina (toim).
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.