Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas sellist euroliitu tahtsimegi?

    Kui Äripäev valmistus kümme aastat tagasi kirjutama juhtkirja, kus pidime võtma selge seisukoha Euroopa Liiduga liitumise poolt või vastu, ei teinud me juhtkirja arutelu oma tavapärases,  juba veidi kulunud koosolekuruumis. Ei, me panime ühes hotellis kinni kena seminariruumi ja lasime serveerida korraliku õhtusöögi. Euroopa Liiduga ühinemine oli niivõrd tähtis, kõigile kordaminev teema, selles asjas ei saanud tavalisel viisil seisukohta kujundada.

    Kui me nüüd, kümme aastat hiljem, küsime endalt, kas sellist Euroopa Liitu tahtsimegi, siis mida me näeme? Raha oleme Euroopa Liidust kõvasti saanud.  Nii mõnigi hiiglaslik teearendusprojekt oleks ilma liiduta olemata jäänud. Meie teede üldine olukord halvem, kui see praegu on. Samas, mõne projekti puhul on tekkinud küsimus, kas seda on nii suurejoonelisena ikka vaja. Kas võimas viadukt, mille üks ots suubub piltlikult öeldes karjamaale kahe lehma vahele, on hädavajalik?Asjaajamise uimasus ja bürokraatia rohkus meid pole kohutanud, sest see oli ette teada. Nalju banaanide kõveruse vastavusele euronõuetega oskasid kõik teha juba kümme aastat tagasi.
    Muidugi võiks olla bürokraatiat vähem ja euroametnikud nobedamad. Viimaste aeglusest hullem on aga formaalne avatus, mis tegelikus elus ei toimi. Näiteks võiksid ka Eesti ettevõtjad justkui osaleda riigihangetel teistes liikmesriikides. Tegelikkuses aga kaitsevad paljud riigid siiski oma siseturgu ja reaalselt pole sealsetele hangetele võimalik väljastpoolt siseneda.
    Selged plussid Euroopa Liidus olemisele on võimalus viisavabalt reisida paljudes riikides, õppida eri ülikoolides ja muidugi kaubavahetus liikmesriikidega. Võimalik, et kui me poleks liitunud ELiga, oleks meie eksport-import praegusest rohkem seotud USAga, mis poleks kindlasti halb. Samas oleks suure tõenäosusega suurem ka meie seotus Venemaaga, mille ebastabiilne majandus ja ettearvamatu poliitika head Eesti ettevõtjatele ei teeks.
    Mida veel ootame Euroopa Liidult? Tõeliselt suurte projektide elluviimist. Tahame Rail Balticut ja et leedukad selles asjas mõistuse pähe võtaksid. Tahame merealust tunnelit Soomega. Rahvuslikku uhkust paisutavalt loodame, et jätkub Eesti tippjuhtide palkamine Euroopa suurfirmade ladvikusse.
    Tollel kevadisel õhtul kümme aastat tagasi vaidlesime päris tuliselt õhtusöögilaua taga. Oli palju selgeid nii poolt- kui ka vastu argumente. Mõni kolleeg üllatas ootamatult rahvuslike vaadetega ja teine osutus paduliberaaliks.
    Ent ühisele seisukohale me jõudsime. Mitte majanduslikud argumendid polnud need, mis otsustavaks said. See oli hoopis ühine tunne, et Euroopa Liit koos NATOga on midagi sellist, kuhu on oluline kuuluda nii emotsionaalselt kui turvatunde pärast.
    Kirjutasime tollal oma 30. aprilli juhtkirjas nii: „Eesti eesmärk peaks olema, et järgmises ringis NATO ja Euroopa Liiduga ühineda soovivad riigid tahaksid olla nagu Eesti, sammuda mööda samasugust eduteed.“ Sel ajal oli Eesti veel tuntud kui sitke Balti tiiger, kes arenes kiirelt nii majanduslikult kui tehnoloogiliselt. Meid teati kui ettevõtte tulumaksu kaotajaid ja tolles ajahetkes ulmeliste tehnoloogiate kasutusele võtjaid.
    Küll tahaks, et Euroopa Liiduga liitumise 20. aastapäeval oleks meil jälle midagi maailma vapustavat ette näidata.
     
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
ÜROs küpseb plasti globaalselt piirav lepe, naftatööstus on tagajalgadel
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.