Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jagame Eesti pooleks referendumiga

    Ainult asukohta silmas pidades võiks Rail Balticu raudteetrass kulgeda küllap kõige valutumalt piki riigipiiri. Ei läheks otseselt kellegi koduõuest läbi ning oleks oma tihedate traat­aedadega piirivalvuritele abiks.

    Tegelikkuses hakkab Rail Baltic Eestit kahte lehte jagama kusagil Tallinnast lõunasse liikuval suunal. Kus täpsemalt, selle üle otsustamiseks võiks toimetuse hinnangul korraldada referendumi, et oma seisukoha saaksid öelda kõik soovijad.
    Toetajaid jagub igale ideele. Valitsus on oma eelvaliku teinud ja pakkunud välja Rail Balticu kolm võimalikku trassivarianti. Kas siis “rohelisemate” häälte püüdmiseks või mitte, aga keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse eestvedamisel on valikust välja jäänud Nabala kaitseala läbinud variant. Viimast peab aga parimaks lahenduseks näiteks omanike keskliit. Toetajaid on nendegi ideel kindlasti piisavalt, et seegi variant rahvahääletusel (uuesti) nimekirja lisada.
    Rahvahääletus ei pruugi olla valitsusele lõpliku otsuse tegemiseks siduv. Küll aga ­aitaks see välja selgitada inimeste arvamuse. Vähemasti nende, kes peavad teemat piisavalt oluliseks. Kuni vox populi pole kõlanud, saab paraku iga osapool rõhuda oma argumentide suurele toetusele. Numbreid väidete ümberlükkamiseks ju pole.
    Referendum keskendab ühiskonnas üsna hajali olevat arutelu. See paneb osapooli tugevamalt argumenteerima, ennast veelgi kuuldavamaks tegema.Kui valitsus soovib lõpuks ikkagi otsustada vastupidiselt rahva arvamusele, tuleb tal veel topelt tugevalt oma otsuse tagamaid selgitada. See referendum ei peaks ühtlasi jääma ühekordseks, vaid panema Eestiski alguse rahvaküsitluste tavale, nagu on tihtipeale ses kontekstis eeskujuks toodud Šveitsi. Oleks aeg meilgi need järele proovida.
    Kuigi selleks sobilikke teemasid on kerkinud varemgi, on otsustajaid võib-olla tagasi hoidnud Tallinna linnavalitsuse korraldatud ja suuresti suunava sõnastusega küsitluskampaaniad.
    Tõenäoliselt osalusprotsent kuigi suur ei oleks. Seda ei saa aga enne teada, kui asi on järele proovitud. Üsna lihtne on ennustada, et Rail Balticu puhul langeb hääletamisaktiivsus lõviosas piirkonnale, mida trass plaani järgi läbib.
    Samas ei ole kindlasti tegu n-ö kohaliku, vaid üleriigilise teemaga. Vaid kohaliku küsitluse puhul jääks kuulamata paljude arvamus, kellel võib koha või teemaga olla tihe side. Pealegi võib järgmine rahvaküsitlus puudutada juba mõnda teist piirkonda.Rahvaküsitluste sisseseadmine suurendaks oluliselt osalusdemokraatiat, mille vähesuse üle ühiskonnas on kurdetud. Tegelikult järele katsudes saame teada, kui palju kaasamist napib ning kui palju inimesi avaldaks võimaluse korral meelsasti oma seisukohta.
    Mitu valimist korraga. Tähtis on, et rahvaküsitluste korraldamine ei muutuks koormaks ega kulukaks. Otstarbekas on neid edaspidi ühitada näiteks mõne teise valimisega, lüüa mitu kärbest ühe hoobiga. Või siis korraldada tervikuna veebipõhiselt, kas siis ID-kaardi või internetipanga vahendusel.
    Samuti ei ole vaja igas küsimuses rahva arvamist küsida või teha sellest iganädalast ettevõtmist. Aga ühiskonna hoiakutest loeb talu­pojamõistus kindlasti välja need teemad, mille puhul seda võiks teatud sagedusega kasutada – näiteks kord aastas ja kuni kolm küsimust korraga.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.