Kuigi nafta hind on poole aastaga tasapisi üles rühkinud, näitavad viimased andmed, et Aasia riikide naftanõudlus on langenud ning tegu ei pruugi olla üksnes ajutise nähtusega.

- Aasia naftanõudlus langemas Foto: epa
Kuna Hiina majanduskasv on viimastel aastatel jäänud 7-10 protsendi juurde ning tublit kasvu on näidanud ka India ning muud Aasia riigid, on Aasia ja Vaikse ookeani piirkond üle võtnud Ameerika kui suurima naftanõudlusega piirkonna tiitli.
Aasia ja Vaikse ookeani naftanõudlus moodustab 40% globaalsest kogunõudlusest.
Reutersi andmete kohaselt on langenud Aasia naftaimport langenud neli viimast kuud järjest. Praegu impordib piirkond 20 miljonit barrelit päevas, mida on veidi vähem kui möödunud aastal keskmiselt.
Üpris suures osas saab Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna naftanõudluse ära selgitada Hiina majanduse käekäiguga. Nimelt moodustab Hiina nõudlus 27% regiooni ning 13% globaalsest nõudlusest.
Kuna Hiina puhul nähakse ette, et järgnevad aastad kasvab majandus umbes 7% aastas, tähendab see sõidukite vähenenud müüki. Kui möödunud aasta detsembris müüdi 2,8 miljonit sõidukit, siis selle aasta mais oli number langenud juba 2,1 miljonini.
Nõudluse vähenemise tendentsist annavad tunnistust ka Aasia naftarafineerimisettevõtete ütlused. Näiteks lausus ühe Lõuna-Korea rafineerimisettevõtte esindaja, et nemad tunnevad selgelt Aasia naftanõudluse vähenemist ning selle vedajaks on just Hiina.
Morgan Stanley analüütik Adam Longson lausus sel nädalal klientidele saadetud kirjas, et Aasia rafineerimistehased on tõepoolest pidanud mahte koomale tõmbama ning panga teatel on olnud juba probleeme valmis naftalastide müügiga.
Struktuursed ning pikaajalised muudatused on toimunud teisteski riikides. Jaapani puhul tuuakse välja näiteks tuumaenergiaajastu taassündi. Pärast 2011. aastal toimunud Fukushima tuumakatastroofi hakkas Jaapan oluliselt rohkem naftat importima. Nüüdseks on see taandunud. Lisaks saab Jaapani puhul välja tuua ka elanikkonna vähenemise ja kodumaise autoturu küllastumise, mis mõjutavad energianõudlust pikaaegses plaanis. Samasuguseid arenguid saab välja tuua Lõuna-Korea puhul.
Kuigi Aasia majandustest nähakse tähelendu just Indiale, pole sealgi kohalik autoturg eriti kiire kasvuga. Neljarattaliste asemel eelistavad indialased hoopis mootorrattaid, mille müüginumbrid püsivad kõrged juba pikemat aega.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!