Tesla ei suutnud täita oma 2016. aasta automüügi eesmärki, mis pani ettevõtte aktsia järelturul langema, aga kauplemispäeva algades hakkas Telsa uuesti kallinema.
Tesla toimetas 2016. aastal klientideni 76 230 autot, mis on tunduvalt enam kui eelneval aastal, mil tarniti kokku 50 000 autot. Sellegipoolest ei suutnud elektriautode tootja täita oma eesmärki, milleks oli 80 000 autot.
Puudujäägis süüdistas Tesla eelkõige autopiloodi tarkvarale üleminekut, mis ei lasknud viimases kvartalis täielikult tarnetele keskenduda. Nimelt uuendas ettevõte oktoobris kõigi Teslade autopiloodi tarkvara, sest mais toimus surmaga lõppenud õnnetus, mida tarkvara ei suutnud ära hoida. „Proovisime oma eesmärki saavutada, aga enne, kui jõudsime autod klientideni toimetada, sai aasta otsa,“ vahendas ettevõte teisipäeval.
Ettevõte ei suutnud ka mullu esimeses ja teises kvartalis oma prognoose täita. Tõsi, teiseks poolaastaks võeti selle võrra kõrgemad eesmärgid – poole aastaga plaaniti kohale toimetada 50 000 autot. Esimesel poolaastal tarniti umbes 30 000 autot.
Aktsia tõuseb
Tesla aktsia reageeris USA järelturul langusega, aga täna on aktsia tõusnud 1,5 protsenti. Tõenäoliselt olid numbrid investoritele ootuspärased, sest Tesla ei ole ka varem oma kõrgeid eesmärke suutnud täita. Investeerimisfirma Robert W. Bairdi analüütik Ben Kallo ütles, et lähemal vaatlusel pole ka tulemused siiski nii halvad.
„2016. aasta neljandas kvartalis tarniti meie prognoosist 11 protsenti vähem sõidukeid. Sellegi poolest kasvas tarne eelmise aasta sama ajaga võrreldes 27 protsenti. Juhtkond teatas, et uuele autopiloodile üleminek segas neljandas kvartalis tarneid, aga klientide nõudlus on suur ning tarnimisel olevaid sõidukeid on palju, mis tulemustes ei kajastu. See peaks aktsiahinda kõrgemale viima,“ ütles Kallo.
Nimelt ei arvesta Tesla autosid, mis pole veel kliendini jõudnud, oma müüginumbritesse. Isegi siis, kui klient auto eest varasemalt ära maksab. Ettevõte teatas, et selliseid autosid oli viimases kvartalis umbes 2750 – nende transport on veninud või pole kliendid neid ise veel vastu võtta saanud.
Teisalt on prognoosidele allajäämine muutnud analüütikuid Tesla osas konservatiivsemaks. Näiteks Morgan Stanley analüütik Adam Jonas ei usu, et Tesla saab sellel aastal Model 3 autoga valmis. Investoritele saadetud kirjas nentis ta, et tõenäolisem aeg on 2018. aasta lõpp.
„Me oleme valinud konservatiivse lähenemise, sest on võimalus, et Tesla eelistab oma prioriteediks seada kvaliteedi, kulud, jõudluse ning elusid päästva tehnoloogia,“ ütles Jonas.
Seotud lood
Balti põllumajandus astub uude ajastusse, pakkudes investoritele erakordset võimalust. Läti suurim põllumajandusühistu
LATRAPS, mis on tuntud kui piirkonna juhtiv teraviljaeksportija, on avanud oma esimese avaliku võlakirjade pakkumise. Eesmärgiks on koguda 8 miljonit eurot, et rahastada Põhja-Euroopa suurima hernevalgu isolaadi tootmisüksuse – ASNS Ingredient – rajamist Lätis.