Elon Muski juhitavale Teslale on ajapikku tekkinud konkurendid ning neil kõigil on midagi ühist – Hiina investorid pumpavad neisse firmadesse meeletuid summasid
- Lucid Airq Foto: Lucid Air
Elektriautod muutuvad tänavapildis üha tavapärasemaks ning paljud nii-öelda tavaliste autode tootjadki on öelnud, et tahavad tulevikus üha enam tähelepanu ja raha suunata just loodussäästlikele autodele.
Kui tuntud autotootjad nagu BMW on lubanud välja tulla oma variandiga elektrimootoriga neljarattalisest, on ajapikku Teslale kandadele astumas ka sellised ettevõtted, mis ongi keskendunud üksnes elektri pealt töötavale tulevikuautole. Sealjuures on neil võrreldes Teslaga üks suur erinevus: Hiina investorid puistavad neisse projektidesse meeletult raha.
PitchBooki andmeil on hiina rikkad investeerinud elektriautodesse ning akusid tootvatesse idufirmadesse juba 1,4 miljardit dollarit. Võrdluseks, kogu sektori investeeringud on umbes 2,1 miljardit.
Seega, keda võiks tulevikku silmas pidades jälgida kui Tesla potentsiaalset konkurenti? Välja saab tuua neli suuremat nime.
Faraday Future
Faraday Future’ist on
Äripäev varasemalt kirjutanud. Tegu on ettevõttega, keda rahastavad täielikult Hiina investorid. Suurim investor on Hiina miljardär Jia Yueting. Tõsi, rahastama on mõneti ehk liialdustega öeldud, kuna Faraday Future on meediasse jõudnud pigem oma finantsraskuste poolest. Siiski on ettevõte hoolimata oma praegustest raskustest lubanud turule siseneda järgmisel aastal.
Lucid Motors
Teine, Faraday Future’iga võrreldes ilmselt vähem tuntud ettevõte on Lucid Motors, kelle üks rahastaja on samuti Yueting.
Lucid Motorsi üks asutajaid on endine Tesla üks endiseid juhtfiguure Peter Rawlinson. Praeguse seisuga on Lucid saanud juba üle 130 miljoni dollari investeeringuid.
Lucidi elektrautot Air toodetakse Arizonas ning tegu on väga uhke neljarattalisega. Auto mootori võimsus on pea 300 kW ning tippkiiruseks 386 km/h. Hinnad algavad 52 000 dollarist standardmudel, tippversiooni saab kätte aga 100 000 dollariga. Auto kiirendab nullist sajani 2,5 sekundiga.
Lucid on lubanud, et hakkab autosid tootma 2019. aastal ning esimese tegevusaastaga plaanitakse toota 10 000 mudelit.
Välimuselt sarnaneb Lucid Air veidi Tesla Model S-iga, mis pole ka ime, arvestades, et Rawlinson on viimase valmimise juures aktiivselt kaasa löönud. Siiski vahendab välismeedia, et Air peaks olema Model S-ist uhkem, kuna kasutatud on kallimaid materjale ning viimistluski on peenem.
Karma (Fisker) Automotive
Fisker Automotive on USA meedias nime saanud peamiselt seetõttu, et tegu on ettevõttega, mis sai rahastust praeguseks üsna hävitava hinnangu saanud taastuva energia laenuprogrammist. Nimelt said nimetatud programmi kaudu raha paljud ettevõtted, millest aga suurt midagi lõpuks välja ei tulnud ning seega süüdistati kogu programmi raha raiskamises kui millegi kasuliku saavutamises.
Nimetatud programmist sai raha ka Fisker Automotive, mis nelja aasta eest ametlikult pillid kotti pani. Nüüd aga on ettevõte tagasi, sedapuhku Hiina investorite rahadega. Ettevõte ostis ära Hiina autoosade tootja Wanxiang Group ning seejärel nimetas selle ümber Karma Automotive’iks.
Esimene Fisker Karma anti välja 2011. aastal. Toona oli tegu äärmiselt luksusliku sportautoga, mille katusel on päikesepaneelid. Kriitikutelt sai kiita eeskätt auto välimus, mis olla moodne ja voolujooneline. Küll aga ei meeldinud ekspertidele see, mis toimus auto sees, interjöör olla igav ja tuim, lisaks probleemid kvaliteedis, mis kõikus autode lõikes märkimisväärselt. Nii kutsuti mitmed Fisker Karmad akuvea tõttu tagasi.
Fisker Karma uus ja autotootja lubaduste kohaselt parem versioon peaks aga mõne aja pärast välja tulema. Karma Revero hind jääb 130 000 dollari juurde ning ettevõtte juhi Jim Taylori sõnul on praegu juba ka mõned tellimused. Tegu pole siiski täiesti elektri pealt töötava autoga, vaid hübriidiga.
Nio
Kui Teslad on tuntud oma kiiruse poolest, siis Nio jõudis rahvusvahelisse meediasse selle poolest, et on veel kiirem. Nii kuulub Nio EP9 sportautole Saksamaa Nürburgringi rajarekord elektriautode arvestuses.
Kui EP9 on väga sportlik auto ning selle praktiline väärtus on küllalt tagasihoidlik, siis on Nio EVE mõelnud ka neile, kes tahavad neljarattalist rohkem praktilisteks sõitudeks. EVE peaks olema tõeline pereauto, mis on piisavalt ruumikas, et pere saaks auto tagaosas rõõmsalt laua taga istuda, samal ajal kui isejuhtiv süsteem tee peal tegusid teeb ning reisijad turvaliselt sihtkohta toimetab.
Nio USA osakonna juht Padmasree Warrior on CNBCle öelnud, et tegu on autoga, mis on justkui liikuv kodu – inimene saab soovi korral autos pikali visata, aga ka näiteks tööd teha. Erinevalt Tesla autodest on Nio EVE-l kokkuvolditavad istmed ja lauad, mistõttu saab inimene neid oma äranägemist järgi sättida ja kasutada.
Hiina internetigigant Baidu on investeerinud Niosse teadaolevalt suisa 600 miljonit dollarit. Kokku on Nio saanud investeeringuid 1,1 miljardi dollari väärtuses.
Seotud lood
Leedu telekommunikatsiooniettevõte, UAB Consilium Optimum, mida tarbijad tunnevad Fastlinki kaubamärgina, käivitas 18. detsembrini kestva avaliku kolmeaastase võlakirjaemissiooni eesmärgiga kaasata 3 miljonit eurot, pakkudes investoritele 9% aastaintressi (ISIN code: LT0000411266, investment order cook code CSLSPO). Emissioon on tagatud ILTE 1,5 miljoni euro suuruse garantiiga.