Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiina miljardär tahab taaselustada brittide autolegendi
Hiina miljardär on õla alla pannud Briti autolegendile Lotusele ning tahab selle finantsaugust välja aidata.
Kui praegugi on Lotus autosõprade seas väga tuntud, siis paljude aastate eest oli ettevõttel eriline koht ka autoturul. Lotuse insenere ja eksperte usaldati ja hinnati sedavõrd, et teised suured autokompaniid nagu General Motors või Aston Martin ostsid neilt konsultatsiooni teenusena sisse, kirjutab Bloomberg.
Siis tuli aga majanduskriis ning inimesed avastasid sportautode asemel enda jaoks linnamaasturid. Lotuse suutmatus muudatustega kohaneda maksis ettevõttele valusalt kätte ning pikki aastaid vaakus brittide kunagine au ja uhkus hinge. Nii müüdi aastal 2012 Suurbritannias ühes kuus keskmiselt vaid 11 Lotust.
Uus tulemine
Viimasel kolmel aastal näib Lotus aga olevat end taas leidnud. Kuus müüakse koduturul keskmiselt 30 Lotuse autot ning käive on aasta-aastalt tõusnud. Tulemuste paranemise taga on nii kulude kärped kui ka autotootja otsus välja anda kallimaid autosid, mida on piiratud koguses. Ja näib, et idee on olnud päris hea: möödunud kuul teatas Lotus, et esimest korda alates 1990. aastatest on ettevõte sel aastal kasumis. Lotuse juht Jean Marc Gales on lubanud, et autofirma teeb võimsa tagasituleku.
Suures osas on Lotuse edu taga aga näiliselt põhjatute taskutega investor: Li Shufu asutatud ja talle kuuluv Zhejiang Geely Holding Group, mis ostis Lotuses 51% suuruse osaluse eelmisel kuul ära 51 miljoni naela eest. Tehing peaks jõustuma sel kuul. Geely on muuseas see sama ettevõte, kes ostis ära ka Volvo.
Kulukas projekt algusest peale
Lotus rajas aastal 1952 võidusõitja ja investor Colin Chapman. Üsna kiiresti saavutas Lotus suurt edu võidusõidumasinate valdkonnas, jõudes ka Vormel 1. Ettevõte maine oli väga hea, et majandustulemused mitte eriti: Chapman pillutas raha igasse ilmakaarde laiali, kuna Lotuse kõrval oli tal veel teisigi projekte. Rahalises mõttes oli Lotusel seetõttu pea alati raske.
Pärast Chapmani surma aastal 1982 hakkas Lotus tasapisi käest kätte käima. Aastal 1987 müüdi Lotus General Motorsile, kuus aastat hiljem oli omanikuks juba Itaalia ärimees Romano Artioli.
Aastal 2009 otsustas toona Lotuse eesotsas olnud Dany Bahar, et Lotus peaks oma kultusestaatust veidi minetama ning olema nii-öelda peavooluauto. Järgmise aasta novembris Los Angeleses toimunud autonäitusel püüti seda kontseptsiooni tutvustada. Seegi asi ei võtnud aga vedu, Lotus vahetas omanikku ning Bahar astus ettevõtte juhtimisest kõrvale.
Geely ostis ära
Hiina autotootja Geely on enim tuntud ehk kodumaal. Laiema avalikkuse ette tõusis Geely aga seoses Volvo ostmisega. Analüütikud on hinnanud tehingut väga edukaks: Volvo püstitas eelmisel aasta müügirekordi. Veelgi enam, tänavu juulis teatas Volvo, et hakkab edaspidi tootma ainult elektri- või hübriidautosid. Sellega kuulutas enda jaoks Volvo lõpu sisepõlemismootoriga autodele.
Arvestades Lotuse pikka prestiižset ajalugu ja suuri kogemusi insenerivaldkonnas, võis Geely tabada naelapea pihta. Volvo näitel võib öelda, et automaailmas orienteeruvad hiinlased hästi ning kui nad on nõus Lotusele raha alla panema, võib Briti autobränd teha võimsa tagasituleku.
Siiski tuleb arvestada ka vähemalt ühe riskiga ning selleks on Brexit. Lotuse juht Gales on tõdenud, et loodab “pehmet maandumist”. Pool müüdavatest Lotustest müüakse just Euroopa Liidu riikidesse ning Brexit võib seega tähendada suuri tariife, mis ettevõtte elu majanduslikult taas raskemaks teeksid.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.